۷ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷
کد خبرنگار: 2089
کد خبر: 83611145
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار: طرح‌های معدنی سمنان با پیوست اجتماعی اجرا شود

سمنان- ایرنا- استاندار سمنان گفت: طرح‌های معدنی استان با پیوست اجتماعی همراه باشد و در صورت اجرا نشدن قانون معادن در استخراج و واگذاری، متولی هرگونه چالش اجتماعی،‌ مسوولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط‌ هستند.

علیرضا آشناگر روز شنبه در نشست شورای معادن استان سمنان در سالن غدیر استانداری افزود: اعطای مجوز برای استخراج معادن در استان سمنان در چارچوب‌های قانونی باشد و ابعاد مختلف برای توسعه معادن مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: رفع مشکلات زیرساختی برای توسعه معادن با هدف رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در استان سمنان از سوی دستگاه‌های اجرایی ادامه یابد.

آشناگر، خام فروشی را یکی از چالش‌های اساسی معادن سمنان برشمرد و افزود: باید با بهره وری واحدهای معدنی از صادرات موادمعدنی خام جلوگیری شود.

استاندار سمنان، به ضرورت اجرای قوانین در مراحل سرمایه‌گذاری بخش معدن، تصریح کرد: قانون‌گریزی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای این بخش به هیچ‌ عنوان نباید در استان رویه شود.

وی افزود: برای اجرای طرح‌های اقتصادی در بخش معدن استان باید پیوست‌های اجتماعی مورد توجه قرار گیرد و بدون توجه به این پیوست اجازه فعالیت معدن‌کاری داده نشود.

استاندار سمنان یادآورشد: شورای هماهنگی برای بررسی مشکلات، موانع، توسعه و رویه‌های مختلف در بخش معادن تشکیل می‌شود و با این رویه قانون در این بخش به صورت کامل اجرا می‌شود.

تدوین سند سازگاری با کم‌آبی

آشناگر اضافه کرد: سند سازگاری با کم‌آبی استان سمنان در روزهای آینده تدوین می‌شود.

وی ادامه داد: در گام اجرایی قرار گرفتن این طرح، برای رفع مشکلات زیرساختی به منظور سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی استان دارای اهمیت است.

استاندار سمنان تصریح کرد: برنامه‌ریزی اصولی برای ایجاد اشتغال با وجود ظرفیت‌های استانی لازم است.

تعطیلی واحدهای بدون فراوری بهتر از خام‌فروشی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: خام‌فروشی مواد معدنی و فرآوری نشده چالش اساسی در استان سمنان است و لازم است تا این رویه نادرست اصلاح شود.

حشمت الله عسگری این در نشست اظهارداشت: بهره‌وری واحدهای معدنی با اجرای طرح‌های توسعه‌ای مورد توجه دستگاه‌های اجرایی و معدن‌کاران استان قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: خام‌فروشی مواد معدنی چالش اساسی در استان سمنان که باید این رویه اصلاح شود و حتی اگر واحد معدنی بدون فراوری تعطیل شود بهتر از آن است که بهره‌برداران خام فروشی کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: مواد معدنی که دانش آن برای فراوری وجود دارد در استان استخراج شود و در دیگر مواد که دانشی برای آن وجود ندارد برای آیندگان باقی بماند.

بیش از ۴۲ نوع ماده معدنی از معادن سمنان استخراج می‌شود. این استان از لحاظ استخراج مواد معدنی رتبه ششم و در شاخص تعداد معادن رتبه پنجم کشور را دارد.۴۰ درصد گچ، ۶۰ درصد نمک، ۹۵ درصد سلستین، ۹۵ درصد زئولیت، ۴۰ درصد سولفات سدیم، ۱۵ درصد زغال سنگ و ۲۰ درصد کرومیت کشور در استان سمنان تولید می‌شود.

در جلسه شورای معادن استان سمنان با حضور جمعی از مسوولان دستگاه‌های اجرایی، در خصوص تعطیلی‌ موقت و محاسبه حقوق‌دولتی ۱۷ واحد معدنی استان، تفویض اختیار ماده ۹۶ آیین نامه اجرایی قانون معادن، بررسی تعطیلی موقت یک واحد معدنی در استان به منظور بررسی مسایل زیست محیطی، بررسی وضعیت محدوده‌های اکتشافی و معدنی منطقه امامزاده‌ عبدالله سرخه، توجه به رویکردهای زیست محیطی در اکتشاف معادن، رفع مشکلات زیرساختی مانند آب و برق برای سرمایه‌گذاری فعالان‌اقتصادی در واحدها و پهنه‌های‌معدنی استان، ایجاد کمیته‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار و فعالان اقتصادی برای توسعه بخش معادن استان و معرفی ظرفیت‌های معدنی، تولیدی و اقتصادی استان بحث و تبادل نظر شد.

۶۰۸ معدن با اشتغالزایی برای بیش از چهار هزار نفر در استان سمنان فعال است. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها