۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۱۴
کد خبر: 82882478
T T
۰ نفر
ساخت پایگاه نظامی چین در نزدیكی استرالیا، تنش آفرین است

كوالالامپور- ایرنا- رسانه های استرالیا گزارش دادند: تلاش چین برای استقرار یك پایگاه نظامی در جزیره دوره افتاده 'وانوئاتو' در آبهای اقیانوسیه و نزدیك به استرالیا، تنش های منطقه ای را افزایش می دهد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، رسانه استرالیایی 'فیرفاكس' به نقل از منابع ناشناس خبر داد: اگرچه تاكنون پیشنهاد رسمی دراین زمینه به مسئولان دولت 'وانوئاتو' در آبهای اقیانوس آرام ارائه نشده، اما گفت وگو های اولیه درمورد ایجاد یك پایگاه كامل نظامی در این جزیره انجام شده است.
این گزارش در رسانه های استرالیایی و جنوب شرق آسیا بازخورد بسیاری داشته است.
'وانوئاتو' كشوری كوچك درجنوب آبهای اقیانوس آرام و هم مرز استرالیا با 80 جزیره به وسعت یك هزار و 300 كیلومتر است.
طبق این گزارش، با توجه به اینكه پكن احتمالا با این اقدام پایگاههای نظامی خود را در نزدیك مرزهای آبی متحد منطقه ای آمریكا (استرالیا) بنا می كند، مسئولان ارشد واشنگتن و كانبرا گفت وگوهای مشتركی دراین زمینه انجام داده اند.
'جولی بیشاپ' وزیر خارجه استرالیا روز سه شنبه در واكنش به انتشار این گزارش به رسانه های استرالیایی گفت: با مسئولان جزیره 'وانوئاتو' گفت وگو كرده و آنها به وی اطمینان دادند كه تاكنون هیچ پیشنهاد رسمی از پكن برای ایجاد پایگاه نظامی در این جزیره ارائه نشده است.
بیشاپ درعین حال در مورد احتمال برگزاری گفت وگوهای غیر رسمی سكوت كرد.
رادیو استرالیا نیز به نقل از بیشاب گزارش داد: با وجود این اظهارات اما واقعیت این است كه چین درحال سرمایه گذاری در تمام جهان است.
بیشاپ همچنین تاكید كرد: پس ازگفت و گو با مسئولان وانوئاتو متقاعد شدم كه استرالیا یكی از شركای راهبری این دولت در اقیانوس آرام است.
تاكنون هیچ یك از مسئولان وانوئاتو و یا پكن در استرالیا واكنشی دراین زمینه نداشته اند.
این درحالی است كه طبق گزارش فیرفاكس استرالیا' مذاكرات اولیه میان پكن و مسئولان جزیره دور افتاده 'وانوئاتو' در آبهای اقیانوس آرام در مورد دسترسی كشتی های چینی از امكانات بندری این جزیره برای سوختگیری و بارگیری و انبارداری بود كه درنهایت این رایزنی ها به ایجاد یك پایگاه كامل نظامی منجر شده است.'
رسانه های استرالیایی می گویند : چنین طرحی می تواند بستری برای توسعه هرچه بیشترقدرت نظامی چین در آبهای اقیانوس آرام باشد ، به ویژه كه پكن اكنون در دریای جنوبی چین اقدام به ایجاد جزایر مصنوعی بر روی صخره های این پهنه آبی كرده است.
این درحالی است كه مسئولان وانوئاتو رسما این موضوع را تكذیب كرده اند.
پیشتر رسانه های استرالیایی چین را متهم كردند كه این كشور قصد دارد ازطریق برنامه گسترش كمك های بین المللی به دولت های كوچك در سراسر دنیا از جمله اقیانوس آرام نفوذ خود را دراین مناطق گسترش دهد.
چین نخستین پایگاه نظامی خود را خارج از منطقه جنوب شرق آسیا ، در سال 2017 در شاخ آفریقا و بندر جیبوتی افتتاح كرد، اقدامی كه با مخالفت هند نیز روبه رو شد.
پكن درواكنش به این موضوع اعلام كرد كه این پایگاه نظامی نبوده و صرفا یك مركز لجستیك در شمال غرب اقیانوس هند می باشد.
طبق گزارش های رسانه ای ، این پایگاه قدرت عملیات سریع را برای نیروهای نظامی چین در جنوب تا جنوب شرق آسیا شامل هند، بنگلادش، میانمار و سری لانكا فراهم كرده است.
كارشناسان نظامی می گویند اقدامات پكن درسال های اخیر برای توسعه ناوگان دریایی اش در آبهای جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه برای مقابله با سلطه دریایی آمریكا در این مناطق انجام شده است.
آساق**1599