۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۴۱
کد خبر: 83225082
T T
۰ نفر

ریشه كنی بیسوادی، آرمانی كه دور از دسترس نیست

۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۴۱
کد خبر: 83225082
ریشه كنی بیسوادی، آرمانی كه دور از دسترس نیست

سمنان- ایرنا- ریشه كنی بی سوادی به عنوان یكی از شاخصه های توسعه و آرمانی انقلابی نیازمند هم افزایی دستگاه های اجرایی، آمارگیری دقیق از جامعه هدف، تامین اعتبار، تغییر نگرش ها و یك عزم ملی و جهادی است.

به گزارش ایرنا، ریشه كن شدن بی سوادی نشانه توسعه یافتگی جامعه است و بركسی پوشیده نیست میزان آسیب های اجتماعی و بزه كاری با میزان سواد افراد چه ارتباطی دارد؛ فرد بی سواد مانند انسان غرق شده در دنیای كلمات می ماند كه می بیند ولی نمی فهمد و این فقدان درك و مهارت خواندن كلمات خود سرچشمه مشكلات است.
به گفته كارشناسان 80 درصد آسیب های اجتماعی در استان سمنان در 20 درصد از استان كه جزو مناطق محروم است رخ می دهد و بر اساس تحقیقات افراد ساكن این مناطق از لحاظ سواد نیز كم بهره هستند و آموزش و توجه به سواد این افراد نقش مهمی در كاهش آسیب های اجتماعی دارد.
وضعیت سطح باسوادی در استان سمنان از میانگین كشوری شرایط بهتری دارد، در سال 1355 حدود 57 درصد از مجموع جمعیت 240 هزار نفری این استان باسواد بودند در حالی كه در سرشماری 1395، از جمعیت 702 هزار نفری حدود 8.5 درصد بیسواد شناسایی شدند.
براساس سرشماری نفوس و مسكن 1395، بیش از 13 هزار و 200 نفر در استان 702 هزار نفری سمنان بیسواد هستند.

** موسسه های خیریه در ریشه كنی بی سوادی مشاركت كنند
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان در نشست شورای آموزش و پرورش استان سمنان، با بیان این كه موسسه های خیریه نقش موثری در شناسایی افراد بی سواد جامعه دارند، گفت: استفاده از ظرفیت موسسه های خیریه برای شناسایی افراد بی سواد و صفر كردن قدر مطلق بی سوادی در استان سمنان بهره گرفت.
حبیب‌الله خجسته پور با اشاره به این كه ریشه كنی بی سوادی نیازمند عزم جدی و كار جهادی است، افزود: اكنون استان سمنان در زمینه نرخ باسوادی خوش درخشیده و باید تلاش شود با شناسایی افراد بی سواد و بازماندگان از تحصیل قدر مطلق بیكاری در سمنان صفر شود.
وی ادامه داد: براساس سرشماری نفوس و مسكن در سال 1395 آمار بی‌سوادان در استان سمنان به دست آمده و استفاده از این آمار بر اساس ضوابط در شناسایی افراد بی سواد كمك كننده است.
وی با بیان این كه همه دستگاه های اجرایی برای ریشه كنی بی سوادی در استان سمنان كمك كنند، ابراز داشت: نهادهایی مانند بهزیستی و كمیته امداد امام خمینی (ره) به واسطه ارتباط با مددجویان در شناسایی و معرفی افراد بی سواد جامعه موثر هستند.
وی ادامه داد: اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی سمنان نیز به واسطه سر و كار داشتن با قشر بزرگی از جامعه كه در واحدهای صنعتی اشتغال دارند می تواند در شناسایی و معرفی افراد بی سواد كمك كند.
خجسته پور بیان كرد: دستگاه های اجرایی با معرفی كاركنان و همسران شاغلی كه از نعمت سواد محروم هستند نقش موثری در افزایش نرخ سواد در استان سمنان دارند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان ابراز داشت: زندانیان و والدین دانش آموزان از دیگر منابعی هستند كه می توان با پیگیری میزان سوادشان افراد بی سواد را شناسایی كرد.

** داشتن آمار دقیق لازمه ریشه كنی بی سوادی در سمنان
مدیركل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: دستگاه های اجرایی استان با ارائه آمار از افراد بیسواد جامعه هدف خود، ضعف در آمارگیری دقیق برای ریشه كنی بیسوادی را برطرف كنند.
محمد دستورانی ، با بیان این كه ارائه آمار و معرفی افراد بیسواد جامعه نقش مهمی در كاهش آمار بی سوادی دارد، افزود: برخی دستگاه های اجرایی مانند كمیته امداد، اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی، سازمان های صنعت، معدن و تجارت و جهادكشاورزی استان سمنان به دلیل نوع وظایف كاری و ارتباط با اقشار هدف در جامعه در كاهش آمار بیسوادی نقش مهمی دارند.
مدیركل آموزش و پرورش استان سمنان ادامه داد: اعلام آمار بیسوادی نقش مهمی در برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف و به صفر رساندن بیسوادی دارد.

** فاصله 13 هزارنفری سمنان تا ریشه كنی بی سوادی
مدیركل آموزش و پرورش استان سمنان اظهار داشت: در سمنان 13 هزار بیسواد وجود دارد كه با شناسایی این افراد و با سواد كردن آنها، می توان جشن ریشه كن شدن بی سوادی در استان سمنان را برگزار كرد.
دستورانی تصریح كرد: اكنون حدود 2 هزار و 100 نفر در 544 كلاس سودآموزی در سراسر استان سمنان با كمك 232 آموزش دهنده مشغول به سوادآموزی هستند.
وی اضافه كرد: 50 كلاس درس از تعداد 544 كلاس درس فعال در زمینه سوادآموزی در استان سمنان به 649 اتباع خارجی آموزش می دهند.
مدیركل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینكه جامعه هدف شركت كننده در كلاس های سوادآموزی بازه سنی 10 تا 49 سال است، ابراز داشت: ریشه كنی بیسوادی امكانپذیر نیست اما می توان قدر مطلق بیسوادی را به صفر نزدیك كرد.
به گفته دستورانی، نرخ باسوادی در استان سمنان با گذشت 40 سال از انقلاب شكوهمند جمهوری اسلامی ایران رشد چشمگیر داشته و اكنون نرخ با سوادی در این استان 98.5 درصد است.
مدیركل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: سمنان پراكنده ترین استان كشور به لحاظ جمعیت است ولی با این وضعیت، رشد سوادآموزی مطلوب است و میانگین پوشش تحصیلی در استان سمنان 12 درصد از میانگین كشوری بالاتر است.
مدیركل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: 96 درصد اهداف نهضت سوادآموزی این استان طبق سند ملی در سال 97 عملیاتی شد و استان سمنان رتبه اول كشوری را در این زمینه كسب كرد.
وی یادآور شد: میزان باسوادی در منطقه های روستایی با شتاب بیشتری نسبت به مناطق شهری استان رو به افزایش است و فاصله بیسوادی بانوان به مردان نیز در حال كاهش است.

**نرخ با سوادی شاخصه توسعه یافتگی
معاون سواد آموزی اداره كل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: سواد آموزی و فراگیری علم و دانش زمینه ساز رشد و ترقی كشور و یكی از شاخص های توسعه یافتگی در جوامع است.
اسماعیل ادهم، مهاجرپذیری استان سمنان را از عوامل مانع در ریشه كنی بیسوادی عنوان كرد و افزود: همكاری دستگاه های اجرایی برای شناسایی افراد و كاركردهای اجتماعی آن ها نقش مهم و كمك كننده در ریشه كنی بیكاری دارد.
وی، از بیسوادی به عنوان بحران خاموش و معضلی اجتماعی یاد كرد و افزود: بسیاری از آسیب های اجتماعی در سایه بیسوادی رخ می دهد و یكی از عوامل رشد و ارتقاء سلامت اجتماعی و روانی شهروندان در جامعه توسعه یافته، سوادآموزی است.
وی اضافه كرد: مبارزه با بیسوادی نیازمند یك عزم ملی و هم افزایی متولیان امر در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است و تا زمانی كه تبدیل به یك جنبش اجتماعی نشود و همه اقشار جامعه اعم از سازمان ها، دستگاه های دولتی و مردمی وارد صحنه نشوند، قابل حل نیست.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان سمنان افزود: 75 درصد از مجموع فعالیت های نهضت سوادآموزی این استان مختص بانوان است، 30 درصد فعالیت های این سازمان در استان سمنان در مناطق روستایی اتفاق می افتد.
ادهم بیان كرد: درصد باسوادی در جمعیت 10 الی 49 سال استان سمنان از 62 درصد در سال 1355 به 97 درصد در سال 1395 رسید و اكنون استان سمنان در آستانه جشن ریشه كنی بیسوادی است.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به نقش رسانه در ترویج و نهادینه سازی فرهنگ سواد آموزی در جامعه، گفت: فضای مجازی، رسانه بیش از بیش برای اشاعه فرهنگ و ترغیب افراد به سوادآموزی تلاش كنند.
7342/6103

سرخط اخبار استان‌ها