۱۷ آبان ۱۳۹۸، ۲۲:۰۱
کد خبر: 83546394
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انگلیس همچنان نیروهای عربستانی را آموزش می‌دهد

۱۷ آبان ۱۳۹۸، ۲۲:۰۱
کد خبر: 83546394
انگلیس همچنان نیروهای عربستانی را آموزش می‌دهد

لندن- ایرنا- انگلیس به‌رغم مخالفت‌ گسترده افکار عمومی با همکاری‌های نظامی این کشور و عربستان، همچنان به نیروهای سعودی آموزش نظامی می‌دهد.

«مارک لنکستر» معاون وزیر دفاع انگلیس در پاسخ کتبی به سؤال «لوید راسل- مویل» نماینده مجلس عوام درباره سطح همکاری های نظامی لندن با ریاض، اعلام کرد؛ ارتش این کشور آموزش های نظامی مختلفی را به گارد سلطنتی عربستان ارائه می دهد.

وی مدعی شد که آموزش‌های ارائه شده، با قوانین حقوق بشری و استفاده متناسب از زور بر اساس قواعد امنیتی دولت مطابقت دارد.

معاون وزیر دفاع انگلیس روز جمعه در واکنش به این پاسخ در توییتر نوشت: ارتش انگلیس به عربستان اعزام شده تا از خاندان سعودی در برابر تهدیدهای داخلی حفاظت کند.

ارتش انگلیس سال‌هاست که به نیروهای عربستانی آموزش نظامی ارائه می‌دهد. یک مقام دولت این کشور سال ۲۰۱۱ میلادی طبق قانون آزادی اطلاعات اعلام کرد که نحوه استفاده از سلاح، خنثی کردن بمب و مهارت‌های تیراندازی بخشی از آموزش‌های ارائه شده به طرف عربستانی است.

اعتراف دولت انگلیس درباره ادامه همکاریهای نظامی با عربستان در حالی است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده نیروهای سعودی بتازگی برای سرکوب ناآرامی ها به بحرین منتقل شده اند.

انگلیس از سال ۲۰۱۵ میلادی مجوز فروش حدود ۱.۳ میلیارد پوند سلاح و اقلام ضد شورش را صادر کرده است. این کشور همچنین در هفت سال گذشته، چهار میلیارد پوند گاز اشک‌آور و نارنجک به عربستان فروخته است.

علاوه بر این موارد، دولت لندن از زمان آغاز جنگ یمن که علاوه بر آمار بالای تلفات، ده‌ها هزار زخمی و ویرانی در این کشور مسلمان به‌ جای گذاشته، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده است.

جنگ علیه یمن همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبرو کرده است؛ به‌گونه‌ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را بزرگ‌ترین فاجعه انسانی نامید.

دادگاه عالی انگلیس ۳۰ خرداد گذشته با صدور حکمی که یک پیروزی چشمگیر برای گروه‌های ضد جنگ محسوب می‌شود، فروش سلاح به عربستان توسط دولت انگلیس را غیر قانونی اعلام کرد. با این حال وزیر تجارت بین‌ الملل انگلیس ماه گذشته اعلام کرد که دولت این کشور در سه ماه گذشته، سه بار مجوز فروش سلاح به عربستان سعودی صادر کرده است.

"اندرو اسمیت" سخنگوی کارزار علیه تجارت سلاح انگلیس در این باره گفت: دولت عربستان یکی از مستبد ترین رژیم‌ها در دنیا است و پلیس و نیروهای امنیتی آن به طور گسترده ای به استفاده از شکنجه و آزار و اذیت مردم متهم هستند.

وی، حضور نیروهای انگلیسی برای آموزش نظامیان سعودی درباره چگونگی حفظ امنیت عمومی کشور را بسیار نگران کننده توصیف و ابراز امیدواری کرد که سیاست های دولت جدید درباره همکاری های نظامی با عربستان اصلاح شود.

انتخابات سراسری انگلیس قرار است ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) برگزار شود و حزبی که بیشترین کرسی های پارلمان را کسب کند، دولت جدید را تشکیل خواهد داد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha