طلاي رستمي در وزنه برداري وحضوراميدواركننده شهسواري ومرادي درپينگ پنگ و دوماراتن

كرمانشاه- ايرنا- سي و يكمين دوره رقابت هاي الميپك 2016 ريودوژانيرو برزيل پس از دو هفته تلاش بيش از يك هزار و 500 ورزشكار از سراسر جهان پايان يافت و در اين ميان سه ورزشكار كرمانشاهي نيز عملكرد قابل قبولي در بزرگترين رويداد ورزشي دنيا داشتند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، ندا شهسواري در پينگ پنگ، كيانوش رستمي در وزنه برداري و محمدجعفر مرادي در دو ماراتن ورزشكاراني بودند كه به نمايندگي از جامعه ورزش استان كرمانشاه در آوردگاه ريودوژانيرو حضور يافتند و به رقابت با برترين هاي ورزش جهان در رشته خود پرداختند.
در اين ميان كيانوش رستمي وزنه بردار كرمانشاهي دسته 85 كيلوگرم با كسب مدال طلاي اين رقابت ها، بهترين عملكرد را از خود به نمايش گذاشت، هرچند بايد به حضور موفق شهسواري و مرادي نيز با وجود عدم دست يابي به مدال اشاره كرد.
اگر طلاي كيانوش رستمي نبود ايران به جاي ايستادن در پله بيست و پنجم حداقل با 10 پله سقوط در جايگاه 35 رده بندي تيم ها قرار مي گرفت اما مدال طلاي رستمي باعث شد ايران نسبت به دوره گذشته (المپيك 2012 لندن) تنها پنج پله سقوط كند.
ندا شهسواري نيز هرچند در مسابقه اول خود برابر حريف بلاروسي نتيجه را واگذار كرد اما با بررسي عملكرد تيم سه نفره پينگ پنگ ايران، وي صاحب بهترين عملكرد شد.
محمد جعفر مرادي نيز كه اولين دونده تاريخ دو و ميداني ايران در رشته ماراتن المپيك بود، توانست با عبور از خط پايان، اعتبار دو ماراتن ايران را حفظ كند.

** كسب طلاي المپيك توسط رستمي
كيانوش رستمي دارنده مدال نقره المپيك 2012 لندن ابتدا در حركات يكضرب ابتدا وزنه هاي 174 و 179 را بالاي سر برد اما در حركت سوم نتوانست وزنه 182 كيلوگرمي را مهار كند.
وي در حركات دو ضرب و بعد از آنكه نتوانست وزنه 215 كيلوگرمي را بالاي سر ببرد در حركت دوم اين وزنه را كه برابر با ركورد المپيك (پيروس ديماس وزنه بردار عنوان دار يوناني در المپيك سيدني) بود، بالاي سر برد.
رستمي در حركت سوم خود موفق به مهار وزنه 217 كيلوگرمي شد تا در مجموع با 396 كيلوگرم ركورد مجموع جهان و المپيك را به ترتيب يك و دو كيلوگرم جابجا و مدال طلاي المپيك را به گردن بياويزد.
رستمي با كسب اين مدال طلا، ششمين مدال طلاي تاريخ ادوار وزنه برداري در المپيك را از آن ايران كرد.

** حذف آبرومندانه شهسواري از المپيك
ندا شهسواري تنها نماينده بانوان ايران در رشته پينگ پنگ مسابقات المپيك بود كه پس از استراحت در دور اول در مرحله دوم رقابت ها به مصاف ' الكساندرا پيرولواندو' ورزشكار كشور بلاروس رفت و با وجود ارايه يك مسابقه خوب و حساب شده در نهايت چهار بر سه مغلوب و از گردونه رقابت هاي المپيك كنار رفت.
در اين مسابقه ندا شهسواري دو ست اول را با نتايج مسابه 11 بر هشت به حريف واگذار كرد تا در ادامه كار سختي را پيش رو داشته باشد اما در ست هاي سوم و چهارم توانست بر جريان مسابقه مسلط و نتايج دو ست اول (11 بر هشت) را اين بار به نفع خود تكرار كند تا دو ورزشكار در مجموع 2 بر 2 مساوي شوند.
در ست پنجم بازهم حريف بلاروسي شهسواري بود كه توانست حساب 11 بر هشت پيروز شود اما بانوي پينگ پنگ باز كرمانشاهي با ارايه يك مسابقه خوب در ست ششم با حساب 11 بر چهار پيروز شد تا همه چيز به ست هفتم و پاياني كشيده شود.
در اين ست، پيرولواندو با تجربه تر از شهسواري عمل كرد و با حساب 11 بر پنج پيروز شد تا خود به مرحله بعدي صعود و تنها نماينده پينگ پنگ بانوان ايران از مسابقات كنار برود.
رنكينگ جهاني ندا شهسواري ملي پوش كشورمان 282 و حريف بلاروس وي 93 بود.

** اولين تجربه مرادي در دو ماراتن
ديگر نماينده ورزشكاران كرمانشاه در رقابت هاي المپيك محمدجعفر مرادي بود كه وي به عنوان اولين دونده ماراتن ايران در اين رقابت ها حضور يافت و توانست به هر شكل ممكن خود را به خط پايان برساند.
مرادي با ثبت ركورد 2 ساعت و 31 دقيقه و 58 ثانيه مسافت 42 كيلومتري را پشت سرگذاشت و در نهايت به رتبه 129 المپيك دست يافت.
در اين بخش اليوت كيچوگ از كنيا با زمان 2 ساعت و 8 دقيقه و 44 ثانيه زودتر از رقبا به خط پايان رسيد و مدال طلا را از آن خود كرد، دوندگان اتيوپي و آمريكا نيز دوم و سوم شدند.
كاروان 64 نفره المپيكي ايران در پايان سي و يكمين دوره رقابت هاي المپيك 2016 ريودوژانيرو برزيل در نهايت با كسب سه مدال طلا، يك نقره، چهار برنز و با مجموع هشت مدال در رده بيست و پنجم قرار گرفت.
در اين مسابقات، آمريكا با 46 طلا، بريتانيا با 27 طلا و چين با 26 طلا به ترتيب در رده هاي دوم و سوم قرار گرفتند.
مسعود اسماعيلي خبرنگار ايرنا مركز كرمانشاه
7458/8066