۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۴۹
کد خبر: 83306053
T T
۰ نفر

45 بقعه خراسان جنوبی میزبان طرح ضیافت الهی است

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۴۹
کد خبر: 83306053
45 بقعه خراسان جنوبی میزبان طرح ضیافت الهی است

بیرجند - ایرنا - مدیركل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: طرح ضیافت الهی از 15 اردیبهشت ماه جاری در 45 بقعه متبركه استان آغاز شد و تا 15 خرداد ادامه دارد.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام پرویز بخشی پور روز سه شنبه در نشست خبری اظهار داشت: برای اجرای برنامه های فرهنگی در طرح ضیافت الهی 47 مبلغ اعزامی و بومی دعوت شده اند.
وی با اشاره به انجام فریضه نماز جماعت همزمان با اجرای طرح ضیافت الهی در 40 بقعه متبركه افزود: كرسی های تفسیر قرآن به نام «بیان وحی» نیز با حضور سه مفسر در شهرستان های بیرجند، فردوس و بشرویه برگزار می شود.
مدیركل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی سخنرانی و بیان احكام شرعی را از دیگر برنامه های طرح ضیافت الهی امسال برشمرد و گفت: محافل انس با قرآن در 18بقعه متبركه ، ترتیل خوانی و جز خوانی در 32 بقعه متبركه و برپایی سفره های كریمانه از محل نیات موقوفات و خیران در 26بقعه متبركه از دیگر برنامه های طرح ضیافت الهی در ماه مبارك رمضان امسال است.
وی با اشاره به برپایی خیمه های معرفت در 13 بقعه متبركه گفت: در این خیمه ها مشاوره وقف با هدف هدایت واقفان به سمت نیازهای روز جامعه دنبال می شود.
بخشی پور یاد آور شد: در مناسبت های مذهبی ماه مبارك رمضان ویژه برنامه های «خدیجه مادر است» در 16 بقعه متبركه، جشن ولادت امام حسن(ع) در 26 بقعه و مراسم شب های قدر در 27 بقعه برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: نماز عید فطر نیز در 36 بقعه متبركه استان با حضور پر شور زائران برگزار می شود.
مدیركل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از تحقق 113 درصدی برنامه های مصوب اداره كل اوقاف و امور خیریه استان در سال 97 خبر داد.
وی ادامه داد: سال گذشته ثبت هفت موقوفه قرآنی را در دستور كار داشتیم اما در پایان سال 15 وقف قرآنی به ثبت رسید كه نشان از رشد وقف های قرآنی در استان دارد.
بخشی‌پور اظهار داشت: تربیت هفت هزار و 600 حافظ قرآن به صورت حضوری نیز از دیگر برنامه‌های سال 97 بود كه در پایان سال این آمار به هشت هزار و 149 نفر رسید.
وی بیان كرد: از دیگر برنامه‌های سال 97 تربیت 300 حافظ قرآن به صورت مجازی بوده است كه در پایان سال 390 نفر به صورت مجازی و از طریق مركز حفظ مجازی قرآن‌كریم اوقاف آموزش حفظ قرآن را فرا گرفتند.
مدیركل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با اشاره به اینكه اینكه هرگونه كار عمرانی در موقوفات باید طبق برنامه مصوب سازمان پیش برود، بیان كرد: سال 97 طبق برنامه مصوب تكمیل طرح‌های عمرانی نیمه تمام بقاع متبركه در هفت هزار و 500 متر را در نظر داشتیم كه در پایان سال 10 هزار و 526 متر عملیات عمرانی انجام شد.
وی افزود: همچنین در زمینه احداث و توسعه بقاع متبركه بر مبنای طرح جامع پنج هزار و 150 متر در برنامه سال گذشته مد نظر بود كه در پایان سال توسعه بقاع متبركه به 9 هزار و 823 متر رسید.
بخشی پور با اشاره به بهسازی و مقاوم‌ سازی هزار و 590 متر در بقاع متبركه بیان كرد: سال گذشته چهار پروژه عمرانی مصوب و اجرایی شده است.
وی با بیان اینكه برخی موقوفات به دلیل نداشتن درآمد رها شده هستند گفت: نمونه این موقوفات حسینیه نواب در شهر بیرجند است كه از معماری اصیل برخوردار بوده اما چون در نیت واقف محلی برای هزینه بنا مشخص نشده اعتبار و بودجه ای نداریم كه صرف مرمت و بازسازی آن كنیم.
مدیركل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی یاد آور شد: در چنین بناهای وقفی فقط اوقاف می تواند طبق نیت واقف عمل كند در صورتی كه نگهداری اصل موقوفه نیز اهمیت دارد.
وی آمار وقف های سال 97 را 102 فقره عنوان كرد و افزود: از ابتدای امسال نیز تاكنون هفت وقف جدید در خراسان‌جنوبی به ثبت شده است.
9893 * 6054

سرخط اخبار استان‌ها