۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۲۶
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83476320
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نگرانی چین از مسیر ناهموار جنگ تجاری

۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۲۶
کد خبر: 83476320
نگرانی چین از مسیر ناهموار جنگ تجاری

پکن- ایرنا- مانع تراشی کاخ سفید برای دستیابی پکن و واشنگتن به یک توافق عادلانه در مسایل تجاری، باعث نگرانی مقامات پکن شده و آنها را نسبت به ادامه این وضع نگران کرده است.

درحالی که چین و آمریکا خود را برای دور تازه ای از گفت و گوهای کاری برای برون رفت از بحران بزرگ تجاری آماده می کنند، حضور تندروها در کاخ سفید برای پکن و مانع تراشی های آنها یک نگرانی جدی است.

دو کشور بارها با یکدیگر از یک سال قبل تاکنون مذاکره کرده اند که نتیجه آن هر بار تشدید اقدامات تلافی جویانه و افزایش تعرفه ها بوده به شکلی که از جنگ تجاری چین و آمریکا با عنوان نبرد تعرفه ها یاد می شود.

این در شرایطی است که امروز حضور تندروهایی نظیر رابرت لایتهیزر مذاکره کننده و نماینده تجاری آمریکا و «مایک پمپئو»  وزیر خارجه این کشور همچنان برای چین سردرد بزرگی است و خروج جان بولتون مشاور تندرو امنیت ملی آمریکا از این تیم هم تسکین بخش پکن نبوده است.

چین می گوید آمریکا و این کشور دارای مجموعه ای از اختلافات اقتصادی هستند که شامل بخش های ارزی، پولی، بانکی، مالی، حق مالکیت معنوی و یارانه های صنعتی است اما راه آن افزودن برتعرفه ها نیست.

«گو شویه مینگ» رییس آکادمی همکاری های تجاری و اقتصادی چین بر این باور است که راهی بجز همکاری پیش روی آمریکا وجود ندارد این کشور نمی تواند بدون پل زدن بر اختلافات با چین به نتیجه برسد.

او خاطر نشان کرد دور تازه مذاکرات می تواند راهگشا باشد اما تندروی ها باید کنار گذاشته شود نبرد تعرفه ها و افزودن بر آنها مشکلی را حل نمی کند.

این اظهارات البته با نظرداشت اینکه آمریکا اعلام کرده است تعرفه های جدید را که قرار بود از روز اول اکتبر اجرا شود به عنوان حسن نیت دو هفته به تعویق می اندازد، قابل توجه است این تعرفه ها باید برای ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین به آمریکا از ۲۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش می یافت که با نزدیک شدن روز ملی و هفتادمین سالگرد تاسیس چین نو و به خواست پکن موکول به زمانی دیگر شده است چین هم تعرفه بر روی برخی از کالاهای آمریکایی را متوقف کرده است.

«وی جیانگو» معاون مرکز تبادلات اقتصادی بین المللی چین تاکید می کند بالا بردن تعرفه ها برای ما مشکلی را حل نمی کند ما اختلافات عدیده ای داریم که باید برای برون رفت از آنها مذاکره کرد.

او می افزاید امروز بسیاری از شرکت های دو کشور امیدوارند دو طرف به مسیر سالم و پایدار برای تجارت بازگردند مخاطرات زیادی این شرکت ها را تهدید می کند و امیدهای زیادی به گفت و گوهای آتی وجود دارد.

در همین حال خروج بولتون از کاخ سفید که به داشتن مواضع ضد چینی شهرت داشت، بر امیدها افزوده است و مقام های دو کشور احتمالا برای مذاکراتی دشوار و با هدف رسیدن به نتیجه آماده می شوند.

وزارت بازرگانی چین در بیانیه ای پیش از شروع مذاکرات دو کشور که هنوز زمان آن قطعی نشده تلاش کرده است تا چشم انداز روشنی از وضعیت اقتصادی چین نشان دهد.

آمار این وزارتخانه حاکی است میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چین موسوم به «اف دی آی» در هشت ماه سال ۲۰۱۹ میلادی به ۸۴ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار رسیده که ۶.۹ درصد بیش از دوره مشابه سال گذشته میلادی بوده است.

با این وصف روزنامه گلوبال تایمز از ارگان های حزب حاکم چین به مقام های این کشور در مورد وجود تندروها در کاخ سفید هشدار داده است.

این روزنامه خاطر نشان کرده است چین باید در برابر قدرت محافظه کاران آمریکایی هوشیار باشد در سیزدهمین دور گفت و گوها باید با آمادگی کامل دربرابر آمریکا قرار گرفت.

گلوبال تایمز می نویسد جنگ تجاری چین و آمریکا بدون حسن نیت پایان نخواهد یافت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha