۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۳۷
کد خبرنگار: 760
کد خبر: 83332748
T T
۰ نفر

نشست آتی شانگهای مجالی برای زدودن برخی تنش ها

۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۳۷
کد خبر: 83332748
نشست آتی شانگهای مجالی برای زدودن برخی تنش ها

تهران- ایرنا- نخست وزیران هند و پاکستان و رییس جمهوری چین در صددند از فرصت ناشی از برگزاری نشست آتی سالانه سازمان همکاری شانگهای در بیشکک قرقیزستان برای دادن مجالی تازه به رفعع تنش ها استفاده کنند.

به نوشته رسانه های هند، "نارندرا مودی" و "شی جی پینگ"، آوریل گذشته در اولین دیدار غیررسمی در "ووهان"، به تنش هفتاد و سه روزه ناشی از رویارویی مرزی بین ارتش هند و چین در مرز دو کلام پایان دادند.


طبق اعلام وزارت خارجه هند، مودی و شی از طریق مجاری دیپلماتیک در تلاشند تا تاریخ و محل دومین دیدار غیررسمی شان را تعیین و اعلام کنند.


مودی و شی احتمالاً در حاشیه نشست سالانه سازمان همکاری شانگهای در تاریخ ۱۴ و ۱۵ ژوئن (۲۴ و ۲۵ خرداد) در بیشکک قرقیزستان و نیز نشست گروه ۲۰ در ۲۸ و ۲۹ ژوئن در ژاپن دیدار می کنند.


پس از دیدار سال گذشته مودی و شی در ووهان، دو کشور روابط خود را بر مبنای دستورالعمل راهبردی توافق شده، روابط خود را تقویت کردند و با افزایش تعامل بین سران نظامی دو کشور، آرامش بر مرز مشترک دو کشور حاکم است.


این در حالی است که رسانه های پاکستان نوشتند، "عمران خان"، نخست وزیر این کشور ماه آینده میلادی در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای با موی دیدار می کند.


درواقع، احتمال دیدار نخست وزیران پاکستان و هند با پایان برگزاری انتخابات پارلمانی در هند قوت گرفت.
طبق اعلام رسانه های پاکستان: اسلام آباد به طور غیرمستقیم و از طریق مسکو و پکن تمایل خود را برای برگزاری نشست نخست وزیران در حاشیه نشست آتی شانگهای اعلام کرد.
سایه سنگین روابط متشنج پاکستان و هند پس از درگیری نظامی دو کشور در اسفندماه گذشته همچنان بر روابط دو کشور حاکم است.


عملیات هوایی هند در خاک پاکستان در اسفندماه گذشته، سرنگونی دو فروند جنگنده هندی توسط پاکستان و نیز حادثه تروریستی دوماه پیش به نیروهای هندی در منطقه کشمیر، از جمله تنش های های سیاسی-نظامی اخیر میان دو کشور به شمار می رود.
از سال ۱۹۴۷ که پاکستان به استقلال دست یافت تاکنون، سایه تنش های سیاسی، دعواهای اطلاعاتی و ناآرامی های مرزی هیچ گاه از فضای روابط دو همسایه کنار نرفته است و با وجود رفت و آمدهای نسبتاً زیاد مقامات عالی دو کشور از جمله سفر چند ماه اخیر مودی به شهر لاهور پاکستان، این دو قدرت اتمی جنوب آسیا هنوز نتوانسته اند راهی برای حل تنش های حدود هفت دهه ای پیدا کنند.


آساق ****۱۰۸۸**۱۶۶۳**


سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha