۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۵۲
کد خبر: 83359383
T T
۰ نفر
ارتباط میان ایران و عراق فراتر از رابطه سیاسی است

تهران- ایرنا- نایب رئیس مجلس ملی عراق، ارتباط میان ایران و عراق را فراتر از یک رابطه سیاسی دانست و گفت: حفظ ثبات و امنیت عراق را در گرو حفظ ثبات و امنیت کشورهای همسایه بویژه ایران می دانیم.

به گزارش خانه ملت، «بشیر خلیل الحداد» و هیأت همراه وی امروز- سه شنبه- با مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و عراق دیدار و پیرامون تقویت همکاری‌های پارلمانی، دوجانبه و منطقه‌ای گفت وگو کرد.

وی در این دیدار ضمن تشکر از دعوت همتای خود، سفر هیأت پارلمانی عراق به این ایران را نشانگر روابط برادرانه میان دو کشور خواند و اظهار داشت: ارتباط میان ایران و عراق فراتر از یک رابطه سیاسی است. روابط ما ریشه‌ای دیرینه و برادرانه و بر پایه اعتقادات دینی و ایمانی بنا نهاده شده است.

نایب رئیس مجلس نمایندگان عراق افزود: هیأت پارلمانی عراق به دنبال تعمیق روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی در عرصه‌های مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی و پارلمانی میان دو کشور است.

الحداد همچنین در این دیدار از حمایت‌های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از ملت و دولت عراق در دوران مبارزه با گروه‌های تروریستی تکفیری و پس از آن در تشکیل مجلس و دولت جدید عراق قدردانی کرد.

وی خاطرنشان کرد: ملت عراق هیچگاه تلاش‌ها و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران را در دوران جنگ از مردم مناطق کردنشین عراق فراموش نمی‌کند و تنها راه رهایی از جهنم ایجاد شده به دست رژیم دیکتاتور صدام حسین، مرزهای ایران بود و ما همواره قدردان ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم.

نایب رئیس مجلس نمایندگان عراق بیان کرد: حفظ ثبات و امنیت عراق را در گرو حفظ ثبات و امنیت کشورهای همسایه بویژه ایران می‌دانیم و برای حفظ و حراست از تمامیت ارضی کشورمان، اجازه نخواهیم داد کشور ما سکوی تعرض به دیگر همسایگان باشد.

حداد همچنین بر همکاری و انتقال تجربیات پارلمانی یکدیگر، در حوزه‌های مختلف قانونگذاری کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها تاکید و ابراز امیدواری کرد که این تبادل اطلاعات بیش از پیش موجب توسعه و گسترش همکاری دو کشور شود.

روند بازگشت عراق به جایگاه طبیعی اش در منطقه و ایفای نقش مؤثر و سازنده در تحولات روبه رشد است

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار، با اشاره به اهمیت همکاری‌های دو کشور در روند تحولات و تأثیرات مهم آن در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه گفت: خوشبختانه روند بازگشت عراق به جایگاه طبیعی اش در منطقه و ایفای نقش مؤثر و سازنده در تحولات، روبه رشد است. این پیروزی بزرگی هم برای عراق و هم برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: عراق با اتکاء به ظرفیت‌های بالای ملی، دینی و راهبردی خود و با حمایت‌های بی دریغ جمهوری اسلامی ایران بر توطئه‌ها فائق آمد و در کشور به عنوان دو شریک راهبردی با اقتداری بیشتر از گذشته مسیر موفقیت در آینده را طی خواهند کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، وحدت و همبستگی میان مسلمانان منطقه و جهان اسلام را رمز موفقیت ملت‌ها در برابر زورگویی و زیاده خواهی آمریکا و دیگر کشورهای غربی بیان کرد.

پزشکیان خاطرنشان کرد: ما به پیروی از کلام خداوند متعال در قرآن کریم که می‌فرماید مسلمانان با یکدیگر برادرند و با تبعیت از اسلام ناب محمدی، خواهان ارتباط با تمام کشورهای مسلمان منطقه هستیم و اگر اختلافات کنار گذاشته شود و همگی با هم متحد شویم، آمریکا و رژیم صهیونیستی و دیگر کشورهای غربی نمی‌توانند در امور منطقه دخالت کنند.

وی تصریح کرد: اقدامات خصمانه و راه اندازی جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران نشانگر اقتدار جمهوری اسلامی ایران در حفظ ثبات و امنیت در منطقه است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عراق در ادامه با اشاره به بدعهدی و خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اقدامات اخیر رئیس جمهوری آمریکا در اعمال فشار تحریم‌های اقتصادی به ملت ایران یادآور شد: درخواست مذاکره مجدد با ایران بی منطق و خلاف اصول بین المللی است.

پزشکیان افزود: کشوری که به هیچیک از معاهدات بین المللی پایبند نیست و به راحتی آن را نقض می‌کند، قابل اعتماد نیست. لذا هیچ‌گونه مذاکره مجددی با این کشور صورت نخواهد گرفت.

وی بر نقش مهم مراودات پارلمانی در تقویت و تحکیم روابط برادرانه در کشور اشاره و ابراز امیدواری کرد همکاری‌های فی مابین در حوزه‌های مختلف اقتصادی، درمانی، فرهنگی و … بیش از پیش توسعه و گسترش یابد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha