دستفروشان و تولید انرژی از زباله در کانون بحث شورای شهر شیراز

شیراز-ایرنا- فعالیت دستفروشان در شمار زیادی از خیابان‌های شیراز و سلب آسایش شهروندان به واسطه فعالیت خریداران ضایعات در کوچه‌ پس کوچه‌های محلات این کلانشهر،ازجمله مواردی بود که به صحن علنی امروز شورای اسلامی شهر شیراز کشیده شد.

"‌برخی خیابان‌های شهر شیراز به تصرف دستفروشان درآمده و به هر طرف که بنگری، چند دستفروش که در حال آش فروشی، عرضه فلافل، سمبوسه فروشی و.... هستند مشاهده می‌شود و تاکنون هیچ زمان برنامه‌ریزی کاملی بطور جدی برای جمع‎آوری این‌گونه مشاغل شهری که بهداشت عمومی را تهدید و سیمای شهری را نیز نازیبا کرده انجام نشده است. "

این موارد بخشی از سخنان معاون خدمات شهری شهرداری شیراز در ابتدای جلسه این هفته شورای این شهر بود.

محمدرضا محمدحسن‌پور چهارشنبه در ابتدای نود و ششمین جلسه علنی شورای شهر شیراز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این حوزه گفت: یکی از حساس‌ترین حوزه‌های این معاونت، حوزه نظارت و رسیدگی به تخلفات از سد معبر گرفته تا تخلفات ساخت وساز است که ١٣٠نفر نیرو در این حوزه فعالیت دارند.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز افزود: این بخش در حوزه تخلفات ساخت و ساز در محدوده و حوزه باغات و همچنین در حریم شهری نیز فعالیت دارد و تخلفات این بخش‌ها را شناسایی، ثبت وضبط کرده و با این تخلفات برخورد قانونی می‌کند.

وی از سد معبر به عنوان یکی از بزرگترین معضلات این روزهای شیراز یاد کرد و ادامه داد: حوزه سد معابر یکی از موضوعات پیچیده و خسته‌کننده امروز شیراز است، چرا که بیکاری خسته کننده باعث شده بسیاری از مردم به سمت مشاغل کاذبی مثل دستفروشی روی آورند و وضعیت گسترش این نوع مشاغل به گونه‌ای است که به نحوی غیر قابل کنترل شده است.

وی اضافه کرد: امروز هر کس نه تنها از اهالی استان فارس بلکه حتی از استان‌های دیگر قادر است یک وانت و ٢ تن میوه تهیه کرده و در هر نقطه‌ای از شهر که دوست دارد آنها را بفروشد و همین امر باعث بروز مشکلات بسیاری در سطح شیراز شده است.

وی ادامه داد: امروز در حالی که ١٧ خیابان شهر به صورت بازارهای روز در اختیار دستفروشان قرار داده شده اما باز هم شاهدیم تمامی خیابان‌های شهر در تسخیر دستفروشان است و هیچ خیابانی در شیراز نیست که دستفروشی در آنجا بساطش را پهن نکرده باشد و در کنار آن یکی دیگر از مشکلات مأموران شهرداری با قلیان فروش‌ها و وانت بارهایی است که با یک بلندگو به صورت سیار در کوچه و محله‌های شهر پرسه زده و آسایش مردم را با مشکل جدی مواجه کرده‌اند.

پلمپ ۱۰۰ خانه مبله

محمدحسن پور از دیوارنویسی به عنوان یکی دیگر از مشکلات این شهر یاد کرد و گفت: در این راستا تاکنون ٣٢ هزار عکس از دیوار نویسی‌های شهر برای تشکیل پرونده در محاکم قضائی تهیه و هزار و ٢٠٠ پیامک ارشادی به متخلفان ارسال شده که ٣۵٠ مورد آن به قطع تلفن منجر و همچنین ١٠٠خانه مبله نیز پلمپ شده است.

وی در ادامه از خرید ماشین آلات مورد نیاز شهرداری به ارزش ٢٧میلیارد تومان در سال جاری خبرداد و اضافه کرد: مدیریت پسماند یکی از فعال‌ترین حوزه‌های خدمات شهری است که در این راستا با راه اندازی سازوکار جدید تا پایان سال جاری تمامی زباله‌های شهر در مقصد تفکیک می‌شود و در کنار آن در خصوص تبدیل زباله به انرژی نیز پنج سرمایه گذار خارجی اعلام آمادگی کرده‌اند که هفته آینده با مشخص شدن نتیجه مزایده، سرمایه‌گذار این طرح مشخص خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: در حال حاضر ٢١ ایستگاه آتش نشانی در شیراز وجود دارد و امسال نیز ٣ ایستگاه دیگر افتتاح خواهد شد.

وی از اجرای طرح توسعه میدان میوه وتره بار فعلی شهر شیراز و کلنگ زنی سردخانه این میدان تا یکماه آینده خبرداد و اظهار داشت: یکی از مشکلات شیراز که از گذشته وجود داشته مشاغل مزاحم در سطح شهر است که در این راستا تاکنون ٩۶ واحد مشاغل مزاحم در این شهر پلمپ شده است و یک زمین ۴٠٠ هکتاری روبروی شهرک صنعتی برای انتقال مشاغل مزاحم در حال آماده سازی و طی مراحل قانونی تملک است.

لایحه‌ای برای حمایت از مامور شهرداری آسیب دیده

در ادامه جلسه عصر چهارشنبه شورای شهر شیراز لایحه‌ای در دستور کار و بررسی قرار گرفت که مخالفت برخی از اعضای این شورا را در پی داشت.

این لایحه در خصوص مساعدت مبلغ ۳۵ میلیون ریال به یکی از مأموران اداره تخلفات شهری معاونت خدمات شهری شهرداری شیراز بود که این فرد در حین انجام وظیفه اداری بر اثر حمله افراد بارفروش دچار حادثه شده و این کمک مالی برای پرداخت هزینه‌های درمان وی بود.

این لایحه با انتقاد برخی از اعضا این شورا مواجه شد.

برخورد برخی مأموران شهرداری با مردم خوب نیست

یک عضو شورای شهر شیراز در مخالفت با این لایحه گفت: برخورد بعضی مأموران تخلفات شهری با مردم خوب نیست و برخی از این افراد با لحن و برخورد بدی با مردم مواجه می‌شوند.

نوذر امامی افزود: مأموران شهرداری مجری قانون هستند اما حق ندارند به مردم بی حرمتی کنند.

وی ادامه داد: زورگویی برخی از مأموران تخلفات شهرداری باعث شده که بعضاً درگیری هم ایجاد شود و دو طرف درگیری آسیب هم ببینند.

نباید به مقصر کمک کرد

احمد تنوری، عضو دیگر این شورا در این باره گفت: شهرداری و شورای شهر نباید به مجرم پرونده‌های این چنینی کمک مالی کنند و اگر هم این کار ضروری است باید از طریق مکاتبه با مراجع قضائی بررسی‌های لازم انجام و اگر مأمور واقعاً مقصر بروز درگیری نبوده کمک انجام شود.

مأموران شهرداری آموزش کنترل خشم ببینند

علی ناصری، دیگر عضو این شورا گفت: امروزه برای کنترل خشم در دنیا دوره‌های آموزشی زیادی وجود دارد.

ناصری ادامه داد: هوش هیجانی می‌تواند بصورت ارثی به افراد منتقل شود و پیشنهاد دارم که برخی کارکنان شهرداری خصوصاً مأموران اداره تخلفات شهری که بصورت مستقیم با مردم در ارتباط هستند دوره‌های آموزش هوش هیجانی را طی کنند.

این لایحه در نهایت با رأی اکثریت اعضا شورای شهر شیراز مصوب شد.

بافت تاریخی و دادن تذکر به شهرداری

عدم ارائه گزارش عملکرد و برنامه‌های آتی سازمان عمران شهرداری شیراز در خصوص نگهداری و بهره‌برداری از بافت و ابنیه تاریخی و حفظ و احیای منظر تاریخی شهر شیراز موضوع تذکر احمدتنوری در ادامه صحن علنی شورا بود.

عضو شورای شهر شیراز افزود: با توجه به اینکه مطابق بند ۷ ماده ۱۴ اساسنامه ملاک عمل آن سازمان، نگهداری و بهره‌برداری از ابنیه و بافتهای تاریخی شهر شیراز و حفظ و احیای منظر تاریخی شهر شیراز با هماهنگی سازمان‌های ذیربط از مهمترین وظایف و مأموریت‌های قانونی است و از سوی دیگر پیگیری و نظارت بر اجرای مصوبات فرهنگی شورا در تمامی زیرمجموعه شهرداری و حوزه مدیریت شهری، از مهمترین وظایف کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورا است.

وی ادامه داد: لازم است در اسرع وقت گزارش عملکرد و برنامه‌های آینده سازمان عمران شهرداری شیراز به تفکیک در زمینه‌های نگهداری و بهره‌برداری از ابنیه تاریخی موجود در محدوده و حریم شهر شیراز، نگهداری و بهره‌برداری از بافت تاریخی این شهر، حفظ منظر تاریخی شیراز و احیای منظر تاریخی به شورای شهر شیراز ارسال شود.

شهردار شیراز ظرف ده روز باید پاسخ این تذکر را به شورای شهر شیراز ارائه کند.

ساماندهی دکل‌های مخابراتی کلان‌شهر

در ادامه این جلسه، لایحه شهرداری شیراز درباره بهای خدمات صدور پروانه نصب دکل‌ها، آنتن‌ها و دستگاه‌های مخابراتی در شهر شیراز در صحن علنی شورا بررسی و با موافقت اکثریت اعضا تصویب شد.

با تصویب این لایحه و در راستای ساماندهی دکل‌ها آنتن‌ها و ایستگاه‌های ارتباط رادیویی در راستای حفظ سیما و منظر شهری شهر شیراز، به شهرداری شیراز اجازه داده می‌شود نسبت به اخذ بهای خدمات صدور پروانه از کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی، متقاضی احداث دکل، پایه یا دستگاه‌های مخابراتی شامل اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، رایتل، مؤسسات خصوصی و دولتی با رعایت قوانین و مقررات آئین‌نامه معاملات شهرداری اقدام کند.

مدت زمان اعتبار پروانه صادره از سوی شهرداری دوسال و بهای خدمات تمدید پروانه برای یک دوره دوساله صادره پنجاه میلیون ریال است.

همچنین ارزیابی و برآورد میزان اجاره ماهانه و یا سالیانه توسط هیأت ارزیاب شهرداری صورت خواهد گرفت و تا تصویب و اجرای آئین‌نامه ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و ایستگاه‌های مخابراتی در شهر شیراز ملاک عمل این ماده واحده خواهد بود.

جشنواره شهروند برگزیده در پیچ و خم شورای شهر

همچنین لایحه آئین‌نامه اجرایی جشنواره شهروند برگزیده در دستور کار نود و ششمین جلسه صحن علنی شورا قرار گرفت و به منظور بررسی کارشناسی بخشهایی از این لایحه دوباره به کمیسیون فرهنگی شورا ارجاع شد.

۹۸۷۳ / ۲۰۲۷

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha