۲۸ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۴۳
کد خبر: 83443694
T T
۰ نفر
راهبرد آمریکا در "ایندو پاسیفیک" با بحران روبرو است

تهران - ایرنا - مرکز مطالعاتی ایالات متحده با اشاره به اقتدار رو به زوال آمریکا در منطقه ایندو پاسیفیک (هند-آرام ) در گزارشی نوشت که آمریکا آمادگی لازم برای جنگ با چین در این منطقه را ندارد و استراتژی دفاعی این کشور در منطقه ایندو پاسیفیک با "بحران بی سابقه" رو به رو است.

روزنامه انگلیسی گاردین به نقل از گزارش مرکز مطالعاتی ایالات متحده که با عنوان "جلوگیری از بحران" منتشر شده است، نوشت که دلیل مواجه شدن آمریکا با بحرانی بی سابقه در منطقه اقیانوس هند- آرام، عدم تطابق بین جاه طلبی واشنگتن برای حفظ قدرت نظامی غالب در منطقه و داشتن یک نیروی مسلح پراکنده با منابع قدیمی و در حال سقوط است.

در ادامه این گزارش آمده است که ارتش ایالات متحده در مواجهه با چشم اندازهای امنیتی منطقه اقیانوس هند- آرام و با منابع دفاعی محدود، دیگر نسبت به توان خود برای حفظ توازن مطلوب قدرت در منطقه هند- آرام مطمئن نیست.

در عوض، چین در نتیجه سرمایه گذاری های کلان خود در سیستم های پیشرفته نظامی، قادر است نظم این منطقه را با قدرت نظامی خود به چالش بکشد.

ارتش آمریکا تحت تاثیر دو دهه جنگ و آشوب در منطقه خاورمیانه، کاهش آموزش ها و قدیمی شدن تجهیزات نظامی قرار گرفته است و در حالی که می خواهد قدرت نظامی مسلط بر منطقه هند و اقیانوسیه باقی بماند، با افزایش بدهی عمومی و همچنین مقاومت سیاسی در برابر افزایش هزینه های نظامی روبرو است.

بر اساس این گزارش، استرالیا نیز دیگر نمی تواند به تنهایی به ایالات متحده برای تامین امنیتش در منطقه اقیانوس هند و آرام اعتماد کند، و باید شبکه های "دفاع جمعی" خود را تقویت کرده و توانایی های نظامی خود را با سایر کشورهای متحد، مانند ژاپن به اشتراک بگذارد؛ استرالیا همچنین باید به دنبال افزایش همکاری با سایر نظامیان منطقه از جمله ویتنام، مالزی و سنگاپور باشد.

روابط چین و آمریکا در سال های اخیر، ظاهرا به دلیل مسائل اقتصادی و تجاری دچار تنش شده است اما لفاظی های دو کشور در مورد دریای چین جنوبی در ماه های اخیر بیش از پیش به این تنش ها دامن زده است و استرالیا که متحد استراژیک آمریکا است، پیوسته خود را درگیر این اختلافات احساس می کند.

درگیری نظامی بین چین و ایالات متحده به طور خودکار نقش استرالیا را در پیمان امنیتی استرالیا، زلاندنو و ایالات متحده آمریکا را محدود نخواهد کرد اما فشار سیاسی قابل توجهی بر استرالیا به منظور حمایت از ایالات متحده در درگیری های بالقوه، وارد خواهد ساخت.

در همین حال، اوایل ماه جاری میلادی، «مایک پومپئو» وزیر امور خارجه آمریکا با «لیندا رینولدز» وزیر دفاع استرالیا دیدار و گفت و گو کردند؛ رینولدز پس از دیدار این مقام ارشد آمریکا تاکید کرد که این کشور عمیقا در مورد شدت تنش ها در منطقه نگران و درخواست واشنگتن مبنی بر پیوستن  نیروهای استرالیا به آمریکا در خلیج فارس یک مساله بسیار جدی و پیچیده است.

وزیر دفاع استرالیا افزود: به همین دلیل ما در حال حاضر اعلام می کنیم که توجه بسیار جدی به این درخواست آمریکا خواهیم داشت اما درنهایت مثل همیشه" تصمیم خواهیم گرفت که چه چیزی به نفع منافع ملی ماست.

تاکنون تلاش های ایالات متحده برای ایجاد ائتلاف جهانی با ادعای محافظت از کشتی هایی که از خلیج فارس عبور می کنند، ثمری نداشته و استرالیا، متحد کلیدی آمریکا نیز پیش تر اعلام کرد که هنوز در این زمینه تصمیمی نگرفته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha