۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۴۱
کد خبر: 83424867
T T
۰ نفر

اکثر مردم ایرلند خواهان اتحاد هستند

۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۴۱
کد خبر: 83424867
اکثر مردم ایرلند خواهان اتحاد هستند

تهران - ایرنا - نظر سنجی های اخیر در رسانه ملی ایرلند نشان می دهد که دو سوم مردم در ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند خواهان اتحاد هستند.

نشریه انگلیسی«نیو استیتزمن» در گزارشی در مورد اتحاد ایرلند نوشت، «مری لو مک دونالد» رهبر حزب "شین فین" جمهوری ایرلند، روز "رژه سنت پاتریک" که ماه مارس سال جاری میلادی برگزار شد، با بنری که روی آن نوشته شده بود، "انگلیس از ایرلند خارج شو" راهپیمایی خود را آغاز کرد؛ اما این حرکت رهبر حزب «شین فین» انتقاداتی را نیز در پی داشت.

روز "رژه سنت پاتریک" یکی از اعیاد مخصوص و تعطیلات ایرلندی ‌هاست که با مهاجرت و نفوذ آنها در کشورهای دیگر، بعد بین ‌المللی به خود گرفته. سنت پاتریک کسی است که دین مسیح را به ایرلند آورده ‌است.

این حرکت«دونالد» تنها نشان دهنده افزایش حمایت برای داشتن ایرلند متحد است.اواخر ماه مه سال جاری، نظرسنجی های انجام شده در تلویزیون ملی ایرلند نشان داد که دو سوم رای دهندگان جمهوری ایرلند، از ایرلند متحد حمایت می کنند که در مقایسه با سال 2015 افزایش چشمگیری داشته است.

اما این حمایت ها از گرایش های ملی گرایان شین فین فاصله گرفته است.در همین حال رویکرد «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس درباره برگزیت برای اقتصاد ایرلند شمالی نگران کننده است؛ شین فین باید در این زمینه سرمایه گذاری کند.

انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس، احتمال برگزیت بدون توافق تا 31 اکتبر را به شدت افزایش داده است.

طبق آمارهای منتشر شده بانک مرکزی انگلیس، خروج با توافق از اتحادیه اروپا سبب افت ۳.۹ درصدی اقتصاد بریتانیا و پیامد برگزیت بدون توافق افت ۹.۳ درصدی در اقتصاد این کشور را منجر می‌شود.

«مک دونالد» به عنوان رهبر شین فن که بزرگترین حزب ملی ایرلند شمالی است چندی پیش، بعد از دیدار با بوریس جانسون هشدار داد که برگزیت بدون توافق برای اقتصاد ایرلند، زندگی مردم و توافقنامه صلح این کشور فاجعه بار خواهد بود.

چند سال قبل، هیچ یک از رهبران احزاب ایرلند به موضوع اتحاد ایرلند اشاره نمی کردند. سیاست مداران میانه رو از اینکه اشاره به این موضوع می تواند صلح در ایرلند شمالی را متزلزل کند، هراس داشتند. سال 2016 زمانی که «اندا کنی» از اعضای حزب راست میانه ایرلند، درباره چشم انداز ایرلند متحد صحبت کرد، شوک بزرگی مردم این کشور را در بر گرفت اما حالا « لئو وارادکار»  رهبر حزب" فاین گال" ایرلند به صورت آزاد اما محتاطانه درباره جنبه های ایرلند متحد صحبت می کند.

منطقه ایرلند شمالی طی چند دهه شاهد خشونت‌های سیاسی و فرقه‌ای بوده است. این خشونت‌ها در سال ۱۹۹۸ با امضای قرارداد صلح موسوم به  "توافق جمعه نیک "و ترک مبارزه مسلحانه توسط ارتش جمهوری‌خواه ایرلند، تقریبا به پایان رسید. حالا نسلی وجود دارد که ملی گرایی را به یک چنین خشونت هایی نسبت نمی دهند و نظرسنجی ها از حمایت آنها از اتحاد ایرلند حکایت دارد

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha