۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۱۳
کد خبر: 83309799
T T
۰ نفر

خشم چین از افزایش تعرفه های آمریكا

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۱۳
کد خبر: 83309799
خشم چین از افزایش تعرفه های آمریكا

پكن-ایرنا- تازه ترین اقدام ترامپ علیه پكن كه همان افزایش 15 درصدی تعرفه ها بر 200 میلیارد دلار از كالاهای وارداتی است واكنش های زیادی در چین به دنبال داشت و دولت و مردم این كشور را خشمگین كردبه طوری كه وزارت بازرگانی چین تنها دو دقیقه بعد از دستور ترامپ اعلام كرد تلافی خواهد كرد.

به گزارش ایرنا، از روز گذشته (جمعه) كه ترامپ تهدید خود را عملی كرد و دستور داد سطح تعرفه بر 200 میلیارد دلار كالای صادراتی چین به آمریكا از 10 درصد به 25 درصد افزایش یابد رسانه ها در كنار وزارتخانه های خارجه و بازرگانی چین، با انتشار مطالب و بیانیه هایی از مقابله به مثل سخن به میان آورده اند، در این میان وزارت بازرگانی چین به عنوان وزارتخانه ای كه درگیر این موضوع است با انتشار بیانیه ای از افزایش تعرفه ها ابراز تاسف كرد و آورده است «پكن برای مقابله به مثل علیه آمریكا، آماده است».
هنوز معلوم نیست چین چه زمانی و با چه ابزاری قصد دارد با آمریكا مقابله كند اما گزارش های رسانه ای حاكی است این كشور تدابیر مقابله جویانه فراوانی برای رویارویی با آمریكا در جنگ تجاری دارد.
همزمان رسانه های چین، یكپارچه آمریكا را هدف هجمه گسترده قرار داده و آورده اند كه وقتی آمریكا به تنش ها دامن می زند، چین باید اقدامات لفظی را به تحركات عملی تبدیل كند و تلافی كند.
'خه ویوان' از مسئولان سابق تجاری چین می گوید گفته ها دیگر برای رویارویی با آمریكا كفایت نمی كند اگر قرار است كاری صورت گیرد وقت آن فرا رسیده است.
'سونگ گویو' از دانشگاه فودان در شهر شانگهای چین خاطر نشان كرد ما راه های فراوانی برای مقابله با آمریكا داریم كه یكی از آنها افزودن تعرفه بر روی كالاهای وارداتی از آن كشور است.
وی تاكید كرد شرایط اصلا خوب نیست ضربات سختی به روابط تجاری دو كشور وارد شده است شركت ها، سرمایه گذاران و كل ساختار تجارتی در معرض خطر است.
چین یكی از وارد كنندگان بزرگ محصولات كشاورزی آمریكا است گفته شده است یكی از ابزارهای دیگر این كشور افزودن بر تعرفه ها بر روی واردات این فراورده ها از آمریكا است.
در همین حال گزارش روزنامه گلوبال تایمز از ارگان های حزب حاكم چین حاكی است ممكن است چین ساختار مالی آمریكا را نیز هدف قرار دهد با این حساب چین كه بزرگترین طلبكار آمریكا محسوب می شود و بیش از یك هزار میلیارد دلار قرضه آمریكا را در اختیار دارد می تواند از این ابزار برای رویارویی با واشنگتن استفاده كند.
از سوی دیگر اعلام شده است زمان تجارت بیشتر با یوان، ارز چین به جای دلار فرا رسیده است از آنجا كه اقتصاد آمریكا و ارزش دلار رو به افول است، كشورهای زیادی در دنیا آماده استفاده از ارزهای دیگر برای تجارت هستند و یوان در این میان از اقبال خوبی برخوردار است.
تحلیلگران چینی گفته اند دیگر نمی توان چندان به نتایج یازدهمین دور گفت و گوهای تجاری دو كشور در آمریكا امیدوار بود ترامپ شرایط را بسیار پیچیده كرده است.
كارشناسان چینی معتقد هستند آمریكا بار دیگر چماق تعرفه را بالا برده و قصد دارد مانع توسعۀ چین شود ولی هرگز به هدف خود نخواهد رسید زیرا در بیش از یك سال گذشته، قابلیت اقتصاد، جامعه و مردم چین برای مقابله با فشارها تقویت یافته است و علایم مثبت در همۀ زمینه ها بیش از پیش افزایش یافته و چین بیش از پیش برای مقابله با چالش ها اعتماد و توانایی دارد.
پكن معتقد است مذاكره امری دو جانبه است چین با اقدامات واقعی خود بزرگترین صداقت را از خود نشان داده است در این وضعیت، آمریكا نیز باید تلاش كند ولی در بیش از یك سال گذشته از آغاز مذاكرات، چین با روش كاری آمریكا آشنا شده و آمریكا نیز از اصول و موضع چین مطلع است یعنی چین نمی خواهد جنگ تجاری برپا كند، ولی از جنگ نیز ترسی ندارد و در صورت ضرورت، جنگ خواهد كرد درباره اختلافات نیز چین مایل است مشكل را از طریق همكاری حل كند ولی همكاری باید بر اساس اصول صورت گیرد، یعنی نباید به منافع كلیدی كشور و مردم اصلی مردم آسیب برساند.
به هر صورت به نظر می رسد كه در روزهای آینده رهبران چین و آمریكا برای برون رفت از این شرایط دست به اقدامی مانند گفت و گوی تلفنی بزنند اما مساله افزایش تعرفه ها فعلا گریبان اقتصاد چین را گرفته است و شركت های این كشور و آمریكا در نوعی سردرگمی بسر می برند و مشخص نیست كه جنگ تعرفه ها چطور به پایان خواهد رسید.
دولت چین اعلام كرده كه هرگز به دنبال نبرد تجاری نبوده است زیرا آن را شرایط باخت - باخت می داند اما تصریح كرده است كه از رویارویی با آمریكا هراسی ندارد.
آساق**231**1904**

سرخط اخبار جهان