۲۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۰۴
کد خبرنگار: 2091
کد خبر: 83395297
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

باتری‌های فرسوده برای اولین بار در سمنان از زباله تفکیک می‌شود

سمنان- ایرنا- مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان با اشاره به اهمیت تفکیک باتری‌های فرسوده از دیگر زباله‌ها، گفت: طرح جمع‌آوری باتری‌های فرسوده و خطرناک برای سلامتی انسان برای اولین بار در استان سمنان در مرکز این استان اجرا می‌شود.

حمیدرضا پیوندی روز یکشنبه به خبرنگاران ابراز داشت: غرفه‌های بازیافت در استان سمنان آماده دریافت باتری‌های لیتیومی، قلمی، تلفن همراه، لب تاب و اسباب بازی‌های شارژ شونده هستند.

وی افزود: طرح جمع‌آوری باتری‌ها توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان و با همکاری شرکت توسعه منابع انرژی در سمنان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به خطرهای باتری‌های مصرف شده خانگی و ضررهای آن بر روی سلامت شهر و شهروندان، بیان داشت: عمر هر باتری دیر یا زود تمام شده و به زباله تبدیل می‌شود که مصرف روزافزون باتری‌ها، خطر بالقوه‌ای برای سلامت انسان‌ها و سایر موجودات زنده است.

پیوندی با اشاره به اهمیت دفن مناسب باتری‌های کهنه، گفت: مخلوط شدن این باتری‌ها با زباله‌های دیگر سبب پخش شدن فلزات سنگین بکار رفته آن‌ها در محیط زیست شده و جمع‌آوری آن‌ها دیگر ممکن نخواهد بود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان، سوزاندن باتری‌ها را راه حل مناسبی ندانست و گفت: این امر منجر به انتشار برخی از این فلزات در هوا می‌شود. بهترین روش مدیریت زباله‌های باتری، بازیافت صنعتی آن‌هاست به این معنا که در محیط‌هایی کنترل شده مواد اولیه آن‌ها استخراج شود تا بتواند برای سایر مصارف صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: زمانی که باتری‌های قابل شارژ را بدون در نظرگرفتن لازمه‌های بازیافت، بر روی زمین‌های کشاورزی و غیرکشاورزی می‌اندازیم، فلزات سنگین در آن، در هوای اطراف پخش شده و خاک و آب را نیز آلوده می‌کند.

وی تاکیدکرد: محصولات آلوده این زمین‌ها در نهایت به بدن انسان‌ها و حیوان‌ها ضررهای بسیاری را وارد می‌کند.

پیوندی با اشاره به اینکه باتری‌ها حاوی فلزات سنگین مانند جیوه، سرب، کادمیوم، روی و نیکل هستند، اظهار داشت: حدود ۹۰ درصد جیوه موجود در زباله‌های خشک شهری مربوط به باتری‌های قلمی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان از شهروندان خواست باتری‌های خراب یا کهنه را به صورت جداگانه به غرفه‌های بازیافت تحویل داده تا بازیافت آن‌ها امکان‌پذیر شود.

۱۱ غرفه بازیافت در شهر سمنان فعالیت دارند.

این غرفه‌ها صبح‌ها از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ و عصرها از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۳۰ آماده دریافت پسماند خشک و باتری‌های فرسوده از همشهریان سمنانی است.

۷۳۴۲/‏۷۴۰۸