۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۴
کد خبر: 83056897
T T
۰ نفر

پاكستان و تلاش برای خروج از لیست خاكستری FATF

۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۴
کد خبر: 83056897
پاكستان و تلاش برای خروج از لیست خاكستری FATF

اسلام آباد - ایرنا - دولت پاكستان اخیرا اقدامات فراوانی برای خروج نام این كشور از لیست خاكستری گروه ویژه اقدام مالی (FATF) انجام داده است.

به گزارش ایرنا، نهاد بین المللی مبارزه با پولشویی موسوم به FATF در اجلاس پاریس در 28 ژوئن نام پاكستان را به دلیل موفق نبودن دولت این كشور در جلوگیری از جابجایی منابع پولی متعلق به گروه های تروریستی در لیست خاكستری این سازمان قرار داد.
گروه ویژه اقدام مالی علیه تروریسم یك نهاد بین دولتی مستقر در پاریس است كه برای مبارزه با امور مالی غیرقانونی، معیارهای جهانی وضع می كند.
۳۷كشور جهان عضو اتحادیه تصمیم‌گیری در خصوص كشورهای حامی تروریسم هستند. آمریكا، انگلیس، چین، هند، تركیه و تعدادی از كشورهای عربی حوزه خلیج فارس به همراه اتحادیه اروپا از اعضای این گروه به شمار می روند.
پاكستان در سال ۱۹۹۷ میلادی قانون داخلی مقابله با تروریسم و در سال ۲۰۱۰ میلادی قانون مقابله با پولشویی را تصویب كرد و از سال ۲۰۰۰ میلادی به گروه آسیا-اقیانوسیه در FATF كه به APG شناخته می‌شود، پیوست.
این كشور در فوریه سال ۲۰۰۸ میلادی همزمان با ایران در نشست و بیانیه FATF مورد خطاب قرار گرفت و از دولت این كشور خواسته شد تا بار دیگر خود را با توصیه‌های این سازمان مطابقت دهد و 1.5 سال بعد در ۲۰۰۹ میلادی، از این كشور به دلیل همكاری‌های انجام شده تقدیر شد، ولی سال ۲۰۱۲ در فهرست خاكستری FATF قرار گرفت و تا سه سال در آن ماند.
نام پاكستان در سال های 2012 تا 2015 بر اساس گزارش گروه بازنگری همكاری های بین المللی (ICRG) در لیست خاكستری گروه ویژه اقدام مالی قرار گرفت.
دولت پاكستان به منظور خروج نام این كشور از لیست خاكستری گروه اقدام ویژه مالی اخیرا طرح مبارزه با پولشویی حاصل از فساد مالی و فعالیت گروه های تروریستی را ارائه كرده است .
با توجه به اقدامات صورت گرفته دولت پاكستان اعلام كرده بود كه این كشور از لیست خاكستری FATF خارج می شود.
«حافظ احمد پاشا» وزیر پیشین امور دارایی پاكستان در گفت و گو با ایرنا با انتقاد از قرار گرفتن نام پاكستان در لیست گروه ویژه اقدام مالی گفت : پاكستان به تمامی ملزومات مورد نظر این نهاد بین المللی عمل كرده است .
وی گفت : دولت پاكستان حتی با اصلاحات در قوانین مالی و ضد پولشویی بر اساس معیارهای گروه FATF دست به اقدامات مناسبی زده است .
این اقتصاددان معروف پاكستان افزود: صندوق بین المللی پول نیز در آخرین نشست با مسئولان بلند پایه پاكستان از اقدامات دولت در مبارزه با پولشویی و عدم دسترسی گروه های تروریستی به منابع مالی و بانكی ابراز خرسندی كرده بودند.
وی خاطرنشان كرد: یكی از شرایط صندوق بین المللی پول برای دادن وام چند میلیارد دلاری به پاكستان خروج نام پاكستان از لیست خاكستری كارگروه ویژه اقدام مالی است.
بر اساس گزارش های غیررسمی، سالانه 10 میلیارد دلار به صورت غیر قانونی و از طریق پولشویی به خارج از این كشور منتقل می شود.
حافظ احمد پاشا با بیان ضعف نظام بانكی و مالی پاكستان گفت : دولت باید نقطه ضعف های موجود در نظام مالی این كشور را رفع كند.
وی خاطرنشان كرد:اگر نام پاكستان همچنان در لیست خاكستری كارگروه ویژه اقدام مالی قرار گیرد این كشور نمی تواند از سازمان های پولی بین المللی، كمك مالی دریافت كند.
نام پاكستان همراه با برخی از كشورهای جهان از جمله سوریه، سریلانكا، تونس، یمن و اتیوپی در لیست خاكستری FATF قرار دارد.
پاكستان 15 ماه وقت دارد تا برای برای رفع نگرانی های FATF به الزامات 26 ماده ای این نهاد بین المللی عمل كند.
گروه ویژه اقدام مالی در سپتامبر 2019 بار دیگر درباره ماندن یا نماندن پاكستان در این گروه تصمیم گیری خواهد كرد .
«قیصر بنگالی» از مشاوران پیشین امور مالی دولت پاكستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دولت پاكستان چاره ای جز جلب اعتماد FATF مبنی بر رفع اقدامات پولشویی در سیستم بانكی و مالی این كشور ندارد.
كارشناس امور مالی پاكستان در ادامه افزود: دولت پاكستان باید اجرای قوانین ضد پولشویی را به صورت فراگیر و جدی در نظام بانكی و مالی این كشور بر اساس ضوابط و معیارهای بین المللی پیگیری كند.
این اقتصاددان پاكستانی افزود : اگر نام دولت پاكستان همچنان در لیست خاكستری FATF باقی بماند ممكن است تحریم ها و جریمه های مختلف علیه این كشور اعمال شود.
قیصر بنگالی خاطرنشان كرد: اخیرا 'توماس درو' سفیر انگلیس در پاكستان به دولت اطمینان داد كه تمامی تلاش خود را برای خروج نام این كشور از لیست خاكستری به كار می بندد.
وی گفت: از پنج ماه گذشته دولت پاكستان اقدامات خوبی برای مبارزه با پولشویی در ساختار بانكی و مالی این كشور انجام داده است.
اقتصاددان پاكستان در ادامه با اشاره به درخواست های FATF از پاكستان برای اصلاح نظامی بانكی و مالی گفت:دولت پاكستان تمامی تلاش خود را برای رفع موانع مورد نظر گروه ویژه اقدام مالی به كار خواهد بست.
وی نگرانی های FATF را در مورد استفاده گروه های تروریستی از سیستم بانكی و همچنین سوء استفاده افراد و گروه ها برای انتقال غیرقانونی منافع پولی به خارج از این كشور را جدی خواند و گفت: بدیهی است كه دولت پاكستان باید تمامی تلاش خود را برای رفع این نگرانی ها به كار بگیرد.
با این حال مفتاح اسماعیل وزیر پیشین دارایی پاكستان در ماه مارس در صحن مجلس ملی این كشور گفته بود كه قرار گرفتن نام پاكستان در لیست خاكستری تاثیری در نظام اقتصادی این كشور ندارد اما باعث ایجاد برخی بی نظمی ها در نظام پولی می شود .
اعضای این هیات پیش از این، با وزیر كشور، وزیر امور خارجه و وزیر دارایی پاكستان درباره اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در مبارزه با پولشویی و عدم دستیابی تروریست ها به منابع مالی نظام بانكی گفت وگو كرده بودند.
اعضای هیات FATF سپس گزارش خود را به دبیر خانه آن در پاریس ارجاع كرد و پس از آن بود كه نام پاكستان بار دیگر در لیست خاكستری این گروه قرار گرفت.
مسئولان بلندپایه بخش آسیا و اقیانوسیه كارگروه ویژه اقدام مالی از هفتم تا نوزدهم اكتبر (یكشنبه 15 مهرماه تا جمعه 27مهرماه) با مقامات بلند پایه پاكستان ملاقات می كنند.
آساق**6125**1337