۱۹ خرداد ۱۳۹۸، ۲۰:۳۷
کد خبر: 83343734
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

احیا ۷ هزار هکتار باغ شرق اصفهان منوط به آب زاینده رود است

اصفهان- ایرنا - نایب رییس صنف کشاورزی اصفهان گفت: خشکسالی شدید هفت هزار هکتار باغ شرق این منطقه را با مشکل روبه رو کرد که احیا آن در گرو جاری بودن آب زاینده رود در تابستان است.

کاظم محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: علاوه بر باغ های یاد شده در ۳۰ هزار هکتار از اراضی منطقه گندم کشت شده است و برای کشت صیفی جات در فصل تابستان ادامه جریان آب در رودخانه اهمیت دارد.


وی با بیان اینکه ۲۵ درصد از زمین‌های کشاورزی استان در این شهرستان واقع است، تصریح کرد: با توجه به تولید بیش از نیمی از غله مورد نیاز و تولیدات دیگر محصولات دامی و کشاورزی در این شهرستان باید به این منطقه توجه اساسی شود.


نایب رییس صنف کشاورزی اصفهان با اشاره به کشت دیگر محصولات مانند جو و گلرنگ اضافه کرد: بارش های مناسب در ماه های گذشته و جریان زاینده رود سبب شده افراد بسیاری به کار مشغول شوند و امیدواریم این روند ادامه یابد.


وی با بیان اینکه سالانه ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب در مناطق مختلف از استان خارج می‌شود، گفت: استفاده بهینه منابع آبی نیازمند مدیریت صحیح است و امیدواریم تصمیم شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود در همین راستا باشد.


محمدی اضافه کرد: وجود بندهای آبخیزداری متعدد در استان بالادست سبب می‌شود حجم زیادی از آب وارد سد و رودخانه زاینده رود نشود و همین امر خشکی مناطق زیادی از استان اصفهان را رقم بزند.


عضو صنف کشاورزی اصفهان با تاکید بر اختصاص حقابه های کشاورزان از زاینده رود، اظهار امیدواری کرد طرح های انتقال آب با کمک و پیگیری های مسوولان بویژه استاندار اصفهان انجام شود.


مردم بخش‌ها، مناطق و شهرهای شرقی اصفهان از جمله زیار، کرارج، ورزنه، اژیه، براآن و خوراسگان با جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر بیشتر به فعالیت کشاورزی مشغول هستند اما در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و عدم کشت و کار مسوولان را به یاری و رسیدگی به این موضوع فراخوانده بودند.


دریچه‌های سد زاینده‌رود پس از ماه‌ها خشکی این رود، از ساعت یک بامداد روز دوشنبه هشتم بهمن سال پیش برای استفاده کشاورزان برای کشت پاییزه این دوره بازگشایی و آب در بستر این رودخانه در کلان‌شهر اصفهان جاری شده بود، بامداد یکشنبه ۲۸ بهمن کاهش یافت تا بخش وسیعی از این رود به ویژه در منطقه کلان شهر اصفهان تا نوروز ۹۸ با خشکی روبرو شود و قرار شد برای نوبت دوم آبیاری کشت کشاورزان در فروردین امسال دوباره زاینده‌رود بازگشایی شود.


رودخانه زاینده رود در یک دهه اخیر به دلیل کاهش بارش‌های جوی در سرچشمه، افزایش بارگذاری در طول مسیر و ناهماهنگی در مدیریت منابع آب در بیشتر ماه های سال به ویژه در منطقه پایین دست خود خشک بوده و حتی این خشکی به افزایش خطر نابودی تالاب گاوخونی در منتهی الیه این رودخانه نیز منجر شده است.


امسال در پی بارش‌های مناسب در سرشاخه های زاینده رود، این رود از ابتدای فروردین امسال جاری شده و قرار است این جریان تا پایان خرداد باقی بماند. هر چند این جریان به احیای دوباره تالاب گاوخونی منجر نشده و بخش عمده این پهنه طبیعی کشور همچنان خشک است.


سد زاینده‌رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور در سال ۱۳۴۹ با گنجایش ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد و اکنون حدود نیمی از آن آبگیری شده است.
زاینده‌رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.


۶۰۲۰/‏۶۰۲۶/‏

پروندهٔ خبری

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha