۱۹ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۰
کد خبر: 82593092
T T
۰ نفر
حفاظت از گونه هاي جنگلي ناياب در 14 ذخيره گاه جنگلي آذربايجان غربي

اروميه- ايرنا- مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي گفت: اين اداره كل در راستاي حفاظت از گونه هاي جنگلي ناياب در استان، 14 ذخيره گاه جنگلي به مساحت بيش از چهار هزار و 400 هكتار ايجاد كرده است.

رحمان وهاب زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: از اين ميزان حدود 2 هزار هكتار به طور كامل محصور شده و توسط كارشناسان اداره كل منابع طبيعي مديريت مي شود.
وي اضافه كرد: گونه هاي اصلي موجود در سطح ذخيرگاه هاي جنگلي استان شامل اورس، بادام كوهي، گلابي وحشي، گردوي جنگلي و بنه (پسته وحشي) است.
وي اظهار كرد: وضعيت زادآوري طبيعي در سطح اين ذخيره گاه ها در حد مطلوب است و اميدوار هستيم تا با تداوم روند كنوني شاهد ايجاد ميزان قابل توجهي ذخيره در گونه هاي كمياب در آذربايجان غربي باشيم.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي گفت: اين استان در منطقه رويشگاهي زاگرس شمالي واقع شده و در اين راستا مناطقي از رويشگاه هاي طبيعي كه مشمول ماده يك قانون حفاظت و حمايت بوده، شناسايي و اقدام هاي حفاظتي و حمايتي از جمله محصور كردن رويشگاه و به كارگيري قرقبان و غني سازي با بذر در آن انجام شده است.
وهاب زاده اظهار كرد: نبود اعتبار كافي و نيروي انساني از جمله مشكلات اصلي ما در حفظ و حراست از ذخيرگاه هاي جنگلي در استان است كه اميدواريم حساسيت مسئولان در خصوص حفظ اين ذخيره گاه هاي جنگلي بيشتر شود.
وي ادامه داد: گونه هاي درختي موجود در اين ذخيرگاه از گونه هاي نادر جنگلي است و اين گونه ها مانند گنجينه اي دست نيافتني نياز به حمايت و حفاظت دارد تا از بين نرود.
به گزارش ايرنا، آذربايجان غربي بيش از 101 هزار هكتار جنگل در مناطق جنوبي نظير پيرانشهر و سردشت دارد.
آمار كاملي از ميزان ذخيره هاي جنگلي كشور در دست نيست ولي برخي اظهارنظرها از وجود 300 هزار هكتار ذخيره گاه در كشور حكايت دارد.
8137/3072
** خبرنگار: سيده فاطمه سجادي ** انتشاردهنده: عليرضا فولادي

سرخط اخبار استان‌ها