۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۹:۴۲
کد خبر: 82703717
T T
۰ نفر
ثبت بيش از 1.3 ميليون برگه سند ملكي در آذربايجان غربي

اروميه- ايرنا- مديركل ثبت اسناد و املاك آذربايجان غربي با بيان اينكه يك ميليون و 320 هزار برگه سند در اين سازمان ثبت شده است، گفت: از اين تعداد 320 هزار سند كاداستر بوده و يك ميليون سند دفترچه اي هستند.

امير جوان كيا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: همچنين 2 ميليون و 850 هزار هكتار اراضي ملي در آذربايجان غربي وجود دارد كه براي 2 ميليون و 480 هزار هكتار از اين اراضي سند كاداستر صادر شده است.
وي با اشاره به اينكه صدور سند تك برگ از شهريورماه سال 89 در استان آغاز شده است، ادامه داد: طرح تعويض اسناد دفترچه اي و صدور سند تك برگ در برنامه پنج ساله ششم توسعه يكي از ملزومات قانوني است و براي تثبيت مالكيت اراضي و واحدهاي مسكوني اسناد دفترچه اي به اسناد تك برگي تبديل مي شود.
وي با اشاره به مهمترين مزاياي اين طرح اظهار كرد: اين اسناد داراي ايمني بالايي نسبت به اسناد قبلي بوده و موارد امنيتي به كار رفته در اين اسناد باعث مي شود تا جعل اين اسناد بسيار مشكل شود كه اين امر بروز تخلفات بخش اسناد را كاهش مي دهد.
مديركل ثبت اسناد و املاك آذربايجان غربي اضافه كرد: پالايش اسناد مالكيت، رفع مشكلات در اسناد، بهره مندي از نقشه هاي يوتي ام ( UTM) و سهولت درتعيين وضعيت مكاني املاك از مهمترين مزاياي اجراي اين طرح است.
وي بيان كرد: هزينه تعويض اسناد دفترچه اي و صدور سند تك برگي 500 هزار ريال بوده و در كمتر از 2 روز اسناد آماده به دست صاحبان املاك مي رسد.
جوان كيا ادامه داد: بهتر است شهروندان و صاحبان اسناد دفترچه اي قبل از اينكه اين طرح اجباري شود در اسرع وقت نسبت به تعويض دفترچه هاي خود اقدام كنند تا براي تمامي املاك و زمين هاي استان سند تك برگ كاداستر صادر شود.
وي گفت: صدور كارت هاي تراشه دار همانند كارت بانكي به جاي اسناد تك برگي و كاداستر از برنامه هاي آتي اين سازمان است كه بعد از تبديل تمامي اسناد دفترچه اي به تك برگ امكان اجراي اين طرح نيز وجود دارد.
به گزارش ايرنا 225 دفتر اسناد رسمي و 220 دفتر ازدواج و طلاق در استان آذربايجان غربي فعاليت دارد و به واسطه احراز هويت ديجيتال و الكترونيكي شدن انواع خدمات، جلوي هرگونه سوء استفاده و دستكاري در اسناد گرفته شده و جعل و دخل و تصرف در اسناد نيز به صفر رسيده است.
8135 / 2093 **خبرنگار: شهين بيدادرس ** انتشار دهنده: صابر چهرقاني