۱۷ مرداد ۱۳۹۸، ۸:۰۶
کد خبر: 83429835
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

مبنای مشروطیت در ایران اندیشه بود

۱۷ مرداد ۱۳۹۸، ۸:۰۶
کد خبر: 83429835
مبنای مشروطیت در ایران اندیشه بود

یزد -ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه یزد از مشروطیت با عنوان فصل نوینی در تاریخ ایران یاد کرد و گفت: مبنای آن اندیشه بود و در آن عصر مدرسه‌سازی به سبک جدید در کشور آغاز شد.

علی اکبر تشکری بافقی چهارشنبه شب در سلسله نشست‌هایی با عنوان «مشروطیت در یزد» افزود: در آن عصر توسعه روزنامه نگاری بعد از ایجاد مدرسه به سبک جدید، از دیگر مواردی بود که از بدنه اجتماع سخن می‌گفت، زیرا فرودستان می‌توانستند حرف‌های خود را طرح کنند، زیرا مبنای مشروطیت اندیشه بود.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل این بود که بعد از مشروطیت دچار ثبات سیاسی نشدیم بویژه در زمان فتح تهران که بی ثباتی در پایتخت و کشور رخ داد اما برای اولین بار در واژگان سیاسی ایران عنوان « مردم» بیشتر رایج شد و کلمه « رعیت » نسبت به گذشته کمرنگ تر شد.

این پژوهشگر تاریخ اظهار داشت: تا زمان مشروطیت از مردم با عنوان رعیت یاد می‌کردند که پیش از آن بدون حق بودند، فقط مالیات می‌پرداختند و از حاکمیت اطاعت می‌کردند و اصطلاح مردم نمودی نداشته است.

تشکری افزود: انقلاب مشروطیت بود که باعث شد ساختار جامعه ایران مردمی تر شود و رایزنی انقلاب بیشتر حرکت به سمت جلو  بود و کمترین خونریزی را داشت.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه یزد، هرچند در تاریخ گفته شده است دوره قاجار باعث انحطاط ایران شده است، اگر از لحاظ تاریخی به آن نگاه کنیم « افت» ما از دوران صفویه شروع شد و به سلسله قاجار رسید چون با غرب صنعتی روبرو بودیم اما بایدها را نداشتیم.

وی ادامه داد: در اوج ثبات کشور در زمان ناصرالدین شاه قاجار طبق نوشته سیاحان غربی جمعیت ایران چهار تا ۱۰ میلیون نفر بود که ۸۵ درصد در روستاها و بقیه در شهرها زندگی می‌کردند و تنها سه درصد جمعیت ایران باسواد آن هم در حد خواندن و نوشتن و اهل بازار بودند.

عضو هیات علمی دانشگاه یزد گفت: در زمان مشروطیت با تاسیس مدارس به سبک جدید و انشتار روزنامه‌ میزان آگاهی مردم بیشتر شد و یزد در بستر تاریخی خود همواره با تداوم تاریخی مواجه بود ،چون هرگز مورد غارت اقوام مهاجم قرار نگرفت و همواره از امنیت و ثبات نسبی در کشور برخوردار بود.

تشکری ادامه داد: یزد همواره شهر صنعتی و تاجر پرور بود، لذا ضرب آهنگ جابه جایی سیاسی در آن آهسته بود و بزرگترین بدبختی یزدی‌ها در زمان جنگ جهانی اول شروع شد و اتفاق افتاد .

همچنین حسین مسرت، پژوهشگر و نویسنده یزدی گفت: بر خلاف پندار بسیاری افراد ، یزد را فاقد فعالیت در زمان مشروطه می‌دانند، این منطقه در آن دوران فعالیت زیادی داشت و حتی ۶ نشریه در آن منتشر می‌شد که اتحاد، سفینه نجات، مخبر یزد، معرفت یزد و .. از جمله این نشریه‌ها بود و یزدی‌ها در مشروطیت شهدایی نیز تقدیم کرده‌اند.

در حاشیه این نشست که با حضور جمعی از مسئولان و اقشار مختلف مردم و فرهیختگان و به همت خانه صلح و اندیشه و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد برگزار شد،علاوه بر اجرای سرود، مستند مشروطیت در یزد اکران شد.

در سال ۱۲۸۳ شمسی با تلاش علما و روشنفکران زمینه برای انقلاب علیه خاندان قاجار فراهم شد که انقلاب مشروطه نام گرفت

در سال‌های پایانی حکومت ناصرالدین شاه قاجار اوضاع ایران به تدریج رو به وخامت نهاد و با مرگ شاه اوضاع آشفته‌تر شد، مظفرالدین شاه که پس از کشته‌شدن پدر به سلطنت رسید فردی بیمار و ملایم بود و دست کم مدتی برای پذیرش افکار اصلاح‌طلبانه آمادگی داشت.

وی امین‌السلطان را که مورد تنفر عامه بود برکنار و امین‌الدوله را به جای او منصوب کرد او برای پرداخت حقوق حرمسرای پدر، برآوردن خواسته‌ هاای مالی مکرر درباریان تازه وارد که سال‌ها متنظر چنین فرصتی بودند و برای سفر «درمانی» به چشمه‌های آب معدنی اروپا به پول فراوان نیاز داشت، ولی صدراعظم نتوانست وام جدیدی از انگلیس دریافت کند، بدین سبب شاه امین‌الدوله را برکنار و بار دیگر امین‌السلطان را به صدراعظمی انتخاب کرد.

۷۵۳۷ / ۲۰۴۷/

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha