۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۳۷
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 83400287
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مراکز درمان تامین اجتماعی با کمبود پزشک متخصص مواجه است

بیرجند - ایرنا - مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی از کمبود پزشک متخصص در مراکز درمانی این سازمان در استان خبر داد و گفت: از استاندار درخواست داریم با رایزنی از طریق وزارت بهداشت زمینه فعالیت متخصصان در مراکز تحت پوشش تامین اجتماعی فراهم شود.

فرزاد فیروزی روز چهارشنبه در بازدید استاندار از مراکز درمانی و شعب تامین اجتماعی مرکز استان افزود: جذب متخصصان ضریب k یکی از نیازها و اولویت‌ها مردم خراسان جنوبی است.

وی گفت: وزارت بهداشت سهمی از فارغ التحصیلان متخصص برای مراکز تامین اجتماعی در نظر نمی‌گیرد و به تعهد قانونی در این زمینه عمل نمی‌کند این در حالیست که بستر قانونی این امر از طریق قانون برنامه ششم توسعه در ماده ۷۴ فراهم شده و باید امکان فعالیت پزشکان ضریب k در مراکز تامین اجتماعی فراهم شود.

مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر هر دو بیمارستان تامین اجتماعی استان با کمبود و نبود متخصص رادیولوژی، جراحی و داخلی مواجه است اما از نظر امکانات و تجهیزات شامل بیمارستان های در سطح پیشرفته محسوب می‌شویم.

وی بیان کرد: چالش اصلی ما این است که وزارت بهداشت سهم ۱۰ درصد از فارغ التحصیلان متخصص را برای مراکز تامین اجتماعی کشور قائل نمی‌شود در حالیکه این سازمان بخشی از هزینه‌های آموزش پزشکان متخصص را پرداخت می‌کند.

فیروزی اظهار داشت: در مجموعه درمان تامین اجتماعی استان ۲ بیمارستان شهید رحیمی و بیمارستان میلاد بیرجند با ظرفیت ۲۰۰ تخت فعال است و به جامعه هدف خدمات ارایه می دهد.

وی اضافه کرد: همچنین در شهرستان‌های قاین و طبس درمانگاه سطح ۲ و در شهرستان نهبندان درمانگاه سطح یک فعال هستند علاوه بر این با تمام مراکز و پزشکانی که در سطح استان فعالیت می‌کنند نیز قرارداد همکاری منعقد شده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی عنوان کرد: پارسال سه میلیون و ۸۰۰ هزار خدمت درمانی به جامعه هدف تامین اجتماعی استان ارایه شد که حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار رکورد خدمت مربوط به خرید خدمت و ۲ میلیون رکورد نیز مربوط به بخش درمان رایگان بوده است.

وی یادآور شد: از ابتدای سال تاکنون حدود هفت هزار بیمار در بیمارستان شهید رحیمی و ۹ هزار و ۵۰۰ نفر در بیمارستان میلاد بیرجند بستری شده‌اند.

فیروزی تاکید کرد: با تمام اقداماتی که انجام شده هنوز سرویس‌های بیمارستانی مربوط به نیازهای اولیه مردم است و در برخی از مراکز درمانی به واسطه تراکم و ازدحام جمعیت بیماران سریعتر از موعد باید ترخیص شوند.

وی کمبود دارو و نارضایتی بیماران در این زمینه را از دیگر مشکلات مراکز درمان تامین اجتماعی استان برشمرد و گفت: این مشکل ناشی از کمبود نقدینگی است و از آنجایی که بیمارستان میلاد تنها بیمارستان خودگردان استان است و با تعرفه دولتی درآمد خود را تامین می‌کند هزینه‌ها را نمی‌تواند به خوبی پوشش دهد.

مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی ادامه داد: خودگردان کردن بیمارستان در مناطق محروم جواب نمی‌دهد بایستی اعتبارات پایه‌ای مصوب برای این مرکز درمانی استان در نظر گرفته شود.

وی در ارتباط با وضعیت نوبت دهی مراکز و بیمارستان‌های تامین اجتماعی استان و گلایه‌های مردم نسبت به فروش نوبت‌ها گفت: امسال برنامه جدیدی در بیمارستان شهید رحیمی با عنوان نظام ارجاع داخلی پیاده‌سازی شد که در بیمارستان میلاد نیز اجرا خواهد شد.

فیروزی افزود: این برنامه آغاز شده و به تدریج تمام پزشکان متخصص در یک برنامه زمانبندی در قالب این طرح قرار خواهند گرفت بدین صورت که پزشکان عمومی بیمارانی که شرایط آنان ایجاب می‌کند را به متخصصان ارجاع می‌دهند لذا صف‌ها بیماران برای ویزیت پزشکان متخصص جمع‌آوری می‌شود و خدمات تخصصی به افرادی که نیاز دارند ارائه خواهد شد.

در این بازدید استاندار خراسان جنوبی برای برای راه اندازی پلی کلینیک تامین اجتماعی در شهرستان قاین قول پیگیری داد تا موافقت‌نامه زمین در این شهر مبادله شود.

همچنین استاندار در ارتباط با زمین مجاور بیمارستان شهید رحیمی بیرجند که متعلق به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان است نیز دستور پیگیری داد.

۷۵۵۷* ۶۰۵۴

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها