۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۳۳
کد خبر: 83095249
T T
۰ نفر

آمريكا همچنان در پي دخالت در ارمنستان است

۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۳۳
کد خبر: 83095249
آمريكا همچنان در پي دخالت در ارمنستان است

تهران- ايرنا- آمريكا در راستاي دخالت در امور داخلي ارمنستان، اخيرا با اعزام دو مقام ارشد دولتي خود به ايروان تلاش كرد اين كشور را در مسير اهداف سلطه گرانه اش همراه كند.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، جان بولتون مشاور امنيت ملي آمريكا كه چند روز پيش به ارمنستان سفر كرده بود، با مقامات ارشد اين كشور از جمله نيكول پاشينيان نخست وزير موقت و مقامات ديگر ديدار و گفت و گو كرد. اين در حالي است كه قبل از آن نيز رودي جولياني وكيل شخصي دونالد ترامپ و شهردار سابق نيويورك به ارمنستان سفر كرد و در نشست اورآسيا حضور يافت. از جمله اهداف بولتون در سفرش به ارمنستان، اعمال فشار به دولت پاشينيان جهت همراهي با واشنگتن بود. اظهارات اين مقام ارشد آمريكايي نشان مي دهد كه دولت ترامپ در مورد گسترش روابط ايران و ارمنستان خشنود نيست و عملا مي خواهد با دخالت در امور داخلي اين كشور، ايروان را با خود همراه كند.
در جديدترين موضع گيري آمريكا، سفارت آمريكا روز گذشته بيانيه اي براي همكاري با دولت ايروان منتشر كرد و طي آن خواستار همراهي دولت ارمنستان و شركت هاي تابعه اين كشور براي توقف همكاري ها با ايران شد.
سفارت امريكا اين مطلب را در پاسخ به يك سوال تارنماي 'نيوز آرمنيا' مبني بر اينكه تحريم هاي آمريكا چه تاثيري بر شهروندان ارمني فعال در امور تجاري با تهران خواهد داشت، مطرح كرد.
به گزارش ايرنا، روابط ايران و ارمنستان سالهاست برپايه دوستي و احترام متقابل بنا شده و هر دو كشور از گسترش روابط دوجانبه استقبال كرده اند. لغو رواديد، ايجاد منطقه آزاد مرزي و همجواري آن با منطقه آزاد ارس و انعقاد تفاهمنامه همكاري با اتحاديه گمرگي اورآسيا فرصت هاي فراواني را براي تجار و فعالان اقتصادي دو كشور ايجاد كرده است.
دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريكا 18 ارديبهشت ماه گذشته خروج آمريكا از برجام را اعلام كرد اما بلافاصله ديگر كشورهاي امضا كننده اين توافق يعني انگليس، فرانسه، آلمان، چين و روسيه ضمن محكوم كردن خروج اين كشور از اين توافق چندجانبه بين المللي، تاكيد كردند كه به برجام پايبند مانده و از تجارت شركت هايشان با ايران حمايت مي كنند.
در راستاي مقابله با تحريم هاي غيرقانوني آمريكا عليه ايران، اتحاديه اروپا ضمن فعال كردن قانون انسداد براي حمايت ازفعاليت شركت هاي خود در ايران، اعلام كرد كه سازوكار مالي براي ادامه تجارت شركت هاي خارجي با ايران وهمچينن فروش نفت ايران و امكان مبادله تجاري ايران با جهان ارائه مي كند.
دولت ترامپ در حالي از چند روز پيش بار ديگر تحريم هاي آمريكا عليه ايران را اعمال كرد كه بسياري از ناظران سياسي و تحليلگران اقتصادي بر اين باورند كه تحريم نفت ايران در بلندمدت همراه با افزايش بهاي نفت به تضعيف دلار در سطح بين المللي منجر شده و به شكست و عقب نشيني آمريكا مي انجامد، روندي كه بخشي از آن در صحبت هاي برخي مقامات آمريكا ديده مي شود.
اروپام**9234**1485

سرخط اخبار جهان