۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۲۹
کد خبر: 82193338
T T
۰ نفر

سالمندان سرمايه ارزشمند جامعه هستند

۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۲۹
کد خبر: 82193338
سالمندان سرمايه ارزشمند جامعه هستند

سنندج- ايرنا- گرچه عبور از سن 60 سالگي و پايان چرخهٔ حيات انسان سالمندي گفته مي شود، اما سالمندان سرمايه ارزشمند امروز جامعه و جمعيت فعال نسل قبل محسوب مي شوند.

به گزارش ايرنا سالمندي پديده اي زيستي و فيزيولوژيكي است در واقع سالمندي بخشي از زندگي انسان است و كيفيت زندگي انسان، برخورداري از سلامت و رفاه و تغذيه مناسب در اين برهه زماني از اهميت ويژه اي برخوردار است.
بيماري هاي آلزايمر و پاركينسون مهمترين بيماري هاي سيستم عصبي دوره سالمندي است، در همين راستا قشر سالمند جامعه به عنوان قشر آسيب پذير جامعه نيازمند مراقبت خانواده و حمايت دولت و بخش هاي مختلف جامعه است.
در راستاي حفظ سلامت سالمندان و پيشگيري از بيماري هاي مرتبط با دوران سالمندي، وزارت بهداشت و درمان موظف است برنامه و سياست هايي خاصي در راستاي تامين رفاه، آسايش و سلامت اين قشر اتخاذ كند.
پير شدن هرم سني جمعيت كشور نيازمند برنامه ريزي و سياستگذاري است و در صورت نبود اقدامات پيشگيرانه لازم، سال هاي آتي جامعه با مشكلات جدي مواجه خواهد شد.
از آنجا كه طراحي اماكن عمومي، پارك ها و مكان هاي تفريحي متناسب با نياز سالمندان ويژگي جوامع متمدن و رشد يافته است شهرداري ها و ادارات راه و شهرسازي و ارگان هايي از اين قبيل موظفند امكانات و شرايط رفاهي سالمندان را در ساخت و سازها مورد توجه قرار دهند.
همچنين مناسب سازي مكان هاي عمومي در راستاي تردد آسان سالمندان در سطح شهر بايد مورد توجه قرار گيرد.
در سياست هاي جمعيتي و تنظيم خانواده برنامه ريزان بايد منابع مالي به قشر سالمند جامعه اختصاص دهند.
سرپرست بهزيستي شهرستان سنندج با اشاره به اينكه 8.2 درصد جمعيت كشور را سالمندان تشكيل داده اند به ايرنا گفت: هم اكنون پنج هزار و 500 سالمند در استان كردستان شناسايي شده كه از اين تعداد سه هزار و 500 نفر زن و دو هزار و 500 نفر مرد هستند.
جمال احمدياري افزود: از سالمندان شناسايي شده، هم اكنون حدود 90 درصد به همراه خانواده زندگي مي كنند.
وي با اشاره به اينكه نيازهاي عاطفي سالمندان در مراكز دولتي تامين نمي شود گفت: بهزيستي بنا به وظيفه خود تلاش دارد حضور سالمندان در مراكز شبانه روزي را كاهش دهد در همين راستا كاهش حضور سالمندان در مراكز شبانه روزي يكي از رويكردهاي سازمان بهزيستي است.
وي اظهار كرد: سه مركز سالمندان در سنندج و يك مركز در سقز وجود دارد و ساخت دو مركز در قروه و بيجار نيز در دست اقدام است.
وي با اشاره به اينكه هم اكنون در سنندج دو مركز روزانه غير دولتي وجود دارد گفت: هر كدام از اين مراكز حدود 50 تا 70 نفر سالمند را تحت پوشش قرار مي دهد.
وي اظهار كرد: در شيوه ارايه خدمات روزانه غير دولتي سالمندان از خدمات پزشكي و پيراپزشكي بهره مند مي شوند.
وي خدمات ويزيت در منزل را يكي از خدمات بهزيستي دانست و گفت: در اين شيوه كادر درماني مانند پزشك، پرستار و فيزيوتراپ با مراجعه به منزل متناسب با نياز سالمندان به آنها خدمات ارايه مي دهند.
سرپرست بهزيستي شهرستان سنندج يادآور شد: هم اكنون 80 سالمند در سنندج از اين خدمات بهزيستي بهره مند مي شوند.
وي خدمات ويزيت در منزل و خدمات روزانه بهزيستي به سالمندان را در راستاي تغيير رويكرد بهزيستي عنوان كرد و افزود: 10 درصد سالمندان استان نيازمند مراقبت و توجه ويژه و تعدادي از سالمندان بسترگرا و نيازمند خدمات شخصي هستند.
وي هزينه نگهداري هر سالمند را در مراكز تحت پوشش بهزيستي را 860 هزار تومان ذكر كرد و گفت: حل مشكلات سالمندان نيازمند حمايت هاي دوسويه دولت و مردم است.
وي با اشاره به اينكه طرح ايجاد هتل ويژه سالمندان از سوي بهزيستي پيشنهاد شده است گفت: هتل مجهز به امكانات توانبخشي، تيم پزشكي، پرستار و تمام امكانات رفاهي است.
وي با اشاره به اينكه مراكز ارايه خدمات سرپايي در سطح استان كم است اظهار كرد: در راستاي ارائه خدمات مطلوب به سالمندان بايد مراكز ارايه خدمات سرپايي در استان افزايش يابد.
احمدياري ناتواني در پرداخت هزينه نگهداري سالمندان در مراكز دولتي يكي از مشكلات سالمندان برشمرد.
وي همچنين نبود مسكن، درآمد و بيمه درماني را از مشكلات سالمندان عنوان كرد و گفت: برخي افراد سالمند به دليل داشتن بيماري و هزينه بالاي درمان با مشكل جدي مواجه هستند.
وي با اشاره به اينكه كهولت سن عوارض جدي در افراد ايجاد مي كند مشكل بينايي، شنوايي، الزايمر، ديسك كمر و پوكي استخوان را از مشكلات عمده سالمندان عنوان كرد.
وي تامين نيازهاي روحي و رواني سالمندان را مهم ارزيابي كرد و گفت: اكثر سالمندان هميشه گله مندند خانواده و اطرافيان آنها را درك نمي كنند.
سرپرست بهزيستي شهرستان سنندج تكريم و احترام به سالمندان را از تاكيدات دين مبين اسلام دانست و افزود: احترام سالمندان ضروري و واجب است.
وي ايجاد فضاهاي سالمندي متناسب با روحيه سالمندي با ارايه خدمات به سالمندان طرح هاي مورد نظر بهزيستي عنوان كرد و گفت:راه اندازي اين طرح نيازمند حمايت خيران و سرمايه گذاران است.
در راستاي ارائه خدمات درماني به سالمندان سازمان بهزيستي با هماهنگي مراكز بهداشتي در مراكز روزانه با ويزيت در منزل خدمات ارزشمندي به سالمندان ارائه مي كند.
مسئول تغذيه باليني بيمارستان بعثت سنندج به خبرنگار ايرنا گفت: پوكي استخوان، فشار خون و آلزايمر جزء بيماري هايي است كه با افزايش سن در افراد ايجاد مي شود.
مسعود اميني تاكيد كرد: با افزايش سن افراد بايد از نظر بيماري هاي افسردگي و الزايمر بررسي شوند.
وي با اشاره به نقش و اهميت تغذيه در دوران سالمندي گفت: سالمندان بايد يك برنامه غذايي متعادل سرشار از مواد مغذي در برنامه غذايي خود بگنجانند.
وي با بيان اينكه مصرف غذاهاي پرچرب، فرآوري شده و شور، مشروبات الكلي و استعمال دخانيات در افراد سالمند سبب اختلال در عملكرد اعضاي داخلي بدن آنها مي شود تاكيد كرد: سالمندان بايد از مصرف اين نوع غذاها خودداري كنند.
وي با اشاره به اينكه خطر پوكي استخوان و شكستگي با افزايش سن در افراد مشاهده مي شود گفت: سالمندان براي حفظ سلامت استخوان نياز به مصرف ويتامين D دارند و كمبود اين ماده مي تواند به شكستگي و پوكي استخوان منجر مي شود.
وي اظهار كرد: برنامه غذايي اين افراد بايد غني از كلسيم از جمله شير، پنير، ماست و سبزي هاي برگ سبز باشد.
وي افزود: ويتامين D كه با قرار گرفتن در معرض نور خورشيد در پوست توليد مي شود به بدن كمك مي كند كلسيم را بهتر جذب كند.
وي مصرف تخم مرغ، روغن ماهي و قرار گرفتن در معرض نور خورشيد مانع تحليل سريع استخوان مي شود.
وي داشتن فعاليت بدني مناسب براي افراد مسن را ضروري دانست و گفت: تحرك جسماني سبب مي شود كه آنها داراي تحرك باشند و سالم زندگي كنند.
وي مناسب ترين ورزش براي سالمندان را ورزش هاي هوازي مانند پياده روي بيان كرد و افزود: ورزش هوازي براي افزايش تراكم استخوان ها ضروري است.
وي با بيان اينكه بيماري هايي كه در ميان سالمندان شايع است با تغذيه ارتباط دارد گفت: سالمندان بايد تمام گروه هاي غذايي پروتئين، را در برنامه غذايي خود قرار دهند.
وي با اشاره به اينكه افزايش مصرف ميوه و سبزيجات در كاهش فشار خون موثر است بر مصرف روزانه ميوه و سبزي در برنامه غذايي سالمندان تاكيد كرد.
به گفته وي پوكي استخوان در خانم ها و افزايش فشار خون، مشكلات عصبي و افسردگي در آقايان شايع است.
برخي سالمندان مشكل مفاصل دارند و نمي توانند ورزش كنند كه بايد هفته اي سه تا چهار بار پياده روي انجام دهند.
وي درمان ديابت در سالمندان را نيازمند تغذيه اصولي دانست و گفت: برخي افراد ديابتي بدون مشاوره درماني تنها دارو درماني مي كنند و اين عامل سبب مي شود قند خون سالمندان نامنظم باشد.
7352/6108

سرخط اخبار استان‌ها