آذربایجان غربی دارای آب و هوای مساعد و خاك كم نظیر برای كشت كلزاست

ارومیه- ایرنا- كارشناس تولید بذر شركت اورالیس فرانسه با اشاره به اینكه آب و هوای آذربایجان غربی در مقایسه با دیگر استان های ایران از وضعیت مطلوب تری برای كشت محصول كلزا برخوردار است، گفت: این استان خاك مرغوب و كم نظیری برای كشت این محصول دارد.

سندرین لگروس / Sandrin Lagruous / روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مزارع كشت كلزای نقده به خبرنگار ایرنا افزود: اهالی این منطقه باید به لحاظ داشتن خاك مرغوب خوشحال باشند زیرا نظیر این خاك در فرانسه و اروپا نیز بسیار كم نظیر است.
به گفته وی با توجه به كمبود آب و منابع زیرزمینی در ایران، كشت كلزا به عنوان محصولی با مصرف آبی كم برای كشاورزان منطقه توصیه می شود.
وی مشكل مزارع كلزای ایران را بالا بودن تراكم كشت آن دانست و گفت: اگر كلزا با تراكم كم كشت شود، رشد طولی ریشه های آن در خاك افزایش می یابد و در برابر یخبندان، گرمای زیاد و كم آبی مقاوم می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهان سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان غربی نیز در این بازدید گفت: ترویج كشت ارقام هیبرید كلزا و انتقال دانش فنی لازم به كشاوررزان این استان در دستور كار این سازمان قرار دارد.
عبداله فتح الله زاده پیش بینی كرد تا امسال از سه هزار هكتار زمین زیركشت كلزا در سطح این استان، حدود 10 هزار تن دانه كلزا برداشت شود.
مدیر جهاد كشاورزی نقده نیز ضمن اشاره به اینكه این گیاه با هدف تغییر الگوی كشت جایگزین مناسبی برای محصولات پرآبی چون چغندرقند و ذرت علوفه‌ای است، گفت: كلزا در تناوب با گندم و سایر غلات كشت می‌شود.
ناصر قره پاپاق افزود: در این شهرستان 400 هكتار كلزا كشت شده كه از این میزان 100 هكتار زیر نظر كارشناسان شركت تولید بذر اورالیس فرانسه و به صورت الگو كشت شده است.
وی با اعلام اینكه پاییز 95 حدود 400 هكتار از اراضی زراعی نقده به كشت كلزا اختصاص یافته بود، اظهار كرد: در سال 94 نیز حدود 68هكتار از اراضی زراعی این شهرستان زیر كشت این محصول رفته بود.
مدیر جهاد كشاورزی شهرستان نقده نیز اعلام كرد: با اختصاص 100 هكتار از اراضی به محصول كلزا، از این پس شهرستان نقده به‌عنوان تولیدكننده این بذر در آذربایجان‌غربی شناخته می‌شود و واردات این محصول كه ارز قابل توجهی از كشور خارج می‌كرد را متوقف می‌كند.
به گزارش ایرنا، شركت فرانسوی اورالیس، شركت تعاونی مربوط به كشاورزان فرانسه است كه در زمینه تحقیق، توسعه، تولید بذر و خدمات‌رسانی به كشاورزان فرانسه كمك می‌كند.
ایران تاكنون سابقه همكاری با شركت اورالیس را نداشته است، اما در دوران پسا برجام، معاونت زراعت وزارت جهاد كشاورزی با توجه به اهداف طرح خوداتكایی روغن، همكاری خود را با این شركت آغاز كرده و نتایج قابل قبولی را در حوزه كلزای زمستانه به ‌دست آورده است.
كلزا (Brassica napus) یكی از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدل و دارای طیف وسیعی از سازگاری اقلیمی بوده و دانه كلزا دارای 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوست است.
بر اساس اظهارات كارشناسان هم اكنون كشور دارای وابستگی 90 درصدی در زمینه دانه های روغنی به خارج بوده و زمان مناسب كاشت این گیاه در مناطق سرد 10 تا 30 شهریور ماه و مناطق معتدل 20 شهریور تا 10 مهر است.
افزایش كشت كلزا به‌عنوان یكی از دانه‌های روغنی پرمصرف به‌منظور خودكفایی، در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی در دستور كار قرار گرفته است.
آذربایجان غربی دارای 800 هزار هكتار اراضی زراعی و باغی است و سالانه افزون بر 50 درصد این اراضی به كشت محصولات زراعی مانند گندم، جو و كلزا اختصاص می یابد.
7511/ 3072 ** خبرنگار: وحید اوراز ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

سرخط اخبار استان‌ها