۱۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۹:۵۷
کد خبرنگار: 750
کد خبر: 83584973
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جریان دانشجویی ایران از مرجعیت به پیرو بودن تبدیل شده است

شاهرود- ایرنا- مدیرمسوول روزنامه جوان گفت: یکی از دلایلی که جریان دانشجویی از سال ۷۵ به بعد در ایران بسیار آسیب دید این است که از مرجعیت و جریان سازی به پیرو بودن تبدیل شد.

عبدالله گنجی عصر شنبه در آیین گرامیداشت روز دانشجو در سرسرای پورسینا دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، ابراز داشت: احزاب و جریان‌های بیرونی به دانشجویان خط می‌دهند و آن‌ها را برای انتخابات به کار می گیرند و علت آن هم نداشتن مطالعه و به روزمرگی افتادن دانشجو است.

وی با بیان اینکه تشکل های دانشجویی در ایران از سال ۲۷ به رسمیت شناخته شد، افزود: با این حال قله کار دانشجویی در ۲ زمان و در سال های ۳۲ و ۵۸ رخ داد.
این فعال سیاسی یادآور شد: دانشجویان اگر از نظر فکری نیز با هم متفاوت باشند در روش یکی هستند، همه آن ها آرمان خواه و عدالت خواه و به دنبال استقلال کشور خود بوده و حاضرند برای آن هزینه دهند.
گنجی با بیان اینکه جریان دانشجویی در ایران متأثر از روشنفکران است، تصریح کرد: چون خاستگاه دانشگاه در کشور ما بومی نیست،دانشجو پس از ورود به دانشگاه از نظر شخصیتی احساس تحول می کند.
گنجی به دیگر ویژگی های دانشجو نیز اشاره کرد و گفت: دانشجو وقتی به قدرت و حکومت نگاه می کند همیشه حس می کند پشت پرده چیزی است که نمی داند. بدبینی به قدرت ویژگی این سن است او مشکل سیاسی ندارد بلکه در سن و سال هویت یابی و استقلال است.

وی ادامه داد: دانشجو از نظارت و چارچوب و بوروکراسی بدش می آید اما ما این ها را عیب می بینیم چون عاطفه بر جوان غلبه کرده یک نفر برای او اسطوره می شود، آدم ها را قضاوت می کند و با دوگانه محبت و تنفر درگیر است.
وی با تأکید بر تفاوت نقد و نفی اظهار داشت: باید تشکل های دانشجویی را به رسمیت شناخت. به رسمیت شناختن با قبول داشتن فرق می کند و می تواند به حل بسیاری از مشکلات کمک کند.
مدیر مسوول روزنامه جوان سواد را نخستین کار برای تقویت فعالیت دانشجویی دانست و تصریح کرد: فقر تئوریک سبب تزریق پذیری می شود و به این ترتیب از بیرون دانشگاه به شما خط داده می‌شود.

سرخط اخبار استان‌ها