۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۰۶
کد خبر: 82921488
T T
۰ نفر

دیپلمات هندی با اتهام جاسوسی به زندان محكوم شد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۰۶
کد خبر: 82921488
دیپلمات هندی با اتهام جاسوسی به زندان محكوم شد

دهلی نو - ایرنا - دادگاه عالی دهلی نو یك دیپلمات این كشور را به جرم انتقال اطلاعات حساس به پاكستان، مجرم تشخیص داده و وی را به زندان محكوم كرد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری 'اكسپرس' در روز دوشنبه، دادگاه در حالی این دیپلمات هندی را مجرم اعلام كرد كه نگرانی ها از وقوع یك جنگ تمام عیار میان هند و پاكستان به شدت افزایش یافته است.
این دادگاه اعلام كرد: اطلاعاتی كه توسط 'مادوری گوپتا' گوپتا منتقل شده است در رده حساس قرار داشته است و می تواند برای كشور دشمن مفید باشد. مخفی نگاه داشتن این اطلاعات بسیار مهم است.
گوپتا در سال 2010 به اتهام انتقال اطلاعات حساس به سازمان اطلاعات پاكستان بازداشتو پس از گذراندن دو سال در زندان، این دیپلمات هندی به قید وثیقه آزاد شد.
وی در زمان بازداشت خود به عنوان یك دیپلمات در سفارت هند در اسلام آباد خدمت می كرد.
دادگاه دهلی نو اقدامات این فرد را تلاشی برای خدشه دار كردن شهرت هند و در خطر قرار دادن امنیت آن دانسته است.
هند و پاكستان هر دو یكدیگر را به ارسال جاسوس به خاك دو كشور متهم می كنند.
در سال جاری پلیس هند یك مقام در نیروی هوایی این كشور را به اتهام انتقال اطلاعات حساس نظامی به پاكستان بازداشت كرد.
سال گذشته نیز پلیس هند یك باند جاسوسی سازمان اطلاعات پاكستان را در ایالت پنجاب این كشور بازداشت كرد.
همچنین سال گذشته دادگاهی در ایالت اوتار پرادش یك شهروند پاكستانی را به اتهام جاسوسی برای سازمان اطلاعات پاكستان( ISI) به 10 سال زندان محكوم كرد.
این درحالی است كه پاكستان 'كلبوشان یاداو' شهروند هندی را به اتهام جاسوسی برای هند به اعدام محكوم كرده است.
ارتش پاكستان در بیست و یكم فروردین سال گذشته از صدور حكم اعدام برای 'كلبوشن یاداو' تبعه هندی متهم به جاسوسی در پاكستان خبر داد و اعلام كرد حكم اعدام این تبعه هندی از سوی ژنرال 'قمر جاوید باجوا' تایید شده است.
هند پس از انتشار خبر محكومیت 'یاداو' به اعدام اظهار كرد دهلی نو اجرای این حكم را به منزله قتل عمد تلقی خواهد كرد.
پاكستان مدعی است 'كلبوشن یاداو' یكی از افسران نیروی دریایی هند را روز 13 اسفند 1394 در منطقه 'ماشكیل' در ایالت بلوچستان درحالی دستگیر كرده است كه قصد جاسوسی و خرابكاری داشته است.
اسلام آباد مدعی است كه فرد یاد شده در بازجویی ها، اعتراف كرده كه از سوی سرویس اطلاعاتی هند(RAW) مامور جاسوسی در پاكستان و انجام فعالیت های خرابكاران در این كشور بوده است.
هند ضمن رد این ادعاهای پاكستان واكنش سختی به صدور حكم اعدام 'كلبوشن یاداو'نشان داد و نسبت به عواقب اجرای احتمالی این حكم هشدار داد.
پارلمان هند نیز قطعنامه ای را در محكومیت حكم اعدام برای شهروند هندی در پاكستان تصویب كرد.
سوشما سواراج' وزیر امور خارجه هند نیز با بیان اینكه دهلی نو برای نجات جان شهروند هندی از تمامی توان خود استفاده می كند به دولت پاكستان نسبت به پیامدهای اعدام 'كلبوشن یاداو' هشدار داد.
حكم اعدام این تبعه هندی در زمانی صادر شده است كه روابط بین دو كشور به دلیل ناآرامی های گسترده طی ماههای اخیر در كشمیر، حمله شبه نظامیان به پایگاه ارتش هند در شهر اوری و كشته شدن 19 سرباز هندی و همچنین عملیات انتقام جویانه هند علیه پایگاه های شبه نظامیان در خاك پاكستان به شدت متشنج است.
آساق**267**1424 **1663**

سرخط اخبار جهان