۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۴
کد خبرنگار: 1295
کد خبر: 83384469
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتخابات یونان ، تحت تاثیر بحران بدهی ها

۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۴
کد خبر: 83384469
انتخابات یونان ، تحت تاثیر بحران بدهی ها

تهران- ایرنا- مردم یونان برای نخستین بار پس از اتمام بحران بدهی ها به پای صندوق رای می روند اما این انتخابات زود هنگام حاصل پس لرزه های برنامه ریاضت اقتصادی این بحران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نزدیک به ۹,۸ میلیون شهروند یونانی برای انتخاب ۳۰۰ نماینده مجلس از نوزده حزب این کشور، امروز به پای صندوق رای می روند. این ششمین انتخابات در ۱۰ سال گذشته است. این انتخابات اولین رای گیری پس از خروج یونان از بحران بدهی ها در سال ۲۰۱۸ خواهد بود.

الکسیس سیپراس، نخست وزیر ۴۴ ساله یونان در روز در ۲۶ مه (۵ خرداد) پس از شکست بزرگ حزبش، سیریزا در انتخابات پارلمان اروپا، دستور برگزاری انتخابات پیش از موعد را صادر کرد.

سیریزا در انتخابات پارلمان اروپا ۱۰ درصد کمتر از حزب محافظه کار «دموکراسی نو» رای کسب کرد. حزب رقیب سیریزا در انتخابات محلی نیز توانست کرسی های بیشتری را نسبت به حزب حاکم از آن خود کند.

یونانی ها در انتخابات امروز با دو گزینه روبرو هستند، انتخاب نخست وزیر چپ الکسیس سیپراس برای بار دوم یا حمایت از کیریاکو میتسوتاکیس، رهبر حزب دموکراسی نو که حزبی دست راستی است.

سیپراس شش سال پیش با سیاست های مخالف ریاضت اقتصادی به قدرت رسید. حزب سیریزا در ژانویه سال ۲۰۱۵ توانست بیشترین درصد آراء را به خود اختصاص دهد و نهایتاً در ائتلاف با حزب راست افراطی «یونان مستقل» کابینه دولت به رهبری الکسیس سیپراس تشکیل شد.

اما سیپراس پس از شش ماه در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۶ مجبور شد تحت فشار اروپا و مخالفان دولت یک همه پرسی در خصوص سیاست های ریاضتی اتحادیه اروپا برگزار کند.

در این همه پرسی شهروندان یونان مخالفت خود را با سیاست های ریاضتی اتحادیه اروپا برای سومین دور اعطای وام های یونان اعلام کردند و به این ترتیب مشروعیت دولت سیپراس بالا رفت. اگر چه سیپراس در نهایت مجبور شد تا طرح های ریاضتی اتحادیه اروپا را به اجرا بگذارد و اجرای این سیاست ها باعث شد تا یونان در ماه ژوئن سال گذشته میلادی بطور کامل از بحران ورشکستگی بیرون بیاید.

اما پس لرزه های اجرای سیاست های ریاضتی اکنون محبوبیت سیپراس و حزبش سیریزا را کاهش داده است.

تحلیلگران دلیل شکست حزب سیپراس در انتخابات پارلمان اروپا را رویگردانی طبقه متوسط یونان از این حزب می دانند. طبقه متوسط یونان در دوران رکود و اجرای سیاست های اقتصادی فشار های زیادی را تحمل کرده است. مالیات های سنگین، حقوق های پایین و مشاغل موقت، طبقه متوسط یونان را رو به نابودی برد.

علاوه بر این کارگران یونانی نیز که از حامیان اصلی حزب سیریزا بود. به دلیل مشکلات اقتصادی دست از حمایت از این حزب کشید.

نظرسنجی های اخیر از یک پیروزی بزرگ برای محافظه‌کاران حکایت دارد. کیریاکو میتسوتاکیس رقیب محافظه کار سیپراس و رهبر حزب دموکراسی نو با وعده کاهش مالیات و افزایش امنیت برای سرمایه گذاری های خارجی توانست رای زیادی در انتخابات اخیر پارلمان اروپا به دست آورد.

به نظر می رسد در انتخابات پیش رو نیز حزب دموکراسی نو کماکان با همین مواضع سیاسی بتواند از امتیاز مشارکت پایین یونانی ها و ضعف حزب سیریزا استفاده کند.

بر اساس نظرسنجی ها، حزب دموکراسی نو با کسب ۹ تا ۱۲ درصد رای بیشتر می تواند در انتخابات پیروز شود و احتمالاً این حزب می تواند ۱۵۱ کرسی در پارلمان را بدست آورد.

یر اساس نظرسنجی ها احتمالاً پنج تا هفت حزب موفق خواهند شد تا حد نصاب لازم برای ورود به پارلمان آینده را به دست آورند. حزب دموکراسی نو در رتبه نخست نظرسنجی ها قرار دارد پس از آن حزب سیریزا است، سوسیال دموکرات ها در جایگاه سوم قرار خواهند گرفت. جایگاه چهارم تا هفتم به ترتیب کمونیست ها، ناسیونالیست های افراطی و حزب راست افراطی «پگاه زرین» (طلوع طلایی) تعلق می گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha