۲۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۲
کد خبر: 83401993
T T
۰ نفر
وزیر امور خارجه هند: اسلام آباد باید افسر هندی را آزاد کند

دهلی نو - ایرنا - اس جیشانکار وزیر امور خارجه هند یک روز پس از دستور دادگاه بین المللی لاهه به پاکستان برای بازبینی حکم اعدام کلبوشن یادیو افسر نیروی دریایی هند و اعطای حق دسترسی کنسولی به او، از اسلام آباد درخواست کرد تا هرچه زودتر وی را آزاد کند.

"نشریه اکونومیک تایمز" نوشت: اس جیشانکار در پارلمان این کشور گفت: پاکستان حق هند را در دسترسی کنسولی به کلبوشن یادیو و ارتباط با او نادیده گرفته است. یادیو بیگناه است و اعتراف های اجباری وی بدون وکیل و اجرای روند قانونی، این واقعیت را تغییر نمی دهد.

وی ضمن تاکید بر اینکه هند تمام تلاش خود را برای بازگشت یادیو خواهد کرد، از اسلام آباد درخواست کرد تا او را هرچه زودتر آزاد کند.

این درحالی است که عمران خان نخست وزیر پاکستان روز گذشته (پنجشنبه) ضمن اعلام اینکه یادیو مرتکب جرم علیه پاکستان شده است، اعلام کرد که اسلام آباد بر اساس قانون با این شهروند هند برخورد خواهد کرد.

ارتش پاکستان در تاریخ ۲۱ فروردین سال ۱۳۹۶ از صدور حکم اعدام برای 'کلبوشن یادیو' تبعه هند به اتهام جاسوسی و خرابکاری در پاکستان خبر داد و اعلام کرد حکم اعدام این تبعه هند از سوی ژنرال 'قمر جاوید باجوا' فرمانده ارتش پاکستان تایید شده است.

دهلی نو پس از این انتشار این خبر، در واکنشی شدید اعلام کرد در صورت اجرایی شدن این حکم، آن را به منزله قتل عمد تلقی خواهد کرد و به دیوان لاهه شکایت کرد. این دادگاه در ماه مه سال ۲۰۱۷ در حکمی اعلام کرد پاکستان باید اجرای حکم اعدام یادیو را متوقف کند.

پاکستان پس از صدور این حکم دیوان بین المللی دادگستری، اعلام کرد روند اعدام یادیو تا مشخص شدن نتیجه درخواست های عفو وی از مقامات پاکستانی، متوقف خواهد شد.

دهلی نو ضمن رد اتهامات جاسوسی علیه یادیو، ادعا کرده است که این فرد توسط عوامل پاکستان از ایران ربوده شده است. اسلام آباد مدعی است یادیو افسر نیروی دریایی هند را در روز ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ در منطقه 'ماشکیل' ایالت بلوچستان، درحالی دستگیر کرده است که قصد جاسوسی و خرابکاری علیه پاکستان داشته و در جریان بازجویی ها، اعتراف کرده است که از سوی سازمان اطلاعات هند (RAW)، مامور جاسوسی و فعالیت های خرابکارانه در پاکستان بوده است.

آساق **۲۶۷**

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha