سرزمین اسطوره های فارسی نیازمند اعتبار

کرمانشاه-ایرنا- محوطه جهانی سرزمین اسطوره های فارسی در صورت ساماندهی بهتر می تواند به نخستین اولویت ها برای انتخاب گردشگران تبدیل شود، این در حالی است که بنا به گفته مدیران و کارشناسان پایگاه جهانی بیستون، پروژه های عمرانی نیمه تمام محوطه در انتظار اختصاص اعتبار به سر می برند.

به گزارش ایرنا، بیستون هشتمین اثر ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی است که به نام دروازه تمدن نام گذاری شده است.

این شهر کوچک به دلیل در برداشتن بزرگترین کتیبه پارسی دنیا و نقش برجسته داریوش اول آوازه‌ای بزرگ دارد و هرساله مورد بازدید آمار بالای گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

هم اکنون که رفته رفته به فصل گرما، تعطیلات و آغاز سفرهای تابستانه نزدیک می‌شویم این مکان تاریخی با طبیعت دل انگیزش می‌تواند در صورت رسیدگی بهتر، خودی نشان دهد و موجب رفاه بیشتر شود و به خلق خاطره‌ای خوش در ذهن گردشگران تبدیل شود که تحقق این هدف علاوه بر تدبیر و پی ریزی یک برنامه نیازمند رسیدن به موقع اعتبارات است.

پایگاه جهانی بیستون در سال جدید هیچ اعتباری دریافت نکرده است

برای اطلاع از آخرین تغییرات و پروژه‌ها در این پایگاه بی بدیل تاریخی، مدیر داخلی پایگاه میراث جهانی بیستون به ایرنا، گفت: از ابتدای امسال تاکنون پروژه‌های عمرانی پایگاه جهانی بیستون هیچ‌گونه اعتباری دریافت نکرده‌اند.

فرید ساعدی ادامه داد: چندین پروژه عمرانی برای پایگاه در دست اجرا قرار دارد که تداوم آن در انتظار اختصاص اعتبار است.

ساعدی افزود: عملیات ساماندهی سالن معرفی میراث جهانی بیستون در محوطه قدیم زندان بیستون تعریف شده که مرحله نخست آن از ۲ سال گذشته انجام شده و امسال در صورت تعیین اعتبار جدید، بخش باقی مانده انجام می‌شود.

تداوم پروژه سه میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

ساعدی با بیان اینکه این پروژه در سال ۹۷ نزدیک به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار داشته، افزود: برای ادامه کار نزدیک به سه میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم چرا که که این پروژه بزرگ متشکل از چهارسوله شامل آمفی تئاتر، کافی شاپ، غرفه فروش صنایع دستی، موزه و غیره است.

ساعدی از پروژه سیستم روشنایی شامل حذف و ساماندهی آلودگی‌های بصری ناشی از عبور شبکه توزیع برق و نیز نورپردازی در مجموعه جهانی به عنوان پروژه دیگر یاد کرد که مرحله نخست آن انجام شده ولی تداوم آن به دلیل افزایش ناگهانی قیمت تأسیسات برقی با خلل مواجه شده و به کندی پیش می‌رود.

محوطه جهانی بیستون چقدر بازدیدکننده داشت؟

این مسؤول اظهار داشت: در سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار گردشگر از مجموعه تاریخی بیستون دیدن کردند که از این میزان ۶ هزار نفر گردشگر خارجی بودند که امسال پیش بینی می‌شود این تعداد افزایش یابد.

ساعدی با بیان اینکه بخش زیادی از مرمت پل بیستون نیز انجام شده، ادامه داد: همچنین کارهای روتین محوطه در دست انجام است و در بخش فرهنگی چند فستیوال موسیقی وجود دارد که برگزاری آن باید به مرحله تأیید نهایی برسد.

پایگاه میزبان لیگ معماران جوان ایران می‌شود

مدیر داخلی پایگاه میراث جهانی بیستون از برگزاری لیگ معماران جوان ایران در محوطه میراث جهانی بیستون به عنوان رویداد بزرگ یاد کرد و گفت: این لیگ که با همکاری دانشکده معماری دانشگاه رازی برگزار می‌شود هم اکنون در مرحله ثبت نام است.

ساعدی ادامه داد: همه معماران ایرانی در هر کجای دنیا که باشند می‌توانند در این لیگ شرکت کنند که به صورت تیمی برگزار می‌شود که در مهر به مرحله داوری می‌رسد و در بهمن در مسیر ساخت قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، با توجه به نیازها و ظرفیت‌های محوطه، پس از مراحل داوری، تیم منتخب علاوه بر دریافت جایزه نقدی می‌تواند سازه خود را حداقل تا دو سال در محوطه نگه دارد.

۲۸ اثر ثبت شده در پارک موزه ایران

در ادامه یک باستان شناس و استاد دانشگاه به ایرنا، اضافه کرد: ۲۸ اثر ثبت شده در بیستون وجود دارد که به واسطه ثبت جهانی کتیبه و نقش برجسته داریوش اول، محوطه جهانی محسوب می‌شود.

احسان احمدی نصر افزود: بیستون سرزمین اسطوره‌های فارسی و سفره گاه مهربانی است که در گذشته بر سر راه شاهی، جاده بزرگ خراسان قرار داشت و از آن بعنوان دروازه آسیا یاد می‌شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، کتیبه جهانی بیستون در این شهر واقع شده که این میراث جهانی، گاه نگاری ایران زمین از دوران پیش از تاریخ را دربر دارد و بیستون شناسی مقدمه ایران شناسی است چرا که بیستون پارک موزه تاریخ ایران زمین است.

این باستان شناس یادآور شد، در بیستون در کنار آثار فاخر تاریخی با اسطوره‌های شیرین و فرهاد که غنای ادبیات را در این دیار نشان می‌دهد برخورد می‌کنیم و وجود چشمه ساران و کوه‌های سربه فلک کشیده از زیبایی‌های طبیعی این شهر قلمداد می‌شود.


همچنین شهردار بیستون به ایرنا گفت: مدیریت پایگاه جهانی بیستون، کارهای زیرساختی همچون الکترونیکی کردن ورودی، کنترل و نورپردازی و پروژه‌هایی را که از سال گذشته ناتمام مانده بود را در دست تکمیل قرار داده و بخش‌های دیگر در حوزه تبلیغات و پژوهش در حال پیگیری است.

شورش فرامرزی افزود: هماهنگی کاملی بین ما و مدیریت محوطه برقرار است، امسال شهرداری به همراه چند دستگاه اجرایی به مناسبت ۲۲ تیر که سالروز ثبت کتیبه ارزشمند به عنوان اثر جهانی است چند برنامه متعدد تدارک دیده که یک نمونه اجرای موسیقی ملل و چندین مسابقه در قالب پذیرش مقالات و لیگ معماران جوان است که در مرحله نهایی شدن است و تا نیمه تیرماه برنامه‌های تکمیلی اعلام می‌شود.

وی اضافه کرد: بخشی از تأمین اعتبار پایگاه جهانی بیستون می‌تواند توسط کمیته برنامه ریزی شهرستان و فرماندار هرسین انجام شود و بخش دیگر که رقم اعتباری بالاتری دارد از سوی استان تأمین می‌شود.

به زودی اعتبارات ابلاغ می‌شود

فرامرزی با بیان اینکه بخش دیگر اعتبارات از محل نفت و گاز خواهد بود، ادامه داد: هم اکنون پروژه‌های عمرانی ۹۷ به انتهای سال مالی نزدیک شده است و پرونده آن توسط پیمانکار بسته شده و یا باید در خاتمه کار باشد.

وی با بیان اینکه اعتبارات عمرانی سال ۹۸ برای پروژه‌های پایگاه ابلاغ می‌شود، ادامه داد: کیفیت و چگونگی اجرا توسط مدیران و کارشناسان پایگاه انجام می‌شود.

به گفته وی، نخستین کمیته برنامه ریزی شهرستان‌ها به احتمال قوی در نیمه نخست تیرماه برگزار می‌شود که ابلاغ آن معمولاً در مرداد صورت می‌گیرد و باید دستگاه‌های اجرایی و نظارتی، توافقنامه‌ها را با سازمان مدیریت جابه جا کنند تا ابلاغ اعتبار انجام شود.

اعتباراتی که به پایگاه‌های تاریخی تعلق می‌گیرد

در ادامه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه در پاسخ به این سوال که آیا زمانبر بودن اختصاص اعتبار به پروژه‌های تاریخی و گردشگری در روند جذب گردشگر خلل وارد نمی‌کند، گفت: در ماه‌های نخست سال هنوز هیچ پروژه‌ای اعتبارات جدید را دریافت نکرده که این امر طبیعی است، از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی کشور اعتباراتی را برای پایگاه‌های تاریخی و گردشگری درنظر می‌گیرد و اگر پروژه تعریف شده‌ای داشته باشند آن را به کمیته برنامه ریزی شهرستان ارسال می‌کنند تا بودجه‌ای برای آن در نظر بگیرند و تا جایی که اطلاع دارم تاکنون درخواستی در این زمینه از سوی اداره کل میراث فرهنگی به ما داده نشده است.

مهرداد سالاری ادامه داد: روال براین است تا دستگاه اجرایی برای پروژه‌های خود درخواست اعتبار کند و ما اعتبارات استانی را بین دستگاه‌ها و شهرستانی را بین شهرستان‌ها توزیع می‌کنیم و اولویت بندی آن توسط اداره کل از کمیته برنامه ریزی شهرستان درخواست می‌شود.

وی با بیان اینکه توزیع اعتبار معمولاً اواخر خرداد و اوایل تیر اتفاق می‌افتد هرساله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعتبار ملی را به نام به پایگاه‌ها می‌دهد که نیاز به پیگیری ندارد و معمولاً در تیر و مرداد اعلام می‌شود.

بیستون شهری مملو از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری است که هویت تاریخی و باستانی آن موجب شده که این منطقه به یکی از قطب‌های گردشگری در استان کرمانشاه و کشور تبدیل شود آثار تاریخی منحصر به فرد این شهر مانند اثر ثبت جهانی شده کتیبه داریوش و همچنین موقعیت جغرافیایی آنکه موجب دسترسی آسان‌تر و فضای اتصالی برای شهرهای غربی به مرکز کشور می‌شود به گونه‌ای دیگر از جاذبه‌های گردشگری بیستون است.
بخش شهر بیستون با بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده است.

گزارش از زهره کریم زاده

۷۴۶۰/۸۰۶۶

سرخط اخبار استان‌ها