۲۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۴۰
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 83395239
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تورم برای مردم استان کردستان آزار دهنده‌تر است
بهمن مرادنیا استاندار کردستان

سنندج - ایرنا - تورم برای همه کشور آزار دهنده است اما در این استان که میانگین درآمد مردم آن پایین تر از نصف میانگین کشوری است، فشار بیشتری وارد می کند.

استاندار کردستان روز یکشنبه در هفتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار استان که با حضور معاون اقتصادی و بازرگانی وزارت صمت برگزار شد، خواستار صدور مجوز صادرات دام برای کردستان بویژه شهرهای مرزی این استان از سوی مسئولان ذیربط شد.

بهمن مرادنیا یادآور شد: سال گذشته بخشی از وام‌های اشتغال پایدار روستایی به سمت احداث پروانبندی رفت لذا درخواست داریم مجوز صادرات دام (سنگین) بویژه برای شهرهای مرزی استان صادر شود.
وی افزود: باید تولیدکنندگان را دریابیم چرا که اگر سود عاید آنها نشود مجدداً وارد چرخه کاهش تولید می‌شویم و باید به صادرات اقلام ضروری و مورد نیاز مردم روی بیاوریم.
مرادنیا اظهار داشت: با توجه به اینکه سرانه درآمد در کردستان کمتر از نصف میانگین کشور است و سه ماه اول سال ۹۷ در تورم نقطه به نقطه استان اول بودیم به همین دلیل از ستاد تنظیم بازار کشور می‌خواهیم از لحاظ کالاهای اساسی به این استان توجه ویژه داشته باشد.
وی از درخواست استان برای توزیع ۲ هزار تن برنج نیز گفت و ادامه داد: یکی دیگر از نیازهای استان را لاستیک، بویژه لاستیک ماشین آلات کشاورزی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: پیش از نوسانات نرخ ارز و دلار، کردستان یکی از استان‌های نرمال کشور بود اما در سال گذشته بشدت تحت تأثیر تورم موجود در بازار قرار گرفت.

حسین فیروزی اضافه کرد: این استان تا پایان سال ۹۶ از لحاظ شاخص تورم در میانه جدول قرار داشت اما از ۶ ماهه دوم سال ۹۷ بیشترین تأثیر را از نوسانات اقتصادی گرفت و گزارش‌های مرکز آمار در ماه‌های گذشته نیز نشان دهنده این تاثیرپذیری بوده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان یکی از دلایل این تاثیرپذیری را مرزی بودن استان دانست و گفت: سال گذشته مبادلات مرزی استان ۶/۸ میلیارد دلار بود که ۱/۳ میلیارد دلار آن صادرات بود بنابراین ما استانی هستیم که بلافاصله از آزاد شدن صادرات کالاهای داخلی متأثر می‌شویم.
فیروزی بالا بودن هزینه حمل و نقل در استان را یکی دیگر از دلایل تأثیر بالای تورم بر کردستان اعلام کرد و یادآور شد: به دلیل نبود حمل و نقل ریلی، همه ترددهای استان جاده‌ای انجام می‌شود.
وی خواستار توجه ویژه ستاد تنظیم بازار کشور به کردستان شد و افزود: در توزیع کالاهای اساسی لازم است علاوه بر بُعد جمعیتی، سایر شاخص‌ها نیز مدنظر قرار گیرد.

استان کردستان با ۲۹ هزار کیلومترمربع مساحت، دارای یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت است.

۷۳۵۵/‌۹۱۰۲

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha