۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۲۵
کد خبرنگار: 760
کد خبر: 83399686
T T
۰ نفر

ادعای آمریکا برای حل مناقشه توکیو و سئول

۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۲۵
کد خبر: 83399686
ادعای آمریکا برای حل مناقشه توکیو و سئول

تهران- ایرنا- مدیر کل امور شرق آسیا و اقیانوس آرام وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که واشنگتن برای کمک به حل مناقشه سیاسی و اقتصادی بین کره جنوبی و ژاپن از انجام هیچ کاری دریغ نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، "دیوید استیلول" که سفرش به سئول تحت الشعاع مناقشه کره جنوبی و ژاپن بر سر محدودیت های اعمال شده از سوی توکیو بر صادرات مواد مهم و حساس مورد استفاده در های تک قرار گرفته است، امروز (چهارشنبه) بدون توضیحی درباره اقداماتی که واشنگتن برای حل این مناقشه قصد انجام آن را دارد، در سئول به خبرنگاران گفت، امیدواریم این مناقشه به زودی حل و فصل شود.

وی خاطر نشان کرد، آمریکا به عنوان دوست و متحد نزدیک ژاپن و کره جنوبی هر کاری را برای حمایت از تلاش های این دو کشور به منظور حل این مناقشه انجام خواهد داد.

استیلول، دوشنبه، در اولین سفرش به توکیو پس از انتخاب به عنوان مدیرکل امور شرق آسیا و اقیانوس آرام وزارت خارجه آمریکا، به تلویزیون "ان اچ کی" ژاپن گفت، صرفاً طرفین (توکیو و سئول) را به انجام مذاکره و یافتن راهی مناسب برای برون رفت از این وضعیت ترغیب می‌کنم.

ژاپن در اوایل ژوئیه (دهه اول تیر) به تلافی حکم سال گذشته دیوان عالی کره جنوبی مبنی بر پرداخت غرامت از سوی شرکت‌های ژاپنی به قربانیان کار اجباری دوران جنگ و حاکمیت استعمار ژاپن بر شبه جزیره کره، محدودیت‌هایی بر صادرات کالاهای حساس و مورد استفاده در تولید نیمه رساناها به کره جنوبی اعمال کرد.

با گذشت دو هفته از اعمال این محدودیت‌ها، هیچ نشانه‌ای دال بر پایان یافتن مناقشه بین دو کشور به چشم نمی‌خورد.

کره جنوبی که تا کنون موفق به لغو این محدودیت‌ها نشده است و اقدام ژاپن را مغایر با اصول سازمان جهانی تجارت می‌داند، تصمیم دارد در نشست شورای عمومی سازمان جهانی تجارت در تاریخ ۲۳ و ۲۳ ژوئیه (اول و دوم مرداد) به طرح مساله این محدودیت‌ها بپردازد.

بسیاری از صاحبنظران معتقدند، مناقشه ژاپن و کره جنوبی بر سر محدودیت های اعمال شده از سوی توکیو بر صادرات مواد مهم و حساس به سئول پیامدهایی جدی برای تجارت جهانی به دنبال دارد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز در شماره سه شنبه نوشت، "شینزو آبه"، نخست وزیر ژاپن، با اعمال این محدودیت ها، نظام جهانی تجارت را به خطر انداخته است.

یکی از مقامات دولتی کره جنوبی نیز گفت، این محدودیت ها به شرکت های فعال در زمینه تکنولوژی، از جمله فعالیت سامسونگ در تکزاس آمریکا لطمه می زند و تاثیرات منفی بر شرکت هایی مانند اپل، آمازون، دل، سونی و میلیاردها کاربر در سراسر جهان می گذارد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha