۲۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۰۴
کد خبرنگار: 2122
کد خبر: 83480318
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رقابت مرد رباتیک و میلیاردر در بند در انتخابات تونس

تهران – ایرنا – انتخابات ریاست جمهوری در تونس "سرزمین کارتاژها" و پیشتازی دو نامزد نه چندان مطرح در عرصه سیاسی، به سوژه داغ این روزهای علاقمندان به سیاست در دنیا تبدیل شده و بازار داغی از تحلیل درباره دو نامزد پیشتاز یعنی «قیس السعید و نبیل القروی» به راه انداخته است.

مردم تونس روز یکشنبه برای انتخاب سومین رییس جمهوری کشور خود، پای صندوق های رای حاضر شدند، عصر روز گذشته (سه شنبه) نتایج دور نخست انتخابات اعلام شد که بر اساس آن "قیس السیعد" با کسب ۱۸.۴ درصد آراء و "نبیل القروی" با کسب ۱۵.۶ درصد آراء موفق شدند به دور دوم راه یابند.
پیشتازی دو نامزد یادشده امری نبود که رسانه ها یا کارشناسان آن را پیش بینی کرده باشند، چرا که افراد مطرح تری از این دو نامزد در انتخابات حاضر بودند اما با انتخاب تصمیم گیران نهایی یعنی مردم تونس از دور دوم کنار زده شدند.
در گزارش ذیل بیشتر به دو نامزد پیشتاز در این انتخابات و سوابق و فعالیت های آنان می پردازیم، نامزدهایی که یکی از آنان هم اکنون پشت میله های زندان قرار دارد و دیگری به مرد رباتیک مشهور است.


مرد رباتیک سرزمین کارتاژها
"زلزله" و "مرد رباتیک" عنوان هایی است که روزنامه "الاخباریه" تونس برای «قیس السعید» برگزیده است، این روزنامه در مورد وی می نویسد: مرد ماشینی یا رباتیک لقبی است که مردم تونس برای لحن صدای یکسان وی در حین سخنرانی به او نسبت داده اند.
"زلزله انتخابات" نیز عنوان دیگری است که برای شگفتی آفرینی او در این انتخابات به وی نسبت داده اند.
الاخباریه می نویسد: ازسال ۲۰۱۱ السعید با حضور در برنامه های سیاسی و گفت و گوهای تلویزیونی کم کم خود را به چهره ای برجسته در تونس تبدیل کرد.
او یک سیاستمدار و حقوقدان برجسته در تونس و بیشتر یک چهره دانشگاهی تا سیاسی است که طبق سخنان خود به هیچ حزب سیاسی گرایش نداشته و مخالف نظام سیاسی حاکم در تونس است.
او در یکی از مصاحبه های تلویزیونی خود اعلام کرده بود: تونس وارد مرحله تاریخی جدیدی شده و دیگر با روش سنتی شناخته شده نمی توان این مرحله را درک کرد.
او که در روز رای گیری به خود رای نداد و برگه رای خود را سفید به صندوق ها انداخت، معتقد است: انتخاب و اختیار وی دست مردم است نه دست خودش.

حضور در کوچه و بازار برای صحبت با مردم
وی برای آگاهی از مطالبات مردم از مناطق فقیر نشین و بازارهای سنتی کشور خود  مکرر بازدید داشته و از نزدیک با مردم کوچه و بازار خود گفت وگو کرده است.
تصاویر از  وی در خیابان های پایتخت و دیگر شهرها در شبکه های اجتماعی تونس منتشر شده که وی را درحال نوشیدن قهوه با مردم نشان می دهد.
السعید همچنین خود را در معرض انتقادات دیگر احزاب تونس قرار داد و هیچ یک از آنان را از انتقاد آزادانه منع نکرد.
او در سخنان خود گفته است که به دنبال تغییر نظام حاکم بوده و تلاش می کند تا تونس را از وضعیت مرکزگرایی سیاسی و اقتصادی خارج کند.
او در برنامه های تبلیغاتی خود گفته است مردم باید در مرکز حکومت قرار بگیرند، تنها راه مبارزه با فساد گسترده در تونس همین است.
وی به دلیل همین اظهار نظر به "پوپولیسم" متهم شده است.
«مردم آن چه را می خواهند به دست می آورند» و «بازگرداندن قدرت به مردم» از جمله شعارهایی بوده که وی در برنامه های تبلیغاتی خود مطرح می کرد.

مخالف سرسخت برابری ارث زن و مرد
نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری که در علم حقوق نیز صاحب نظر است در خصوص برابری ارث زن و مرد مخالفت خود را اعلام کرده و گفته است: متن صریح قرآن در این خصوص همه چیز را به ما می گوید، این آیه نیازی به تفسیر ندارد زیرا به وضوح این امر را تبیین کرده است.

تبلیغاتی که برای السعید رایگان درآمد
برخلاف دیگر نامزدهای حاضر در این دور انتخابات که صدها هزار دلار برای کسب بیشترین آرای مردمی هزینه کردند، السعید با صرف کمترین هزینه و اختصاص یک سالن با سه اتاق برای ستاد انتخاباتی خود توانست در این رقابت ها گوی سبقت را از بقیه برباید، طبق اعلام خود و برخی رسانه نای تونسی او از دولت هیچ کمک مالی دریافت نکرد و با کمک های داوطلبانه مردمی، تبلیغات ارزان قیمت خود را به پیش برد.
در میان مردم این مساله به مضرب مثالی تبدیل شده است و نقل قول می شود که السعید با یک فنجان قهوه و یک پاکت سیگار می خواهد رییس جمهوری تونس شود.
نخستین اظهارنظر السعید پس از اعلام پیشتازی‌اش
وی در گفت و گو با رویترز در این خصوص گفت:به نظر می رسد در این لحظه مردم تونس اهداف انقلاب خود را دنبال می کنند و این درسی برای همه ملت های جهان است.
روزنامه الاخباریه تونس به بخشی از سخنان وی پس از اعلام پیشتازی اش اشاره کرد و نوشت:  وی الجزایر را به عنوان اولین اولویت سیاست خارجی خود معرفی و تاکید کرد که سرنوشت تونس به کشورهای همسایه خود گره خورده است.

نبیل القروی میلیاردر دربندی که پدیده شد
نبیل القروی ۵۶ ساله یک میلیاردر تونسی است که از خلال تاسیس شبکه تلویزیونی نسمه در تونس شهرتی برای خود رقم زده است، وی با تولید برنامه قروی در برابر قروی (قروی به معنای روستایی است) در سال ۲۰۰۷ جنجالی در تلویزیون تونس به پا کرد.
القروی یک چهره سیاسی یا یک چهره دانشگاهی مانند رقیبش السعید نیست، او را بیشتر می توان یک چهره جنجالی توصیف کرد، حال او توانسته است از طریق شبکه تلویزیونی خود از پشت میله های زندان برنامه های تبلیغاتی خود را اداره و آرای مردم را جلب کند.
قدرت رسانه در جهت دهی افکار مردم تونس
القروی که در دوره تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری از برنامه تبلیغاتی و یا حتی یک ارتباط رادیویی محروم شده بود توانست با استفاده از شبکه تلویزیونی خود در میان مردم نفوذ کند، او کاندیداتوری اش را از طریق همین تریبون اعلام کرد.

 


فعالیت های سیاسی و کمک های مالی به فقرا
سال ۲۰۱۶ وی برادرش را از دست داد و این حادثه به کلی مسیر زندگی وی را تغییر داد، او از همان سال به اقدامات داوطلبانه و خیرخواهانه برای فقرای تونسی کمک های مالی جمع می کرد، این موضوع باعث شد در میان توده های مردم مصر جایی برای خود پیدا کند. بعدها خود را "صدای فقرا" نامید.
فعالیت سیاسی وی نیز از همان سال آغاز شد،  او در همان برهه با همکاری الباجی قاید السبسی رییس جمهوری فقید تونس حزب "ندای تونس" را راه اندازی کرد، در مدت زمانی که در ندای تونس فعالیت می کرد باعث شد حزب السبسی با حزب اسلامگرای النهضه نیز توافق کند. وی سه سال بعد به علت نارضایتی از سیاستی که السبسی در پیش گرفته بود از حزب کناره گیری کرد و در ژوئن سال جاری (خرداد-تیر) حزب "قلب تونس" را راه اندازی کرد.
القروی همچنین متهم شده که از نزدیکان "زین العابدین بن علی" رییس جمهوری پیشین تونس است ولی خود با رد این اتهام تاکید کرده که دولت بن علی مانع بزرگی بر سر فعالیت های تجاری شرکت های او بوده است.

القروی و السبسی

چرا القروی در زندان به سر می برد؟
۲۳ آگوست سال میلادی جاری (۱ شهریور) پلیس تونس، علی القروی را به اتهام پولشویی دستگیر کرد، اتهامی که سخنگوی القروی آن را به طور کامل رد کرده است.
حاتم الملیکی سخنگوی القروی در گفت و گو با شبکه الجزیره توضیح داد: اتهام پولشویی به القروی صحت ندارد، او یک زندانی سیاسی است، پارلمان هم چندی پیش سعی داشت با تصویب قانونی از کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری کند که البته موفق نشد.
اگر القروی در دور دوم بتواند آرای بیشتری از السعید کسب کند تکلیف او چه می شود؟ شخصی که از درون  زندان تبدیل به رییس جمهوری یک کشور می شود که در تاریخ نظیری نداشته است.

 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha