۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۴۶
کد خبر: 82456937
T T
۰ نفر

ارسال پرونده ژئوپارك ارس به يونسكو براي ثبت جهاني

۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۴۶
کد خبر: 82456937
ارسال پرونده ژئوپارك ارس به يونسكو براي ثبت جهاني

تبريز- ايرنا - كارشناس مسئول امور ژئوپارك‌ها و ژئوتوريسم سازمان زمين‌شناسي ايران اعلام كرد: پرونده نهايي ژئوپارك ارس آذر ماه سال آينده به يونسكو ارسال مي شود تا در جلسه فروردين ماه سال 97 شوراي ثبت جهاني آثار بررسي شود.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد ارس، عليرضا امري كاظمي روز سه شنبه در مراسم رونمايي از لوگوي ژئوپارك ارس، با اشاره به اينكه در سازمان زمين شناسي كشور 30 منطقه در ايران به عنوان پتانسيل ژئوپارك معرفي شده است، گفت: ژئوپارك ارس اولويت اول ماست و مسئولان يونسكو نيز نظر خاصي به اين مجموعه دارند.
وي افزود: ظرفيت هاي خاص منطقه آزاد ارس باعث شده كه يونسكو به ثبت جهاني ژئوپارك ارس علاقمند شود و امسال نيز كارشناسان يونسكو با عزم جدي تري پيگير اين موضوع شده اند.
امري كاظمي با اعلام اينكه مارتيني به عنوان رئيس شوراي جهاني ژئوپارك هاي يونسكو ارديبهشت ماه به ارس سفر مي كند، گفت: اين سفر مي تواند زمينه ساز اتفاقات بزرگي در اين منطقه باشد.
وي خاطرنشان كرد: برند ژئوپارك ارس بايد روي تمام محصولات استفاده شده و بيش از اين شناسانده شود تا بتوانيم از اين برند براي رسيدن به اهداف ژئوپارك استفاده كنيم.
وي گفت: از فروردين ماه كارهاي عملياتي آماده سازي و تشكيل پرونده ثبت ژئوپارك ارس آغاز خواهد شد و اين پروسه حدود 18 ماه به طول مي انجامد.
وي تاكيد كرد: ژئوپارك ارس به عنوان يك ارزش افزوده براي منطقه آزاد ارس محسوب شده و مي تواند باعث درآمدزايي و بهبود كيفيت زندگي ساكنان اين منطقه شود.
امير كاظمي عنوان كرد: خوشبختانه منطقه آزاد ارس فقط به دنبال توسعه صنعتي نيست و در كنار توسعه صنعتي، توسعه سبز را نيز در نظر گرفته و آگاهانه به دنبال حفاظت از ميراث كشوري، بومي و محلي است.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد ارس هم در مراسم رونمايي از لوگوي ژئوپارك ارس، گفت: ثبت ملي ژئوپارك ارس مي تواند زمينه ساز جذب بيشتر سرمايه هاي خارجي و افزايش گردشگران در منطقه آزاد ارس باشد.
محسن خادم عرب باغي خاطرنشان كرد: در منطقه آزاد ارس از هر امكاني كه بتواند به افزايش كيفيت ساكنان و رفاه مردم كمك كند، استقبال مي كنيم و ژئوپارك ارس مي تواند به عنوان منبع درآمد براي ساكنان اين منطقه محسوب شود.
وي افزود: ثبت جهاني ژئوپارك ارس زمينه شناساندن ارس در عرصه بين المللي را فراهم خواهد كرد.
بر اساس اين گزارش ژئوپارك ارس شامل بيش از بيست ژئوسايت است كه از بين آن كوه علي‌باشي، كوه كيامكي، كوه گئچي قالاسي، آبشار ماهاران و آبشار آسياب خرابه هر كدام نمونه‌هاي زمين‌شناسي كم‌نظيري دارند و يكي از مهمترين و بارزترين جاذبه‌هاي علمي منطقه ارس، مرز دوره‌هاي زمين‌شناسي «پرمين» و «ترياس» است كه تنها در چند نقطه‌ي معدود در جهان قابل مشاهده است و از بين آن‌ها جلفا بهترين نقطه به شمار مي‌رود.
اين ژئوپارك دومين ژئوپارك خاورميانه است كه در مسير ثبت جهاني قرار گرفته و در صورت ثبت جهاني آن مي توانيم شاهد تاثير مثبت در توانمندسازي اقشار مختلف مردم در اين منطقه باشيم.
پرونده‌ي ژئوپارك ارس در سال 1389 به شبكه‌ي جهاني ژئوپارك‌ها فرستاده شد و پس از بازديد ارزيابان اين شبكه از منطقه ارس در سال 1390، اين منطقه واجد شرايط كافي براي معرفي به عنوان ژئوپارك جهاني تشخيص داده نشد.
در سال هاي اخير با توجه ويژه مديرعامل سازمان منطقه آزاد ارس و تلاش هاي معاونت فرهنگي اجتماعي و گردشگري اين سازمان، زيرساخت هاي لازم تامين شده و ژئوپارك ارس مورد توجه شبكه‌ي جهاني ژئوپارك‌ها قرار گرفته است.
منطقه ارس در شمال غرب ايران، يكي از نقاط منحصر به فرد كشور از ديدگاه پديده‌هاي كم‌نظير زمين‌شناختي است كه مي‌توان از آنها به عنوان «ميراث زمين‌شناختي» ياد كرد.
خبرنگار: پرويز انصاري** انتشار: محمد رستگار
3071/6183

سرخط اخبار استان‌ها