۲۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۵۳
کد خبرنگار: 888
کد خبر: 83597693
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

معاون استاندار: روند بارگیری محموله‌ها به خارج از قم مطلوب نیست

قم- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم گفت: روند بارگیری محموله‌های تولید داخل به خارج از استان، هنوز به حد مطلوب نرسیده است و توسعه خطوط ریلی می‌تواند در این راستا نقش‌آفرین باشد.

مهرداد غضنفری روز سه‌شنبه در حاشیه آیین آغاز عملیات بازسازی خط آهن قم- ساقه در جمع خبرنگاران، بابیان این‌که روند خوبی در حمل بار به داخل استان وجود دارد، ‌افزود: واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در مناطق اقتصادی ازجمله منطقه سلفچگان باید از فرصت توسعه خطوط ریلی که به نفع آن‌هاست،‌ بیشترین بهره را ببرند.

وی بابیان این‌که واحدهای مستقر در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قابلیت خوبی برای تامین بار قطار دارند، اضافه کرد: این منطقه تعهد نموده حدنصاب بار را تامین نماید و راه‌آهن نیز درصدد است با اقناع مسئولان مرکزی، اعتبار موردنیاز را جذب کند.

وی با اشاره به این‌که ‌اتصال راه‌آهن به گمرک موجب شد بخشی از مشکلات استان حل شود، گفت: واحدهایی که در شهرک صنعتی شکوهیه مستقر هستند باید از فرصت ایجادشده استفاده کنند و به‌طور حتم حاصل آن به نفع واحدهای تولیدی و صادراتی خواهد بود.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در ۵۰ کیلومتری شهر قم، به‌عنوان مهم‌ترین و نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی - اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه‌آهن سراسری و بزرگراه‌های اصلی شمال - جنوب و شرق - غرب ایران است و برای برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج‌فارس به‌منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز دارد و قادر است نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا کند.
۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد حدود ۹۰ درصد مربوط به صنایع کوچک و متوسط است؛ همچنین بیش از ۵۳ هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می‌کنند.
قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

غضنفری گفت: صنعت حمل‌ونقل در تولید ناخالص داخلی نقش قابل‌ملاحظه‌ای دارد و بیانگر ارتباط تنگاتنگ همه بخش‌ها با صنعت است.

وی بابیان این‌که صنعت حمل‌ونقل به‌ویژه در حوزه ریلی نقش زیادی در اقتصاد دارد، بیان کرد: حمل‌ونقل ریلی نقش قابل‌توجهی در کاهش زمان و قیمت تمام‌شده فعالیت‌های اقتصادی و حمل محصولات صادراتی دارد.

وی با تاکید بر توسعه فعالیت‌های صنعت حمل‌ونقل ریلی در قم، افزود: محصولات صادراتی باید به‌موقع به مراکز پایانه‌های صادراتی حمل شود که این مهم با گسترش خطوط راه‌آهن محقق می‌شود.

معاون استاندار قم بابیان این‌که خط راه‌آهن قم- ساقه با حدود ۷۰ سال پیشینه ازنظر ایمنی در وضعیت مطلوبی نمی‌باشد، ‌ادامه داد: با توجه به این‌که این خط راه‌آهن در محیط شهری قرار دارد،‌ باید پیوست سلامت و ایمنی داشته باشد.

وی افزود: این طرح در مسیر تامین نیازمندی‌های مردم است و امیدواریم پس از ۶ ماه شاهد بازسازی طرح به بهترین نحو باشیم.

خط آهن قم- ساقه به‌طور ۸.۲ کیلومتر است که بااعتبار ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال طبق زمان‌بندی انجام‌شده در ۶ ماه بازسازی خواهد شد؛ افزایش سرعت قطارهای عبوری از ۴۰ به ۸۰ کیلومتر، افزایش سرعت بازرگانی، افزایش ایمنی و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری از مزایای این طرح می‌باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha