دعوت مديرپيشگيري از وقوع جرم دادگستري قم براي ثبت نام در سامانه سجام/ شهروندان ديده باني پيشگيري از وقوع جرم را برعهده بگيرند

قم- ايرنا- مديركل اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري قم از شهروندان، نخبگان و متخصصان ، در جرايم و آسيب هاي اجتماعي استان براي ثبت نام در سامانه سجام با عنوان ديده بان پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه دعوت كرد.

سعيد كاوياني روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا، افزود: سامانه سجام دادگستري با رويكرد مشاركت حداكثري مردم در مبارزه با مفاسد و پيشگيري از وقوع جرم با عنوان ديده بان هاي پيشگيري از جرم راه اندازي شده است.
وي بيان كرد: با توجه به اين كه در حوزه پيشگيري از وقوع جرم و آسيب هاي اجتماعي سهم مشاركت هاي انتظامي 10 درصد، مشاركت حقوقي قضايي 20 درصد و سهم مشاركت اجتماعي شهروندان 70 درصد است و از سوي ديگر سال گذشته قربانيان عامل 70 درصد آسيب هاي اجتماعي بوده اند، سامانه سجام براي استفاده از ظرفيت شهروندان مسئول راه اندازي شد.
وي خاطرنشان كرد: قربانياني كه بسترساز آسيب هاي اجتماعي هستند، با تكاليف و حقوق قانوني خود آشنا نيستند و به همين دليل زمينه بروز آسيب هاي اجتماعي و جرايم را مهيا مي كنند كه هزينه آن را به خودشان، خانواده و جامعه تحميل مي كنند.
كاوياني با اشاره به تاكيد دستگاه قضا بر تعامل و همكاري با مردم، بيان كرد: بر همين اساس استفاده از ظرفيت نخبگان در قالب شهروندان مسئول و متخصص كه داراي احساس مسئوليت و ايده براي اصلاح امور هستند و نسبت به آسيب هاي اجتماعي بي تفاوت نيستند با اجرايي شدن طرح سجام در دستور كار قرار گرفته است.
وي گفت: با توجه به اين كه مردم در اصلي ترين صحنه ها حضور دارند و مسائل را بهتر مي بينند و درك مي كنند، در اين فرآيند معضلات محلات، مناطق و شهرستان ها از خود مردم دريافت مي شود و بر اساس آن مطالبه گري از دستگاه هاي دولتي صورت مي گيرد و در نهايت اقدامات صورت گرفته به مردم اطلاع رساني مي شود.
وي ادامه داد: شهروندان مي توانند با مراجعه به سايت www.sajam.adliran.ir ثبت نام نمايند و پس از ثبت نام و دريافت كد، مي توانند علاوه بر ثبت آسيب ها و جرايم موجود در سطح شهر، نسبت به ارائه راهكار مناسب براي حل مساله اقدام نمايند.
مديركل اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري قم خاطرنشان كرد: همچنين براي افرادي كه در سامانه عضو مي شوند كارگاه هاي آموزشي برگزار مي شود تا با نحوه عملكرد در سامانه و گزارش آسيب هاي اجتماعي آشنا شوند.
وي ارتقاء آگاهي هاي شهروندان و استفاده از ظر فيت مشاركت اجتماعي به صورت نهادينه شده را از اهداف سامانه سجام عنوان و تاكيد كرد: كدي كه براي هر فردي در نظر گرفته مي شود محرمانه است و افراد بدون شناسايي شدن مي توانند مسائل و مشكلات موجود در سطح شهر را منعكس نمايند.
وي بيان كرد: پس از دريافت گزارش از سامانه سجام، گزارش ها توسط قوه قضاييه بررسي و به مديران مربوطه براي اصلاح امور ارجاع داه مي شود.
كاوياني گفت: خبرنگاران به علت رو در رو شدن با آسيب هاي اجتماعي بيشتر و آگاهي از مشكلات جامعه مي توانند موثرترين اعضاي سامانه سجام باشند و قوه قضاييه را در رسيدگي به مشكلات ياري نمايند.
به گفته وي، شهروندان مي توانند براي دريافت اطلاعات بيشتر با شماره 36707063-025 تماس حاصل نمايند.
وي خاطرنشان كرد: ثبت نام از ديده بانان پيشگيري از وقوع جرم تا زماني كه با استفاده از ظرفيت اين افراد بر تمام زواياي جغرافيايي استان و عملكرد دستگاه ها اشرافيت پيدا كنيم، ادامه خواهد داشت.
كاوياني در بخش ديگري از سخنان خود ارتقاء سلامت نظام اداري را از ديگر فوايد سامانه سجام عنوان كرد و گفت: با توجه به اين كه بسياري از شهروندان در حوزه امور اداري و سلامت نظام اداري دغدغه هايي دارند، بر اساس ماده 11 تا 15 قانون ارتقاء سلامت نظام اداري در مرحله اول مسئولان و مديران موظفند جرايم و آسيب هاي اجتماعي حوزه كاري را رعايت كنند، ولي بيش از 50 درصد آسيب ها و عدم حسن جريان امور در نظام اداري از سوي شهروندان انعكاس پيدا مي كند.
وي ابراز اميدواري كرد: در مراحل ابتدايي اجراي طرح ديده بان پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه بتوان 30 درصد از آسيب هاي اجتماعي و جرايم را در استان كاهش داد.
/2085/ 6133/ خبرنگار: سميه حيدري **انتشار- جعفرمسلمي

سرخط اخبار استان‌ها