۲۱ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۵۹
کد خبر: 83628984
T T
۰ نفر
بزرگترین راکت از زمان ماموریت آپولو عازم می‌سی‌سی‌پی شد

تهران-ایرنا- قسمت اصلی اولین مگاراکت سیستم پرتاب فضایی سازمان فضایی آمریکا (ناسا) روز هشتم ژانویه (۱۸ دی) برای انجام یک آزمایش مهم در می‌سی‌سی‌پی از تاسیسات مونتاژ  Michoud خارج شده و در یک کشتی بارگذاری شده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی نیو اطلس، مرحله اصلی اولین موشک کاوش در اعماق فضای سیستم پرتاب فضایی ناسا (SLS) که توسط شرکت «بوینگ»ساخته شده از تاسیسات مونتاژ Michoud خارج شده و در قایق باری «پگاسوس» قرار گرفته است تا برای انجام آزمایش‌های آتش‌سوزی عازم مرکز فضایی Stennis در سنت لوئیس واقع در می‌سی‌سی‌پی شود؛ بعد از این بررسی‌ها این راکت به مرکز فضایی کندی در فلوریدا منتقل می‌شود.

این آزمایش‌ها که ماه‌ها به طول می‌انجامد توانایی این راکت را برای ارسال فضانوردان به ماه، مریخ و سایر مقاصد در اعماق فضا بررسی می‌کند. سفر به مرکز فضایی Stennis، نه ساعت طول می‌کشد اما هنوز این سفر در جریان نیست و تاریخ آن به شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

SLS بزرگ‌ترین راکتی است که از زمان ماموریت‌های آپولو به ماه به پرواز در می‌آید؛ فضاپیمای آپلو توسط موشک «ساترن ۵» (Saturn V) به فضا برده شد. ساترن ۵ با ارتفاع بیش از ۱۱۰ متر بزرگ‌ترین موشکی است که تاکنون ساخته شده‌ است اما اکنون راکت SLS  ناسا از ساترن ۵ نیز بزرگ‌تر است. قسمت‌های مختلف SLS همانند ساترن ۵، در موقعیت‌های مختلفی در حال ساخت است و مرحله اول SLS در همان تاسیساتی در حال سرهم‌بندی است که مرحله اول موشک ساترن ۵ در آنجا مونتاژ شد. 

طبق اعلام شرکت بوئینگ، مرحله اصلی SLS که ساخت آن در تاریخ ۹ دسامبر سال ۲۰۱۹ به اتمام رسید، قرار است انرژی مأموریت بدون سرنشین آرتمیس ۱ ناسا را ​​در پرواز دور قمری خود فراهم کند. از زمان ساخت آپولو، این اولین بار است که یک موشک تکمیل شده از تاسیسات Michoud منتقل می‌شود و هم اکنون برای انجام آزمایش‌های زنده موتور، بازرسی و بازسازی در مسیر مرکز فضایی  Stennis قرار دارد. پس از این آزمایش‌ها این موشک به مرکز پرتاب فضایی کندی منتقل می‌شود و در آنجا قسمت‌های دیگر این موشک بر روی آن قرار می‌گیرد.

SLS برای برنامه‌های سرنشین‌دار پرواز فضایی ناسا حیاتی است. نسخه اول این راکت که به Block ۱ معروف است ، ۹۸ متر طول دارد و حداکثر فشاری که در هنگام بلند شدن ایجاد می‌کند، ۸.۸ میلیون پوند است که این میزان ۱۵ درصد بیشتر از فشاری است که راکت ساترن ۵ در ماموریت‌های آپولو به سطح ماه ایجاد می‌کرد. 

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha