۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۱
کد خبرنگار: 2987
کد خبر: 83602046
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تداوم استعفاها در پنتاگون، خشم‌هایی که آشکار می‌شود

نیویورک– ایرنا– کناره‌گیری‌های پیاپی مقام‌های پنتاگون در روزهای اخیر همراه با کاهش محبوبیت دونالد ترامپ در نظرسنجی‌های انجام شده از نظامیان، بیانگر آشکار شدن خشم‌های پنهانی است که با اخراج «جیمز متیس» وزیر دفاع پیشین شکل گرفته است.

وزارت دفاع آمریکا تایید کرد که «تینا کایدانو» مشاور ارشد همکاری‌های بین المللی پنتاگون از مقام خود کنار رفت. او پنجمین مقام ارشد رسمی پنتاگون است که در هفت روز گذشته استعفا می‌دهد.
پیش از وی «راندال شریور» مقام ارشد سیاستگذاری آسیا و «جیمی استوارت» معاون وزیر دفاع برای پرسنل و آمادگی، اعلام کناره‌گیری کردند.

همچنین در رسانه‌های آمریکا مطرح شده که «استیون واکر» رئیس آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی نیز گفته است که در ژانویه استعفا خواهد داد؛ «کاری بینگن» دستیار معاون وزیر دفاع برای امور اطلاعاتی نیز از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد.

تارنمای «وظیفه و هدف» در مقاله‌ای درباره این مساله نوشت: با این کناره‌گیری‌ها، در مجموع ۱۸ پست از ۵۹ جایگاهی که رئیس جمهوری برای پنتاگون تعیین می‌کند و سنا باید به آن رای دهد، خالی می‌ماند.
پنتاگون تاکنون درباره چرایی این کناره‌گیری‌ها اظهارنظری نکرده و در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران نیز پاسخی ارائه نداده است.

از سوی دیگر در واکنش به این سخنان و شایعه‌ها درباره این استعفاها، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا مدعی شده است همه چیز در زیرمجموعه‌اش مرتب بوده و این کناره‌گیری‌های پی‌درپی بخشی از «گردش عادی» امور در پنتاگون محسوب می‌شود.


تنش در پنتاگون
پنجشنبه گذشته (۲۸ آذر) « جک رید » سناتور دموکرات در واکنش به این کناره‌گیری‌ها گفت: پنتاگون کارایی خود را از دست داده است.
او در گفت‌وگو با تارنمای «اخبار دفاعی» افزود:  افرادی شاغل در پنتاگون به احتمال زیاد احساس می‌کنند «نه تنها مورد توجه قرار نمی‌گیرند بلکه از سوی کاخ سفید نادیده گرفته می‌شوند.»

برخی ناظران می‌گویند این سخنان نمی‌تواند فقط یک اتهام سیاسی از سوی چهره‌های دموکرات باشد زیرا برخی گزارش‌های درز شده از لابلای دیوار بلند سانسور پنتاگون، بیانگر تنش‌هایی در میان مسئولان نظامی آمریکاست.

« لارا سلیگمن » خبرنگار مستقر در پنتاگون در مقاله‌ای در تارنمای « فارین پالیسی » نوشت، فضایی از کینه و دشمنی در داخل پنتاگون به دلیل عملکرد « جان رود » معاون وزیر دفاع  در امور سیاستگذاری به وجود آمده و او مقصر  ایجاد تنش در محیط کاری پنتاگون است.

بنابر این گزارش، جان رود که مقام شماره سه پنتاگون است، فردی بد دهان بوده و زیردستانش از او ناراحتند. اگرچه از پنج مقام دفاعی که اعلام کناره‌گیری کرده‌اند، تنها یک نفر - شریور - با « ود» کار می‌کند.

به نظر می‌رسد با توجه به عملکرد ترامپ در جابجایی مقام‌ها و برکناری ناگهانی آنها از مسئولیت، کناره‌گیری، عزل یا مجبور به استعفا به رویه‌ای مرسوم در دولت آمریکا تبدیل شده باشد اما خالی ماندن ده‌ها پست حساس و کناره‌گیری ده‌ها نفر دیگر، موجی از انتقاد را برانگیخته است.
دلیل این مساله می‌تواند یکجانبه‌گرایی و بی‌توجهی ترامپ به نظرات کارشناسی تلقی شود، همانگونه که تاکنون نشان داده است چندان به رویه‌های جاری دیوانسالاری پایبند نیست و ابتدا تصمیم می‌گیرد و سپس دیگران مجبور می‌شوند درباره آن چاره‌اندیشی کنند.

در این زمینه الیزابت وارن نامزد ریاست جمهوری آمریکا و رقیب احتمالی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ گفته، ترامپ با ترکیب سمی از شرارت و بی‌توجهی به وزارت امور خارجه اعلام جنگ کرده است. در یکی از نخستین اقدامات، او تلاش کرد بودجه وزارت امور خارجه را به یک سوم کاهش دهد. برخی از مقام‌های ارشد حرفه‌ای اخراج شدند و برخی دیگر در اعتراض به این اقدامات استعفا دادند.

این وضعیت می‌تواند درباره وزارت دفاع و پنتاگون نیز صادق باشد به گونه‌ای که « لیا بلگر » فرمانده پیشین در نیروی دریایی آمریکا به ایرنا گفت: از روزی که ترامپ به ریاست جمهوری رسیده، او یا سخنان مشاوران متخصص و کارشناسان را نادیده گرفته یا کسانی را که با او مخالف کرده‌اند را همچون وزیر دفاع پیشین (ژنرال متیس) اخراج کرده است.
او تاکید دارد که ترامپ به جای آنها، افرادی «بله قربان‌گو» را به دور خود جمع کرده است.

در نظرسنجی انجام شده در تارنمای میلیتاری تایمز در بازه زمانی ماه‌های اکتبر تا دسامبر(مهر تا آذر) امسال، میزان محبوبیت ترامپ در بین نظامیان آمریکا به ۴۲ درصد کاهش یافته در حالی که این رقم در زمان انتخابات ۲۰۱۶، حدود ۵۰ درصد بوده است.
این نظر سنجی نشان می‌دهد نظامیان آمریکایی دیدگاه خوبی نسبت به عملکرد ترامپ ندارند؛ هرچند که به نسبت نظرسنجی عمومی یک درصد بیشتر است.
موسسه گالوپ در نظرسنجی اخیر نشان داده میزان محبوبیت ترامپ در سطح جامعه آمریکا از ۵۳ درصد سال ۲۰۱۶ به ۴۳ درصد تنزل یافته است.

« پتر فیور » مشاور جورج دابلیو بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا دراین‌باره می‌گوید، نظامیان، افرادی هستند که اخلاق و معیارهای ارتش برای آنها معنای زیادی دارد. رئیس جمهوری از آنها همچون سایر کارکنان وزارت خارجه انتقاد کرده است. این احتمال وجود دارد که آنها بیش از سایر بخش‌ها از رئیس جمهوری رنجیده باشند.

در نظر سنجی میلیتاری تایمز، زمانی که به طور مشخص درباره شیوه برخورد ترامپ با مسائل نظامی پرسیده می‌شود، تقریبا ۴۸ درصد از نظامیان مورد بررسی، نسبت به عملکرد ترامپ نظر بدی دارند و ۴۴ درصد گفته‌اند که او وظایف خود را به خوبی انجام داده است.
این رقم در مقایسه با نظرسنجی مشابه در سال ۲۰۱۸ کاهش چشمگیری داشته است که ۵۹ درصد از عملکرد ترامپ ابراز رضایت کرده بودند و فقط ۲۰ درصد نسبت به او دیدگاه نامطلوبی داشتند.

اخراج جیمز متیس وزیر دفاع محبوب پنتاگون، دستور ناگهانی خروج نیروها از سوریه، تاخیر در ارسال کمک‌های نظامی مصوب کنگره به اوکراین، استیضاح و تصمیم جنجالی درباره سه متهم به جنایت جنگی در افغانستان که منجر به اخراج ریچارد اسپنسر فرمانده نیروی دریایی شد، موضوع‌هایی است که گفته می‌شود به کاهش محبوبیت ترامپ کمک کرده است.

علاوه بر آن، بحث دیوار مرزی و استفاده از بودجه وزارت دفاع برای ساخت آن و همچنین اعزام ۶ هزار نیرو به مرزها دیگر موضوع‌های مطرح درباره عملکرد ترامپ در قبال پنتاگون است.
جایگزین معرفی شده برای متیس یعنی مارک اسپر نیز در این نظر نجی تاییدیه قاطعی از سوی نیروهای نظامی ندارد به گونه‌ای که فقط ۲۴ درصد با انتصابش موافق و ۲۰ درصد مخالف بودند و ۵۶ درصد نیز اعلام کردند نظر قاطعی درباره مقام‌های عالی پنتاگون ندارند.

دلیل کناره‌گیری پیاپی پنج مقام پنتاگون هر چه باشد، اظهارنظرها و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد خشمی پنهان در بدنه پنتاگون از ترامپ و سیاست‌هایش وجود دارد که گاه و بیگاه با خبر استعفای مقام‌های آن در رسانه‌های این کشور خودنمایی می‌کند.
2023

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha