۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۰۲
کد خبر: 83239399
T T
۰ نفر
استاندار هرات : خوانش ايران از اسلام همواره معتدل بوده است

تهران - ايرنا - استاندار هرات ضمن انتقاد از نوع تفسير و برداشت هاي تند و افراطي از اسلام در كشورهاي پاكستان و عربستان و خطراتي كه تحميل كرده اند ، گفت كه خوانش ايران از اسلام هميشه معتدل بوده است.

خبرگزاري صداي افغان موسوم به «آوا» روز دوشنبه به نقل «عبدالقيوم رحيمي» نوشت كه هر وقت از افغانستان دانشجو به پاكستان روان كرديم با يك نوع نگاه انتحاري از اسلام به ميهن بازگشت و هر وقت دانشجو به عربستان روان مي‌كنيم با افكاري به كشور باز مي گردد كه 90 درصد از مسلمانان را كافر مي داند.
استاندار هرات تصريح كرده است كه با كساني كه براي تحصيل دانشگاهي يا ديني به جمهوري اسلامي ايران مي‌روند اين مشكلات را نداريم .
رحيمي كه اين سخنان را در جريان بازديدش از مدرسه صادقيه شهر هرات بيان مي كرد ، افزوده است ؛ صادقيه يكي از مراكزي است كه از قديم فعاليت داشته و شاگرداني از سر تا سر افغانستان در آن مشغول به تحصيل هستند.
وي افزود: دوستان ما ثابت كردند كه صادقيه مظهر اخوت، وحدت و برادري است، هر چند دشمنان كوشيدند كه ما را به اهل تشيع و اهل تسنن تقسيم كنند و مانند كشورهاي عراق، سوريه و پاكستان به جان هم بياندازند ؛ ولي در افغانستان شيعه و سني ثابت كردند كه با هم برادر هستند.
رحيمي گفت : رسالت بزرگي بر دوش مدرسه علميه صادقيه و علمايي آن است و آن رسالت اين است كه يك تفسير معتدل از دين داشته باشند و همچنان هويت هرات قديم را كه يك مركز علمي بود را زنده نمايند.
به باور وي در بعضي از كشورها عده‌اي از تكفيري‌ها با برداشتن تفكر افراط گرايانه از دين توانستند ملت‌هاي آن مناطق را از هم بپاشند.
استاندار هرات تصريح كرد كه در مسايل فقهي اختلاف وجود دارد و هر مجتهدي نظر خودش را دارد، ليكن دين ما اين اجازه را نداده است كه به خاطر اين تفاوت و مسايل همديگر را به قتل برسانيم.
در جريان بازديد استاندار هرات، حجت‌ الاسلام و المسلمين احمد علي جبرئيلي مسئول مدرسه علميه صادقيه هرات طي سخناني اظهار داشته كه اين مدرسه يكي از مراكزي است كه مطابق مسئوليت خويش در قبال جامعه هرات، متناسب با شرايط و نيازمندي‌ها، كار مي‌كند و هميشه يار و همكار حكومت بوده است.
هرات در شمال غرب افغانستان واقع است و مرز مشترك با استان خراسان رضوي در ايران دارد.
آساق**9473**1104**