۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۱۷
کد خبر: 82959576
T T
۰ نفر

700 هزار تن سيب درختي از كشور صادر شد

۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۱۷
کد خبر: 82959576
700 هزار تن سيب درختي از كشور صادر شد

اروميه- ايرنا- معاون مديركل دفتر ميوه هاي سردسيري و خشك وزارت جهاد كشاورزي گفت: از مجموع سه ميليون و 700 هزار تن سيب درختي توليدي در سال زراعي جاري /مهر تا مهر/ در كشور، 700 هزار تن صادر شده است.

نبي هداوند روز دوشنبه در جلسه توسعه زنجيره سيب درختي آذربايجان غربي افزود: وزارت جهاد كشاورزي راه اندازي 14 زنجيره توليد را در دستور كار خود دارد كه هفت مورد از اين زنجيره ها مرتبط به بخش باغباني است و محصول سيب درختي، زعفران و پسته نيز جزو اين محصولات به شمار مي رود.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه استان آذربايجان غربي قطب اول توليد سيب درختي در كشور است، بايد راه اندازي زنجيره توليد اين محصول و برنامه ريزي و سياستگذاري آن در اين استان انجام شود و محصول توليدي استان به عنوان برند و شاخص در كل كشور شناخته شود.
وي بيان كرد: تغيير الگوي كشت، اصلاح و احياي باغ هاي درجه 2 و 3 و به كارگيري ارقام مقاوم به كم آبي، از جمله سياست هاي وزارت جهاد كشاورزي در راستاي كمك به بحران كم ابي درياچه اروميه در استان است.
هداوند بيان كرد: در اين راستا مشاركت تشكل هاي بخش كشاورزي در تغيير الگوي كشت باغ ها در استان مهم و تاثير گذار است.
وي با بيان اينكه سياست وزارت جهاد كشاورزي افزايش بهره وري در واحد سطح به جاي افزايش سطح زير كشت است، افزود: با توجه به محدوديت منابع آبي در كشور، در اين استان نيز بايد مناطق مستعد براي توسعه كشت زعفران و پسته شناسايي و مطالعات تحقيقاتي در اين زمينه انجام شود.
وي گفت: در سال گذشته با وجود كاهش سطح زير كشت محصول پسته و گردو در كشور از لحاظ بهره وري و توليد از رشد قابل توجهي برخوردار بود كه با افزايش صادرات اين محصولات ارز قابل توجهي عايد كشور شد.
مدير توسعه بازرگاني سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي نيز در اين جلسه با اشاره به اهداف تشكيل زنجيره سيب درختي استان بيان كرد: به منظور مديريت و عرضه محصول سيب استان در بازارهاي جهاني به نحوي كه موجب افزايش سطح رقابت پذيري در بازارهاي صادراتي و كاهش موانع ناشي از اندازه بنگاه ها در پروژه هاي بزرگ صادراتي شود، زنجيره سيب درختي در استان راه اندازي مي شود.
احمددهقان افزود: دستورالعمل و آيين نامه زنجيره سيب استان تدوين شده و بعد از تاييد و تصويب اعضاي هيئت موسس، براي ثبت مراحل نهايي و تاسيس شركت سهامي خاص در اين زمينه اقدام خواهد شد.
در ادامه اعضاي حاضر در اين جلسه با تاكيد بر تسريع در فرايند راه اندازي زنجيره سيب درختي در استان، به ارائه پيشنهادات خود در اين زمينه پرداختند.
به گزارش ايرنا، كشورهاي عراق، پاكستان، تركمنستان، افغانستان، امارات، هند، آذربايجان، تركيه، تاجيكستان، بخشي از روسيه و برخي از كشورهاي عربي مقاصد صادراتي سيب درختي كشور هستند.
تسهيل روند صادراتي براي متقاضيان، اجراي سياست بازار در ازاي بازار و تهاتر واردات موز در ازاي صادرات سيب از جمله دلايل رشد صادرات سيب درختي در كشور بود.
به گزارش ايرنا آذربايجان غربي با توليد سالانه 1.2 ميليون تن سيب درختي داراي رتبه اول كشور در توليد اين محصول است.
صادرات اين استان در سال زراعي جاري 300 هزار تن بود.
7125/2093

سرخط اخبار استان‌ها