۱۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۲۱
کد خبر: 82485736
T T
۰ نفر
سكوت غرب و سازمان ملل در برابر تسلیحات شیمیایی تروریست ها و خشم روسیه

مسكو - ایرنا - روسیه اعلام كرد كه كشورهای غربی در قبال كاربرد جنگ افزارهای شیمیایی توسط تروریست ها در سوریه سكوت می كنند و این رویكرد پذیرفتنی نیست.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه امروز (شنبه) در بیانیه ای بر تداوم موضع صریح مسكو در مخالفت و تقابل با هر گونه كاربرد سلاح شیمیایی و محكومیت این گونه اقدامات تاكید كرد.
در این بیانیه آمده است: روسیه بارها اعلام كرده این اقدام ها غیرقابل قبول و عاملان چنین جنایت هایی باید مجازات شوند.
در بیانیه وزارت خارجه این كشور با انتقاد ازكشورهای غربی به ویژه آمریكا در باره بكارگیری مواد سمی در سوریه و نادیده گرفتن بارها استفاده از این مواد از سوی تروریست ها، افزوده شده است: روسیه نمی تواند این گونه رفتار كشورهای غربی و تحریف واقعیت ها در كاربرد جنگ افزارهای شیمیایی در سوریه را نادیده بگیرد.
وزارت خارجه روسیه یادآوری كرده است: آمریكا در دوره باراك اوباما رئیس جمهوری سابق این كشور بكارگیری سلاح شیمیایی در سوریه را خط قرمز خواند و تروریست ها از این موضوع استفاده كرده و چند بار از این نوع مواد در حملات خود استفاده كردند تا كشورهای غربی را برای حمله به سوریه ترغیب كنند.
در بخش دیگری از بیانیه به حمله شیمیایی تروریست های ضدسوری به شهر خان عسل در حومه شهر حلب اشاره شده كه بر اثر آن 28 نفر از جمله شماری از نظامیان سوری كشته و بیش از 200 نفر مصدوم شدند.
روسیه افزوده است: با وجود پافشاری مسكو برای تحقیق در باره این جنایت شیمیایی در شورای امنیت، كشورهای غربی هیچ اقدامی نكرده و این موضع گیری باعث شد، تروریست ها در بكارگیری سلاح شیمیایی گستاخ تر شوند.
وزارت خارجه روسیه همچنین با انتقاد از تحریف حقایق كاربرد سلاح شیمیایی در سوریه كه آمریكا از آن به عنوان بهانه برای حمله های موشكی دیروز (جمعه) خود به سوریه استفاده كرد، از شورای امنیت سازمان ملل خواست به تهدید واقعی شیمیایی، دسترسی و استفاده تروریست ها از مواد سمی توجه كند.
مسكو در این باره خواستار تصویب پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی روسیه و چین به شورای امنیت در باره منع كاربرد مواد شیمیایی در سوریه شد.
آمریكا بامداد جمعه با دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری این كشور، حمله موشكی به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه را انجام داد، در حالیكه این مقر نظامی یكی از اصلی ترین مراكز فرماندهی عملیات ضدتروریستی در منطقه به ویژه استان حمص است.
مقام های روسی بارها نسبت به تهدید و كاربرد مواد شیمیایی سمی توسط تروریست های ضدسوری در سوریه و عراق هشدار داده و سكوت غرب در قبال این مساله را تقبیح كرده اند.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه آذر ماه سال گذشته با هشدار نسبت به ادامه روند حمایت از تروریسم ضدسوری در برابر اقدام های خطرناك اظهار كرد: مسكو می خواهد هر گونه اطلاعات در باره كاربرد سلاح شیمیایی در سوریه مورد تحقیق قرار گیرد.
وزارت خارجه روسیه به نقل از سخنان وی نوشت: از سوی دیگر، ادعای برخی كشورها مبنی بر اینكه نیروهای ارتش سوریه از مواد شیمیایی استفاده كرده اند نیز باید با دقت بررسی شود، زیرا اثبات نشده است.
وزیر خارجه روسیه همچنین تاكید كرد كه كارشناسان سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی دقیق ثبت كرده اند كه برخی گروههای مسلح معارض از این جنگ افزارها استفاده كرده اند.
وی ادامه داد: در شرایطی كه این اطلاعات ثبت و تائید شده (استفاده تروریست ها از سلاح شیمیایی) وجود دارد، بر ضرورت محكوم كردن حكومت سوریه تاكید می شود، ولی هیچ اشاره ای به كاربرد این تسلیحات از سوی گروههای معارض نمی شود و این پیامی صریح به مخالفان دمشق است كه استفاده از هر وسیله ای مجاز است.
از حدود شش سال پیش و همزمان با اقدام های گروه كشورهای غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی آمریكا برای براندازی حكومت سوریه با استفاده ابزاری از تروریسم، بسیاری از كارشناسان و برخی كشورها به ویژه روسیه هشدار دادند كه حمایت های گسترده تسلیحاتی، مالی و اطلاعاتی از تروریست ها و آزادی عمل آنها سبب می شود، برای پیشبرد اهداف خود از جنگ افزارهای شیمیایی نیز استفاده كنند.
با وجود بارها اثبات استفاده تروریست ها از جنگ افزارهای ممنوعه از جمله شیمیایی در سوریه و عراق، آمریكا و گروه كشورهای ضدسوری مانع بررسی این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل می شوند و حتی با اینكه سوریه زیر نظر سازمان ملل تمامی تسلیحات شیمیایی خود را نابود كرده است، برای انحراف افكار عمومی جهان، این كشور را متهم به كاربرد این تسلیحات می كنند.
سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز در این رابطه اعلام كرد: سكوت كشورهای غربی و سازمان منع تسلیحات شیمیایی در برابر موارد استفاده تروریست ها از جنگ افزار شیمیایی علیه غیرنظامیان در موصل عراق قابل قبول نیست.
ژنرال ایگور كوناشنكوف 21 اسفند ماه سال گذشته در جمع خبرنگاران گفت: هفته گذشته چند مورد استفاده تروریست های داعشی از مواد نظامی شیمیایی علیه غیرنظامیان در شهر موصل عراق ثبت شد كه كشورهای غربی بطور حیرت انگیزی در مورد این وقایع سكوت كرده و هیچ واكنشی نشان ندادند.
خبرگزاری اینترفاكس به نقل از سخنان سخنگوی وزارت دفاع روسیه نوشت: اما واكنش سرد سازمان منع تسلیحات شیمیایی در مورد این حوادث حیرت انگیزتر است، زیرا حتی بازرسان خود را به محل حادثه نفرستاد و شگفت انگیز تر از همه اینكه بیانیه ای در محكومیت این اقدامات تروریست ها صادر نكرد.
سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: با توجه به رفتار انفعالی سازمان منع تسلیحات شیمیایی آیا باید در مورد تعلل غیرقابل قبول این سازمان در قبال مطالعه آثار و نمونه های كاربرد این جنگ افزارها از سوی جنگجویان در حلب كه روسیه تحویل داده است، تعجب كرد.
وی افزود: حدود شش ماه پیش مسكو نمونه ها را به سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داد، اما جز چند پرسش مقام های این سازمان از متخصصان مركز علمی محافظت رادیواكتیو، شیمیایی و بیولوژیكی ارتش روسیه، هیچ اقدام دیگری تاكنون صورت نگرفته است.
وی افزود: وزارت دفاع روسیه به تمامی پرسش های سازمان منع تسلیحات شیمیایی به دقت پاسخ می دهد و اطلاعات لازم در باره مواد شیمیایی مسموم كننده بازمانده از جنگجویان را نیز در اختیار این سازمان قرار می دهد.
كوناشنكوف گفت: اما سازمان منع تسلیحات شیمیایی این گونه با دقت مساله را بررسی نكرد كه تعجب آور است.
وی ادامه داد: اما این سازمان ادعاهای فعالان سیاسی را در شبكه های اجتماعی كه بدون ارائه مدرك دولت سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم می كنند، زود باور كرده و مورد توجه قرار می دهد.
كوناشنكوف گفت: آیا زمان آن نرسیده تا سازمان منع تسلیحات شیمیایی در شیوه كار خود تجدیدنظر كند.
اروپام **391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا