۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۲۲:۰۸
کد خبر: 83237378
T T
۰ نفر
ظریف: سفر روحانی به عراق فرصتی مناسب برای تفاهمات جدی است

بغداد - ایرنا - 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه تاكید كرد: سفر آتی دكتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به بغداد، فرصتی مناسب برای رسیدن به تفاهم های جدی میان تهران و بغداد است.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر شنبه پس از ورود به بغداد پایتخت عراق در جمع خبرنگاران، درباره هدف خود از این سفر گفت: فرصت خوبی است كه قبل از سفر آقای رئیس جمهوری اسلامی ایران هماهنگی های لازم را در مورد موضوعات مختلف با برادران عراقی خود انجام بدهیم.
ظریف تصریح كرد: سفر دكتر روحانی به عراق، سفری تاریخی و فرصتی نیكو برای رسیدن به تفاهم های جدی میان دو كشور است.
وی درخصوص برنامه های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق، به بحث و گفتگو درخصوص موضوعات سیاسی و همكاری های اقتصادی از جمله در حوزه ترانزیت، انرژی و صنعت میان مقامات دو كشور اشاره كرد.
ظریف گفت: در طول این سفر همچنین درباره موضوعات مربوط به همكاری های مرزی گفتگو صورت خواهد گرفت.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دامنه گسترده روابط و همكاری های تهران بغداد گفت: ما در حوزه های مختلف از بهداشت تا امنیت با عراق همكاری های خوبی داریم و امیدواریم در این سفر نیز بتوانیم توافقاتی را بین دو كشور به انجام برسانیم.
ظریف در پاسخ به سوالی درخصوص تلاش برخی كشورها برای تخریب میان تهران و بغداد، گفت: ایران و عراق دو كشور همسایه با مشتركات فراوان جغرافیایی، مرزی و فرهنگی و اجتماعی هستند و هیچ كشوری حق ندارد در روابط خارجی این دو كشور دخالت كند.
وزیر امور خارجه كشورمان افزود: دخالت دیگران در روابط خارجی ایران و عراق سبب می شود خود آنها فرصت هایی كه دارند از دست بدهند اما نمی توانند با این دخالت ها روابط میان دو كشور را متاثر كنند.
در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص برنامه های سفر دكتر روحانی به بغداد، كربلا و نجف گفت: آقای دكتر روحانی در بغداد دیدارهای متعددی با همه مقامات ذیربط، مسوولان سیاسی، احزاب، نخبگان، سران عشایر و سران مذاهب خواهد داشت و در كربلای معلا و نجف اشرف نیز ضمن زیارت عتبات عالیات به دیدار مراجع عظام خواهد رفت.
وزیر امور خارجه ایران ساعتی پیش برای انجام مقدمات سفر رسمی دكتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران وارد بغداد شد و مورد استقبال مقامات وزارت امور خارجه عراق قرار گرفت.
دكتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار است به دعوت رسمی رئیس جمهوری و نخست وزیر عراق، در راس یك هیات بلندپایه روز دوشنبه به این كشور سفر كند.
رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر سه روزه به عراق همچنین با سفر به كربلای معلا و نجف اشرف ضمن زیارت عتبات عالیات، با تنی چند از مراجع عظام تقلید دیدار و گفتگو خواهد كرد.
خاورم*2*353*380*

سرخط اخبار جهان