۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۴۵
کد خبرنگار: 760
کد خبر: 83419406
T T
۰ نفر
مبارزات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان کمرنگ و بی فروغ

تهران- ایرنا- با وجود شروع مبارزات انتخاباتی برخی تیم های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، تلاش ها برای برقراری صلح، ناامنی و سوءاستفاده از امکانات دولتی از سوی برخی نامزدها، پیامدهای منفی برای مبارزات انتخاباتی در این کشور داشته است.

به گزارش شبکه خبری طلوع نیوز، افغانستان در سومین روز مبارزات انتخابات ریاست جمهوری تنها شاهد رقابت "اشرف غنی"، رئیس جمهوری، "عبدالله عبدالله"، رئیس اجرایی و "عنایت الله حفیظ" بود.

در حالی که افغان ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ شاهد شور و نشاط انتخاباتی در قالب تصاویر و دست نوشته ها بودند، امسال از دست نوشته ها و شو و شعف در این کشور خبری نیست.

به گفته "شیدا محمد ابدالی"، یکی از ۱۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دلایل خاصی در پس فقدان تمایل و علاقه نامزدها برای شروع پیکارهای انتخاباتی وجود دارد.  

وی افزود، ما باید شروع این رقابت ها را جشن می گرفتیم و شادی می کردیم اما، متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد. مسوولیت این امر به دولت برمی گردد.

شماری از تیم های انتخاباتی نیز می گویند، مبارزات انتخاباتی را شروع کردند اما، تا کنون گردهمایی عمومی برگزار نکرده اند.

"همایون جریر"، عضو شورای رهبری حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، گفت، یکی از دلایل کمرنگ بودن مبارزات انتخاباتی احتمالا به این مساله برمی گردد که برخی تیم‌ ها هنوز منتظر صلح هستند و در قیاس با انتخابات، صلح برای شان در اولویت قرار دارد.

وی افزود، دلیل دیگر این است که بسیاری از تیم‌ های انتخاباتی معتقدند، دولت و کمیسون انتخابات تضمینی درباره یک انتخابات شفاف در ۲۸ سپتامبر نداده اند.

نهادهای ناظر بر روند انتخابات نیز دیدگاهی مشابه دارند و می گویند، نفوذ سران دولت بر این روند بر تمایل سایر نامزدها برای شروع مبارزات انتخاباتی تاثیر گذاشته است.

"نعیم ایوب زاده"، رئیس بنیاد انتخابات شفاف در افغانستان گفت، شورای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که یازده عضو دارد، اعلام کرد، تا روز پنجشنبه رقابت های انتخاباتی شان را متوقف می کند تا رییس جمهوری درباره شفافیت و عادلانه بودن روند انتخابات ریاست جمهوری به آنها اطمینان دهد.

قرار است تا دو ماه دیگر در (ششم مهر) انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار شود. از سه روز پیش تا ۴۸ ساعت قبل از شروع روز انتخابات برای رقابتهای تبلیغات انتخاباتی تعیین شده است.

در انتخابات پیش‌رو رو ۱۸ نفر از جمله محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان نامزد هستند.

دیگر افراد نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان و به ترتیب حروف الفبا «احمد ولی مسعود، حکیم تورسن، رحمت الله نبیل، زلمی رسول، سید نورالله جلیلی، شیدا محمد ابدالی، عبدالله عبدالله، عنایت‌الله حفیظ، غلام فاروق نجرابی، فرامرز تمنا، گلبدین حکمتیار، لطیف پدرام، محمد ابراهیم الکوزی، محمد اشرف غنی، محمد حنیف اتمر، محمد شهاب حکیمی، نورالحق علومی، و نور رحمان لیوال» هستند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha