۴ دی ۱۳۹۶، ۸:۵۷
کد خبر: 82774529
T T
۰ نفر

مزاحمان ساوه به حاشیه می روند

۴ دی ۱۳۹۶، ۸:۵۷
کد خبر: 82774529
مزاحمان ساوه به حاشیه می روند

ساوه - ایرنا - ساوه را نه تنها به علت مزیت های خاص كشاورزی بلكه به عنوان یكی از قطب های صنعت ایران می شناسند، اما رشد فزاینده واحدهای تولیدی و كارگاهی، شهر را آلوده و چهره آن را مخدوش كرده است.

به گزارش ایرنا، اجرای طرح هایی همچون ' شهرك مشاغل مزاحم یا آلاینده' در بسیاری از شهرهای كشور اجرا شده و عمده اهداف اجرای چنین طرح هایی پاكسازی شهرها و محیط زیست شهروندان از آلودگی های مختلف و ساماندهی سیما و منظر شهری است.
مدتهاست اجرای طرح شهرك مشاغل مزاحم در خارج از شهر ساوه برای انتقال مشاغلی كه در رسته مزاحم و آلاینده قرار می گیرند در دستور كار است و در ماه های اخیر تلاش هایی جدی از سوی مسئولان شهرستان ساوه برای به نتیجه رسیدن این طرح در حال انجام است.
رئیس شورای شهر ساوه در این خصوص به ایرنا ‌گفت: مقرر است با مشاركت شهرداری، اداره راه و شهرسازی، اتاق اصناف و فرمانداری ساوه راهكارهای لازم برای ایجاد زیرساخت های شهرك مشاغل مزاحم انجام شود كه در مرحله نخست،‌ انتخاب سرمایه گذار این طرح با مشاركت اداره راه و شهرسازی انجام می شود.
سعید كریمی افزود: پیش بینی می شود كه تا قبل از پایان سال 96 به نتایج قابل توجهی در خصوص اجرای زیر ساخت های لازم برای ایجاد شهرك مشاغل مزاحم دست یابیم.
وی با بیان اینكه آمار دقیقی از تعداد واحدهای صنفی مزاحم در شهر ساوه موجود نیست،‌اظهار كرد:‌ با توجه به اینكه صنوف زیادی در شهر فعالیت می كنند،‌ آمار واحدهای مزاحم و آلاینده مانند نمایشگاههای اتومبیل، صافكاری ها، مكانیكی، آپاراتی، جوشكاری، و دیگر مشاغلی كه آلودگی های صوتی و زیست محیطی ایجاد می كنند،‌ بسیار بالا است.
كریمی در پاسخ به این سئوال كه چه میزان اعتبار برای احداث شهرك مشاغل آلاینده و مزاحم ساوه نیاز است،‌ گفت: ‌میزان اعتبارات لازم برای این طرح هنوز برآورد نشده است ولی حدود 50 هكتار زمین در نظر گرفته شده تا با مشاركت سرمایه گذار زیر ساخت ها آماده شود.
رئیس اتاق اصناف شهرستان ساوه نیز در این مورد به ایرنا‌ گفت:‌ صنف هایی چون ضایعات فروشان آهن، درب و پنجره سازان، تعویض روغنی ها،‌ جلوبندی سازها،‌ صافكاران خودرو، مشاغل ساختمانی، آپاراتی ها و نیز تراشكاران از جمله مشاغلی هستند كه در صورت احداث شهرك مشاغل مزاحم باید از محدوده شهری منتقل شوند.
مرتضی سعیدی نیك اظهار كرد: انتقال صنف ضایعات فروش ها به این دلیل كه باعث به هم ریختگی و نازیبایی منظر شهری شده اند، در اولویت برنامه ها قرار دارد.
وی گفت: اداره راه و شهرسازی در آخرین پیگیری ها،‌ متعهد شد كه تا یك ماه آینده 50 هكتار زمین را برای شروع این طرح در اختیار شهرداری قرار دهد.
سعیدی نیك بیان كرد: این طرح 25 سال است كه مسكوت مانده و پیگیری هایی كه در این مدت برای عملیاتی شدن آن انجام شده نیز نتیجه بخش نبوده است ولی در آذر امسال شهردار ساوه برای اجرای طرح شهرك مشاغل مزاحم قول مساعد داد.
رئیس اتاق اصناف شهرستان ساوه در مورد میزان استقبال صاحبان صنوف مزاحم از این طرح،‌ گفت: شهرك مشاغل مزاحم یك مصوبه قانونی و لازم الاجراست و كسی كه برای دریافت پروانه كسب اقدام می كند؛ پروانه دریافتی او دارای اعتباری پنج ساله است و در صورت احداث شهرك مشاغل مزاحم اگر صاحبان صنوف مورد اشاره از انتقال به این مكان خودداری كنند،‌ پروانه آنها تمدید نمی شود.
سعیدی نیك ادامه داد: این طرح در شهرهای دیگر كشور نیز انجام شده و شهروندان از اجرایی شدن آن استقبال كرده اند.
رئیس اتاق اصناف شهرستان ساوه گفت: برای احداث این شهرك، 2 منطقه (محلی در اطراف سازمان هواشناسی و مكان دیگر در شور آباد واقع در طرف بلوار سید جمال الدین اسدآبادی) مدنظر قرار گرفت و قرار است اداره راه و شهرسازی در این زمینه رایزنی و نتیجه را به كارگروه اعلام كند.
فرماندار ساوه نیز با تاكید بر ضرورت احداث شهرك مشاغل مزاحم در ساوه،‌ به ایرنا‌ گفت: انتقال صنوف مزاحم ساوه به خارج از محدوده شهر از نیازهای اساسی است كه تاكنون مورد غفلت واقع شده در حالی كه بیشتر شهرهای بزرگ كشور با احداث چنین شهرك هایی كار انتقال صنوف مزاحم از محدوده های شهری را انجام داده اند.
محمد بهاروند افزود: واحدهای صنفی مزاحم باعث ایجاد آلودگی های صوتی و سد معبر می‌شوند و انتقال آنها به خارج از شهر علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی برای صاحبان این صنوف، ارتقای سلامت جسمی و روحی و آسایش شهروندان را به همراه دارد.
وی تصریح كرد: با همكاری نهادهایی مانند شورای اسلامی شهر، شهرداری، اتاق اصناف، اداره صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه‌ها قصد داریم مشكلاتی از قبیل مشاغل مزاحم و تردد خودروهای سنگین در شهر را با احداث شهرك مشاغل مزاحم و نیز شهرك حمل و نقل از میان برداریم و آرامش را به شهروندان هدیه كنیم.
سید مهدی حسینی شهردار ساوه نیز در مورد احداث شهرك مشاغل مزاحم ساوه به ایرنا،‌ گفت: با وجود تنگناهای مالی شهرداری تلاش شده با مشخص كردن اولویت‌ها، به دغدغه های كنونی شهر كه ایجاد شهرك مشاغل از جمله آنهاست، بیشتر توجه شود.
وی افزود: بر اساس هماهنگی های انجام شده با اداره كل راه و شهرسازی استان مركزی، جانمایی این شهرك در كنار شهرك حمل‌ و نقل انجام شده است تا در صورت بهره برداری،‌ علاوه بر پوشش شهر صنعتی كاوه بتواند برای صنوفی كه در مسیر شهرستان زرندیه قرار دارند، خدمات ارائه كند.
حسینی افزود: پیش بینی می شود تا پایان امسال، زیر ساخت های لازم برای احداث شهرك مشاغل مزاحم ساوه آماده سازی شود.
شهرستان ساوه با 285 هزار نفر جمعیت دومین قطب جمعیتی استان مركزی است و از نظر صنعتی نیز یكی از شهرستان های صنعتی ایران به شمار می آید.
6539/3075/ خبرنگار: یحیی معماری/ زینب احمر *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده

سرخط اخبار استان‌ها