۳ خرداد ۱۳۹۸، ۲۱:۲۷
کد خبرنگار: 2100
کد خبر: 83325820
T T
۰ نفر
فتح خرمشهر معادلات دشمنان را بر هم زد

شیراز- ایرنا- مدیرکل حفظ آثارو نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس گفت: پیروزی بزرگ فتح خرمشهر معادلات سیاسی و نظامی دشمنان انقلاب اسلامی را بر هم زد، مسیر جنگ را تغییر داد و باعث تقویت روحیه پیروزی در رزمندگان شد.

سرهنگ حمیدرضا گرامی جمعه سوم خردادماه در گفت و گو با ایرنا عملیات بیت المقدس را که به آزادسازی خرمشهر انجامید، نقطه عطفی در دفاع مقدس خواند و افزود: جمله تاریخی حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد، ارزش و بزرگی عملیات بیت المقدس را اثبات می‌کند.
دبیر ستاد بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در استان فارس با بیان اینکه عملیات بیت‌المقدس از مهمترین عملیات‌های کلاسیک دفاع مقدس بود، خاطرنشان کرد: در این عملیات طی سه مرحله به سه هدف مهم رسیدیم که عبارت‌اند از آزادسازی شهرهای خرمشهر و هویزه، آزادکردن جاده خرمشهر و رسیدن به مرزهای بین‌المللی.
گرامی با یادکرد از نقش ویژه یگان‌های استان فارس در این عملیات گفت: ازجمله یگان‌های استان فارس حاضر در این عملیات تیپ ۳۳ هوابرد المهدی (عج) سپاه، یگانهای ارتش استان و تیپ امام سجاد (ع) سپاه فارس بود و همچنین تقدیم بیش از ۳۳۰ شهید در راه آزادسازی خرمشهر از افتخارات فارس محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه این عملیات به دلیل ویژگی‌هایی از جمله وحدت و تعاملی که بین نیروها بود، ایمان و اعتقاد قوی رزمندگان و رهبری حضرت امام خمینی منجر به پیروزی ملت ایران شد، گفت: در این عملیات حدود ۶۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک کشور که در ابتدای جنگ به اشغال درآمده بود، آزاد شد و ۱۹ هزار اسیر و ۳۰ هزار کشته و مجروح از دشمن گرفته شد.
مبارزه با دشمن پایان نیافته است
دبیر ستاد بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در استان فارس حماسه فتح خرمشهر را ثمره جهاد در راه خدا، ایثار و از خودگذشتگی، پیروی از امام و رهبری دانست و گفت: مبارزه با دشمن اتمام نیافته است؛ فقط میدان جنگ از جبهه‌های نظامی به مباحث اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای و تحریم تغییر کرده و با وحدت و روحیه حماسی باید در برابر دشمنان ایستادگی و مقاومت کرد و در این جنگ پیروز و سربلند شد.
گرامی اظهار داشت: امنیت، آسایش، آرامش، عزت و اقتدار امروز ایران اسلامی نتیجه از خودگذشتگی و فداکاری شهدا، جانبازان و ایثارگران است.
وی با بیان اینکه امسال یوم الله آزادی خرمشهر طی چهار روز از یکم خردادماه آغاز شده است و تا چهارم خرداد ماه ادامه دارد، گفت: روز اول خرداد با عنوان رسانه، دفاع مقدس و مقاومت، روز دوم خرداد با عنوان روز شهدا و ایثارگران پیروان ولایت، روز سوم خرداد روز مقاومت، ایثار و پیروزی و روز چهارم خرداد به عنوان روز دزفول روز مقاومت و پیروزی و با شعار «ما پیروزیم» نامگذاری شده است.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس اظهار داشت: برنامه‌های بزرگداشت سوم خرداد به صورت مشترک با همکاری سازمانها، نهادها و ادارات درحال برگزاری است که از جمله آن‌ها باید به سخنرانی فرماندهان نیروهای مسلح و پیشکسوتان دفاع مقدس پیش از خطبه‌های نماز جمعه، عطرافشانی و غبارروبی گلزار شهدا و شهدای گمنام در سراسر استان، حضور راویان و پیشکسوتان دفاع مقدس به مدارس و ادارات، فضاسازی شهری با توجه به همزمانی با ایام ماه مبارک رمضان و شب‌های لیالی قدر، سرکشی از خانواده شهدای عملیات بیت المقدس، برگزاری آئین‌های تجلیل از پیشکسوتان و رزمندگان عملیات بیت المقدس و برگزاری یادواره‌های شهدا اشاره کرد.
گرامی همچنین اعلام کرد: بازدید اقشار مختلف از مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان، مراسم صبحگاه مشترک نیروهای مسلح و برپایی نمایشگاه‌های عکس و کتاب دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های تدارک‌دیده شده برای سالروز آزادسازی خرمشهر است.
آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین اهداف عملیات بیت المقدس در دوره جنگ ایران و عراق بود که پس از ۵۷۸ روز اشغال در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ صورت گرفت. این واقعه از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود؛ به همین دلیل از آن روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نامگذاری کرده‌است.
۹۸۸۵ / ۲۰۲۷
 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha