۲۷ فروردین ۱۳۹۶، ۱۸:۰۴
کد خبر: 82495144
T T
۰ نفر
162بزرگداشت حاصل این دوره انجمن مفاخر فرهنگی است

تهران - ایرنا - رئیس سابق انجمن آثارو مفاخر فرهنگی كشور برگزاری 162مراسم بزرگداشت برای علما، مفاخر و مشاهیر و انتشار یك بزرگداشت‌نامه برای هركدام را حاصل تلاش و خروجی این دوره انجمن برشمرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مهدی محقق روز یكشنبه در مراسم تكریم و معارفه روسای قدیم و جدید انجمن مفاخر ضمن قدردانی از حضور همگان در این آیین گفت: همیشه به این فكر می كردم كه چرا اهانت و بی‌توجهی به اهل علم در كشور ما نهادینه شده است و بسیاری به خود اجازه می‌دهند به آنها توهین كنند.
وی اظهار داشت: درسرزمینی كه هر روستای آن دانشمندی را پرورش داده و همچنان ادامه دارد، نباید چنین رفتارهایی را شاهد باشیم.
استاد محقق ادامه داد: همیشه به این موضوع فكر می‌كردم كه تحقیر علم در كشور ما نهادینه و به یك رویه معمول تبدیل شده است به عنوان مثال زمانی دكتر زرین‌كوب را در كشور ما آدمی بی‌ارزش معرفی می‌كنند و روزی دیگر از فضائلش سخن می‌گویند.
وی به ایده برگزاری مراسم تكریم از بزرگان، دانشمندان و مفاخر كشور از پیش از انقلاب اشاره كرد و گفت: در دوره حضورم در این انجمن 162 بزرگداشت برای علما و اساتید برگزار كردم و برای هر كدام از آن‌ها نیز یك بزرگداشت‌نامه منتشر كردیم كه حكم روایتگر تاریخ علمی ایران را دارند.
رئیس سابق انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با تاكید بر اینكه سرگذشت و زندگی مفاخر فرهنگی ایران باید الگوی جوانان قرار گیرد، گفت: مایه تأسف است كه بسیاری از دختران و پسران ما به جای مشاهیر علمی از كابو‌های آمریكایی الگوبرداری می‌كنند.
محقق افزود: در انجمن برای برگزاری یك همایش علمی در اصفهان به منظور بزرگداشت دانشمندان شیعه 400 میلیون تومان از بقال، عطار و... پول جمع كردم، تا بتوانم آن همایش را برگزار و 40 عنوان كتاب در آن منتشر كنم.
وی ابراز امیدواری كرد: این كتاب‌ها كه حاصل چنین تلاش‌هایی هستند، به خارج از كشور فرستاده و ترجمه شود، تا دیگران نتوانند مدعی شوند كه تفكر علمی و فلسفی در كشور ما از میان رفته است.
در ادامه این مراسم عضو جدید هیأت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز با قرائت اشعاری از حافظ ‌گفت: مهدی محقق به مدارا، دوستی و رفتار انسانی در تمامی زمینه‌های فعالیت اش مشهور است اما جدای از همه اینها، او چه قبل و چه بعد از انقلاب در زمره معدود معلمان عاشقی بوده كه جز معلمی، تن به كار دیگری نداده است.
علی‌اصغر دادبه افزود: او شیوه علامه قزوینی و مكتب دقت را در كنار شیوه استاد نفیسی و مكتب سرعت او قرار داده و میان این دو شیوه اشتراك برقرار كرده است. طبیعی است كه در حوزه مدیریتی كه هر كاری صورت بگیرد، عده‌ای با آن موافق و عده‌ای مخالف هستند.
به گفته وی محقق علاقه‌مندانه در انجمن فعالیت كرده و هیچگاه ژست بیخود نگرفته است. شكر خدا فعالیت‌هایش هم همواره با توفیق همراه بوده است.
در ادامه نیز رئیس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز با قرائت آیاتی از كلام الله مجید ابراز امیدواری كرد طلیعه فعالیتش در این انجمن، شرح صدر و آسان كردن امور برای تجلیل از مفاخر ایران باشد و بركت و عظمت قرآن نیز حامی‌ اش قرار گیرد.
حسن بلخاری با اشاره به فعالیت های طولانی مدت محقق تصریح كرد: زمانی كه استاد محقق كار در انجمن را شروع كرد من هنوز به دنیا نیامده‌ بودم و زمانی كه الفبا می‌آموختم، او در دانشگاه مك‌گیل كانادا تدریس می‌كرد.
رئیس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تصریح كرد: در جای استاد محقق قرار نگرفتم بلكه در كنار وی به فعالیت می‌پردازم.
بلخاری خاطرنشان كرد: در هنرهای سنتی اصلی وجود دارد كه وقتی شاگرد می‌خواهد در كنار استاد قرار بگیرد، از او علم گرفته و طلب دعای خیر می‌كند، من نیز روز چهارشنبه منزل استاد تماس گرفتم تا اذن بگیرم و اگر اذن نمی داد نمی آمدم.
وی افزود: استاد نیز پدرانه و مشفقانه به من علم داد و برایم طلب دعای خیر كرد.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ابراز امیدواری كرد كه محقق ریاست هیأت مدیره جدید انجمن را پذیرا باشد.
مراسم تكریم و معارفه مهدی محقق و حسن بلخاری رؤسای قدیم و جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی روز یكشنبه با حضور آیت‌الله خسروشاهی، حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای، مجتهد شبستری، صدوقی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب كشور در محل این انجمن برگزار شد.
در ادامه این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تجلیل از زحمات مهدی محقق، حكم حسن بلخاری رئیس جدید این انجمن به وی ابلاغ شد.
فراهنگ ** 1355 ** 1823 خبرنگار: علی اكبر قزوینیان * انتشار: طاهره نبی اللهی
۰ نفر