۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82917248
T T
۰ نفر

نخستین حشره رباتیك بی سیم از زمین برخاست

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82917248
نخستین حشره رباتیك بی سیم از زمین برخاست

تهران- ایرنا- محققان آمریكایی برای اولین بار موفق شدند یك حشره رباتیك را بدون استفاده از سیم از زمین بلند كنند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی یورك الرت، ربات های پرنده ای كه در قد و قامت حشرات كوچك ساخته می شوند، می توانند به انجام وظایف وقت گیر مانند نظارت بر رشد محصولات در زمین های بزرگ كشاوری و یا تشخیص نشت گاز كمك كنند.
این ربات ها به حدی كوچك هستند كه نمی توان مانند پهپادها برای پرواز آنها از پروانه استفاده كرد و در عوض این ربات ها با چرخش بال های كوچك خود از زمین بلند می شوند و پرواز می كنند. كوچكی سایز این ربات ها یك مزیت محسوب می شود و ساخت آنها نیز كم هزینه است. همچنین این ربات ها می توانند به راحتی وارد مكان های تنگی شوند كه برای پهپادهای بزرگ غیرقابل دسترسی هستند.
اما حشرات رباتیك فعلی هنوز (برای پرواز) به زمین متصل هستند. ابزارهای الكترونیكی كه این ربات های مینیاتوری برای حركت دادن و كنترل بال های خود نیاز دارند، آنقدر سنگین است كه با آنها قابل حمل نیست.
اكنون مهندسان دانشگاه واشنگتن در آمریكا برای اولین بار سیم های اتصال ربات حشره خود به نام RoboFly را كنار گذاشتند و در عوض یك مغز به آن اضافه كردند كه به ربات اجازه می دهد به طور مستقل بال بزند. البته این ربات در حال حاضر تنها می تواند از زمین بلند شود و روی زمین فرود آید اما این كار خود یك جهش بزرگ برای این نوع ربات ها محسوب می شود.
RoboFly اندكی از یك خلال دندان سنگین تر است و از یك پرتو لیزر انرژی می گیرد. این ربات با استفاده از مدار كوچكی كه در آن تعبیه شده است انرژی لیزر را به انرژی الكتریكی كافی برای به حركت درآوردن بال ها تبدیل می كند.
در حال حاضر RoboFly تنها می تواند از زمین بلند شود و بر زمین بنشیند. زمانی كه سلول فتوولتائیك آن از خط مستقیم دید لیزر خارج می شود، انرژی ربات تخلیه می شود و فرود می آید اما محققان امیدوارند كه به زودی بتوانند لیزر را هدایت كنند به نحوی كه RoboFly بتواند به اطراف پرواز كند.
محققان یافته های خود را روز 23 مه (دوم خرداد) در كنفرانس بین المللی رباتیك و اتوماسیون در بریزبن استرالیا ارائه خواهند كرد.
علمی**2038**2017
۰ نفر