۱۱ خرداد ۱۳۹۸، ۲۰:۳۸
کد خبرنگار: 1762
کد خبر: 83337134
T T
۰ نفر

برف کوچ عشایر به مراتع سهند را به تعویق انداخت

۱۱ خرداد ۱۳۹۸، ۲۰:۳۸
کد خبر: 83337134
برف کوچ عشایر به مراتع سهند را به تعویق انداخت

مراغه - ایرنا - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه از تعویق دو هفته ای تا 20 روزه کوچ عشایر به ییلاق و مراتع سهند خبر داد و گفت: انباشت برف در این مراتع علت اصلی تاخیر در کوچ عشایر است.

ناصر شکری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: کوچ ییلاقی عشایر به مراتع سهند همه ساله از ۱۵ خرداد آغاز می‌شود و تا ۱۵ شهریورماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: امسال به دلیل بارش خوب و انباشته شدن برف در بیشتر مراتع سهند، کوچ عشایر با با تأخیر ۱۵ تا ۲۰ روزه انجام می‌شود.

وی گفت: این تأخیر در کوچ از تخریب پوشش گیاهی مراتع سهند نیز پیشگیری می‌کند.


شکری اضافه کرد: مراتع کوه سه هزار و ۷۱۰ متری سهند با ۱۲۹ هزار هکتار وسعت از مناطق مهم ییلاقی عشایر در شمال غرب کشور است.

وی خاطرنشان کرد: سالانه ۷۵۰ خانوار عشایری با ۱۰۵ هزار رأس دام به این مراتع کوچ می‌کنند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه گفت: شیر، گوشت قرمز، پنیر، کره، ماست و پشم از عمده تولیدهای عشایر در طول سه ماه اقامت آنها در مراتع سهند است.

شکری گفت: ییلاق‌های دامنه‌های سهند هر سال پذیرای ۱۲۷ «یورد» عشایر از شهرستان‌های میاندوآب، ملکان، بناب، اسکو، میانه و آذرشهر از آذربایجان شرقی و مهاباد و میاندوآب از آذربایجان غربی است.
به گزارش ایرنا، ۳۲۶ خانوار شامل ۲ هزار و ۲۶۹ نفر در فصل ییلاق و ۱۶ خانوار در فصل قشلاق جمعیت عشایر مراغه را تشکیل می‌دهند.
جمعیت دامی عشایر مراغه ۸۴ هزار و ۵۵۶ رأس دام است و سالانه ۲۰۰ تن گوشت، ۸۰۰ تن شیر، ۲۵ تن پشم و ۱۵۰ مترمربع صنایع دستی توسط عشایر مراغه تولید می‌شود.
شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
۳۰۷۷/۹۸۸۰/‏۵۱۸

سرخط اخبار استان‌ها