۲۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۱
کد خبرنگار: 864
کد خبر: 83360450
T T
۰ نفر
مطالعه ۳۵ طرح تحقیقاتی در مرکز تحقیقات کشاورزی مرکزی کلید خورد

اراک - ایرنا - محقق گندم و رئیس بخش تحقیقات علوم زراعی و باغی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: مطالعه ۳۵ طرح تحقیقاتی امسال در بخش زراعی و باغی این مرکز آغاز و در حال انجام است.

«تقی بابایی» روز چهارشنبه در حاشیه آئین روز مزرعه غلات که در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی برگزار شد، در گفت و گو با ایرنا افزود: این تحقیقات در زمینه محصولات مختلف گندم، جو، دانه‌های روغنی، گیاهان علوفه‌ای، حبوبات، سبزی و صیفی در حال انجام است.
وی ادامه داد: معرفی ارقام جدید پرمحصول، مقاوم به آفات و تولید پایدار از جمله اهداف اجرای این تحقیقات در مرکز آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی است.
رئیس بخش تحقیقات علوم زراعی و باغی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: هشت طرح از مجموع طرح‌های در حال انجام در این مرکز در زمینه معرفی محصولات استراتژیک گندم و جو است که نتایج این تحقیقات در آینده در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
بابایی در بخش دیگری از سخنان خود هدف از برگزاری روز مزرعه در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی را انتقال و ترویج یافته‌ها این مرکز را به کشاورزان، کارشناسان و مروجان این بخش عنوان کرد و افزود: در این روز مروجان، کارشناسان و کشاورزان پیشرو از شهرستان‌های مختلف به مرکز تحقیقات استان دعوت و از طرح‌ها و برنامه‌های تحقیقاتی مرکز بازدید می‌کنند.
وی ادامه داد: کارشناسان، مروجان و کشاورزان استان مرکزی در روز مزرعه غلات علاوه بر آشنایی با دستاوردهای بخش تحقیقات علوم زراعی و باغی در زمینه محصولات گندم و جو توسط کارشناسان گیاه پزشکی و تغذیه با مباحث لازم در زمینه تغذیه گیاهان و کاربردهای کودها و حاصلخیزی خاک آشنا می‌شوند.
رئیس بخش تحقیقات علوم زراعی و باغی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطر نشان کرد: با توجه به مشکلات کم آبی در کشور معرفی ارقام سازگار با شرایط استرس و کمبود آب از برنامه‌های اولویت دار مرکز تحقیقات علوم زراعی و باغی مرکز تحقیقات استان است.
بابایی گفت: پنج طرح تحقیقاتی گندم و سه طرح تحقیقاتی جو در روز مزرعه غلات امسال به کشاورزان استان مرکزی معرفی می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: سالانه به طور میانگین پنج تا ۶ طرح تحقیقاتی گندم و ۲ تا سه طرح تحقیقاتی جو در این مرکز انجام و به کشاورزان معرفی می‌شود.
رئیس بخش تحقیقات علوم زراعی و باغی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: اکنون تمامی ارقامی که در مزارع جو و گندم استان کشت می‌شود از ارقام تجاری و معرفی شده در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیرِ این مرکز است.

مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال ۶۲ و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال ۷۲ به بهره برداری رسیده است که با ادغام وارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال ۷۹ با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال ۹۴ با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان‌ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت کند.
این مرکز دارای بخش‌های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.
مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی فراهم کرده است.
۲ ایستگاه از این ایستگاه‌ها به صورت ملی (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خسبیجان، گیاهان دارویی علی آباد، علوم دامی فدک، آبخوان داری خشکرود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک) بصورت استانی فعالیت می‌کنند.

۱۹۵۵/‏۳۰۷۵

سرخط اخبار استان‌ها