۲۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۵۶
کد خبر: 82188375
T T
۰ نفر
13 میلیون دختر و پسر كشور در آستانه ازدواج قرار دارند

قزوین - ایرنا - مدیركل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: هم اكنون 13 میلیون دختر و پسر كشور در آستانه ازدواج قرار دارند.

به گزارش ایرنا، محمد اسماعیل مطلق روز یكشنبه در همایش ترویج ازدواج سالم در جوانان كه با حضور جمعی از مسئولان و جوانان در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشكی قزوین برگزار شد، افزود: بخش قابل توجهی از این آمار نیز در حال پشت سر گذاشتن سنن ازدواج و باروری هستند.
وی با اشاره به اینكه سن ازدواج جوانان از سال 45 تا 90 رو به افرایش بوده، تاكید كرد: اگر میانگین سن ازدواج جوانان دو سال كاهش یابد نرخ باروری نیز از رشد قاطعی برخودار می شود.
وی میانگین سن ازدواج در پسران را 26.7 و در دختران 23.4 اعلام و یادآور شد: در حالی كه بهترین سن ازدواج 18 تا 35 سال است متاسفانه این نرخ در برخی شهرها بالاتر از این نرخ رفته است.
مطلق میزان ازدواج و طلاق در استان قزوین را در وضعیت نامطلوبی دانست و ادامه داد: طی سال 92 در استان قزوین 13 هزار و 154 مورد ازدواج و دو هزار و 570 مورد طلاق به ثبت رسیده در حالی كه در سال 94 تعداد ثبت ازدواج این استان 10 هزار و 530 مورد و طلاق آن نیز دو هزار و 667 مورد بوده است.
وی بر آموزش و آگاهی بخشی بیشتر جوانان در خصوص داشتن زندگی خوب زناشویی تاكید و اضافه كرد: آموزش به جوانان در خصوص فوائد ازدواج، ملاك انتخاب همسر و مهارت های زندگی از جمله مولفه های لازم قبل از ازدواج است.
مطلق مهمترین رویكرد دردست اقدام این وزارتخانه را ارتقاء مشاوره قبل و بعد از ازدواج، فرهنگ سازی به منظور ارزش دانستن ازدواج سالم، افزایش آگاهی جامعه درباره اهمیت فرزند، مشاوره در خصوص كاهش میانگین فاصله زمانی بین ازدواج و تولد نخستین فرزند، پیشگیری از بارداری پرخطر و سقط ، تامین مراقبت های كیفی دوران بارداری و جلوگیری از مرگ مادر عنوان كرد.
به گفته وی، دستگاه های فرهنگی باید نگرش جامعه را نسبت به ازدواج و تشكیل خانواده تقویت و ضد ارزش دانستن طلاق، سقط غیرقانونی و غیرشرعی را برای جوانان تبیین كنند.
مدیركل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشور در ادامه تمایل به تك فرزندی، افزایش متوسط فاصله بین ازدواج و فرزند آوری و فاصله تولد بین فرزندان، روند رو به افزایش آسیب های اجتماعی، طلاق، سقط و رفتارهای پرخطر را جمله عوامل تاثیرگذار در نرخ باروری عنوان كرد.
مطلق مرگ و میر مادر به دلیل عوارض دوران باروری را از جمله چالش های موجود و تاثیر گذار بر سلامت خانواده و جمعیت عنوان كرد و افزود: در حال حاضر مرگ مادر باردار از 20هزار تولد زنده به 20درصد است كه در 14سال آینده 2030این میزان باید به صفر برسد.
وی با بیان اینكه سواد سلامت زنان ومردان خانواده باید ارتقاء یابد، افزود: در 14سال آینده باید میزان مرگ كودكان زیر پنج سال به صفر برسد و هیچ مرگ نوزاد قابل اجتنبابی در كشور نداشته باشیم .
این مسئول ادامه داد: اگر خانواده از سلامت كافی برخوردار نباشند ، ورود افراد بیمار گونه به جامعه زیادتر شده و ساختار جامعه بهم می خورد كه در این بین حمایت و پشتیبانی نقش بسیار موثری در افزایش سلامتی و تقویت قدرت مقابله با فشارهای روانی را ایفا می كند.
مطلق به فوائد ازدواج و تاثیر آن بر سلامت اشاره كرد و گفت : طول عمر بیشتر ، ارتقاء سلامت روانی ، ارتباط اجتماعی مناسب تر، رشد اخلاقی و معنوی ، كاهش آسیب های اجتماعی و افزایش رشد عاطفی و اجتماعی از جمله تاثیرات مثبت ازدواج است .
وی در ادامه به سیاست های كلی جمعیت رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره كرد و گفت : ارتقاء پویا ، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی ، رفع موانع ازدواج ، تسهیل و ترویج تشكیل خانواده و افزایش فرزند ، كاهش سن ازدواج و حمایت از زوج های جوان و توانمند سازی آنان در تامین هزینه های زندگی و تربیت نسل صالح از جمله این سیاست ها است .
مطلق اختصاص تسهیلات مناسب ، پوشش بیمه ای هزینه های زایمان و درمان ناباروری ، تقویت نهاده ها و موسسات حمایتی ، تحكیم بنیان خانواده ، ارتقاء امید به زندگی ، تامین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد، سوانح رانندگی ، بیماریها و آلودگی های زیست محیطی از دیگر سیاست های مقام معظم رهبری است .
وی به كاهش نرخ باروری در كشور اشاره كرد و افزود: برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت نرخ باروری باید حداقل به 2.1دهم برسد این در حالی است در حال حاضر نرخ باروری در كشور 1.8 دهم است.
وی یادآور شد:خوشبختانه در استان قزوین با توجه به اجرایی كردن سیاست های رهبری در خصوص جمعیت نرخ باروری در این استان در چند سال گذشته 1.7دهم بوده و بعد از ابلاغ سیاست ها به حدود 2دهم رسیده است .
مطلق در پایان آموزش چگونگی ترویج ازدواج سالم جوانان به منظور ارتقاء شاخص های سلامتی در این گروه سنی ، لزوم مداخلات هوشمندانه در مورد ازدواج ، آموزش مهارت های زندگی ، آموزش به جوانان بعد از جوانان و ایجاد فضای مثبت در مورد ازدواج از جمله اهداف برگزاری این همایش است.
7390/8054

سرخط اخبار استان‌ها