۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۹:۲۲
کد خبر: 83489201
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برخورد قضایی با ناقضان حریم آثار تاریخی

۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۹:۲۲
کد خبر: 83489201
برخورد قضایی با ناقضان حریم آثار تاریخی

ارومیه- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی به انتشار اخباری در فضای مجازی در خصوص احداث ساختمانی در حریم اثر تاریخی کلیسای سیر ارومیه اشاره کرد و گفت: ضمن صدور اخطار مبنی بر رعایت ضوابط حریم آثار تاریخی، موضوع تا حصول نتیجه پیگیری شده است و با ناقضان حریم آثار برخورد قضایی می‌شود.

جلیل جباری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کلیسای مارسرگیز روستای «سیر» از مهمترین آثار و بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است و اداره‌کل میراث فرهنگی به هیچ فرد یا اشخاص حقیقی و حقوقی اجازه تضییع حقوق و نقض ضوابط قانونی این اثر مهم تاریخی را نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: ضوابط حریم درجه یک و دو این اثر مهم تاریخی مشخص و شفاف بوده و به همه ارگان‌ها و ستادهای مربوط  ابلاغ شده‌ است و رعایت نکردن این ضوابط، برخورد حقوقی اداره‌کل را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه ضوابط مورد نظر اداره‌کل میراث فرهنگی از سوی مراجع صادرکننده پروانه ساختمانی لحاظ نشده‌ بود، افزود: با انعکاس موضوع به معاون دادستان و با صدور دستور از سوی ایشان، بخشداری نسبت به اصلاح و درج ضوابط در پروانه ساختمان اقدام کرد.

جباری اظهار داشت: عملیات احداث این ساختمان به صورت روزانه و مستمر مورد بازدید و نظارت کارشناسان و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی قرار دارد.

وی گفت: طی بازدید مشترک با حضور سرپرست معاونت عمرانی استاندار و فرماندار ارومیه نیز از محل بازدید به عمل آمد و بر اجرای ضوابط و مقررات تاکید شد.

وی با بیان اینکه در هیچ صورتجلسه‌ای، قانونی بودن احداث ساختمان مورد تاکید قرار نگرفته است، گفت: به دلیل رعایت نکردن مقررات و ضوابط ابلاغی، اداره‌کل میراث فرهنگی توقف عملیات برای بررسی توسط کارشناسان را خواستار شده‌ است؛ داشتن پروانه ساختمان نیز برای احداث لازم و ضروری بود و عدم رعایت ضوابط میراث فرهنگی اقدامی غیرقانونی و غیرمجاز خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه طبق مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی، بنیاد مسکن در روستاهای زیر ۲۰ خانوار مکلف به تهیه طرح موقت برای روستاهاست، اظهار داشت: طبق مطالب منتشره در فضای مجازی عدم توجه اداره‌کل میراث فرهنگی به ارتفاع ساختمان کذب محض بوده و حتی با درخواست و تاکید و اصرار اداره‌کل میراث فرهنگی و دستور معاون دادستانی بود که بخشداری نسبت به اصلاح و درج ارتفاع در پروانه ساختمان اقدام کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: با اصرار و پیگیری اداره‌کل میراث فرهنگی و دستور دادستانی عملیات ساختمانی متوقف شده‌ است و علاقه‌مندان و اصحاب رسانه می‌توانند برای رویت مکاتبات و سوابق موجود به اداره‌کل میراث‌فرهنگی مراجعه کنند.

وی ادامه داد: با توجه به روشن و شفاف بودن ضوابط و مقررات مربوط به حفاظت آثار فرهنگی و تاریخی باید از اظهارات غیرمتعارف و غیرشفاف پرهیز شود.

به گزارش ایرنا کلیسای مارسرگیز در روستای «سیر» ارومیه واقع شده و از کلیساهای تاریخی این شهرستان است؛ کلیساهای تاریخی متعددی چون ننه‌مریم، سیر، پطروس پولیس، سورپ گئورگ و هوانس مقدس در آذربایجان غربی وجود دارد و در میان کلیسای سیر که به مارسرگیز شهرت دارد، بنایی سنگی با داستان‌های زیبای آمیخته با اساطیر ایرانی است.

این اثر تاریخی پس از گذشت ۱۸ قرن همچنان به شکل اولیه باقی مانده و از نظر ظاهری تغییری در آن به وجود نیامده است؛ از آنجا که این کلیسا در دامنه‌های کوه سیرداغی یا سارداغی واقع شده، به کلیسای سیر مشهور شده است.

۷۱۲۵/۳۰۷۲

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha