تامین برق صنعتگران قزوین از تعدیل تا مصرف

قزوین - ایرنا - سرپرست شرکت توزیع نیروی برق قزوین با اشاره به مشکل صنایع این استان در اوج مصرف برق پیشنهاد داد که با کمک برنامه ریزی ضابطه مند تعدیل در ایام اوج مصرف می‌توان تامین برق صنایع را به شکل پایدار پیش برد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرزمین ایران از جمله معدود کشورهایی است که مصرف برق بالایی دارد و حالا با رسیدن فصل گرما و روشن شدن کولرهای گازی در دفاتر، شرکت ها و منازل این مصرف به چندین برابر می رسد.

آمارها نشان می دهد ۳۲ هزار مگاوات از مصرف برق کشور در زمان اوج بار مربوط به استفاده از وسایل سرمایشی و کولرها است که این یعنی از هر ۱۰ نیروگاه کشور چهار نیروگاه مشغول تولید برق برای کولرها و وسایل سرمایشی هستند.

در استان قزوین نیز سال گذشته ۸۶۱ مگاوات برق توسط مشترکان در زمان پیک مصرف استفاده شد که به نظر می رسد هنوز باید برنامه ریزی هایی برای این انرژی ضروری صورت گیرد.

خاموش و روشن برق صنعتگران قزوین از تعدیل تا مصرف

در همین زمینه یوسف اینانلو، سرپرست شرکت توزیع نیروی برق قزوین در گفت و گویی به سوالات خبرنگار ایرنا پاسخ می‌دهد:

ایرنا. بفرمایید چه تعداد پست و ترانس برق در قزوین وجود دارد؟

هم اکنون در استان قزوین، ۶۷۹ هزار مشترک برق وجود دارد و برای اینکه برق این تعداد مشترکان تامین شود، بیش از هشت هزار و ۶۷۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط و چهار هزار و ۹۰۰ کیلومتر خط فشار ضعیف و در مجموع ۱۳ هزار و ۵۷۵ کیلومتر خطوط و شبکه های برق رسانی ایجاد شده که پست های هوایی ۱۲ هزار و ۳۰۰ مورد، پست های زمینی حدود ۸۰۰ و مجموعا ۱۳ هزار و ۱۰۰ پست هوایی و زمینی در استان قزوین ایجاد شده است.

ایرنا. ظرفیت برق رسانی در سطح استان قزوین چندمگاوات است؟

شرکت توزیع برق استان قزوین در سال گذشته با ظرفیت بیش از یک هزار و ۱۰۰ مگاوات اقدام به برق رسانی کرد که پیش بینی می شود در سال جاری بیش از یک هزار و ۱۵۰ مگاوات برق مصرف شود.

ایرنا. در خصوص انجام طرح های روستایی و شهری توضیحاتی دهید.

بیش از ۴۴۶ طرح در سطح استان قزوین با اعتباری معادل سه هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار گرفت که ۲۵۰ طرح روستایی و ۱۹۶ طرح شهری بود.

این طرح‌ها شامل اصلاح و بهینه سازی در سطح روستاها، تعویض سیم های مسی با کابل های خودنگهدار با هدف افزایش قابلیت اطمینان و بهسازی شبکه ها، کاهش خطرات موجود و رفع ضعف ولتاژ، توسعه شکبه برای تامین برق متقاضیان جدید، افزایش ظرفیت ست‌ها برای افزایش مصرف و همچنین طرح‌های نیرورسانی برای متقاضیان جدید در بخش های مختلف صنعتی، اداری، کشاورزی، خانگی و سایر مصارف اضافی است.

خاموش و روشن برق صنعتگران قزوین از تعدیل تا مصرف

ایرنا. در بخش انرژی های نو (بادی و خورشیدی) چه اقداماتی صورت گرفته است؟

انرژی های نو شامل انرژی های بادی و خورشیدی است که هم اکنون در استان قزوین بیش از ۱۷۰ مگاوات را شامل می‌شود که از این میان سهم انرژی بادی ۱۶۷ مگاوات و سهم انرژی خورشیدی ۶ مگاوات است.

قزوین ظرفیت مناسبی برای سرمایه گذاری و تولید برق از انرژی های پاک و تجدیدپذیر دارد، چرا که از نظر دما و تابش خورشید اوضاع مطلوبی دارد و علاوه بر آن نیروگاه های خورشیدی نیز با راندمان بالایی در این استان کار می کنند و برق خوبی از طریق توربین های بادی به دست می آید.

ایرنا. چند مشترک صنعتی در قزوین وجود دارد؟

بیش از پنج هزار و ۵۰۰ مشترک صنعتی در استان قزوین وجود دارد که ۴۷ درصد از مصرف انرژی استان را این مشترکان مصرف می کنند.

ایرنا. بسیاری از صنعتگران از قطعی برق در زمان پیک مصرف ناراضی هستند، امسال برای قطعی برق کشاورزان و صنعتگران و خانوارها چه برنامه ‌ای دارید؟

صنعتگران هفته‌ای یک روز کار و تولید را تعطیل کنند و به جای آن در یک روز تعطیل فعالیت داشته باشند

برنامه ای که در ۲ سال اخیر برای مشترکان صنایع برنامه ریزی شده است، تعدیل مصرف است؛ به طوری که صنعتگران هفته‌ای یک روز کار و تولید را تعطیل کنند و به جای آن در یک روز تعطیل فعالیت داشته باشند، از این رو اگر واحدهای صنعتی طبق برنامه کار و تولید خود را انجام دهند، قطعی برق اصلا پیش نمی آید و می توانند حداقل برق را برای کارهای ضروری داشته باشند و به جای اینکه در پیک مصرف مشغول باشند، در روز تعطیل کار کنند.

اما بعضی از مشترکان صنعتی روز تعطیل ندارند و به طور مداوم کار می کنند که با این واحدها نیز هماهنگی صورت گرفته و متناسب با آن نیاز به میزان حداقلی برق داشته باشند و این نکته را مدنظر قرار دادیم که اعمال محدودیت در مصرف برق برای واحدهای صنعتی حتما از قبل اعلام می شود.

ایرنا. سرقت سیم و کابل برق از سطح شهر در چه وضعیتی قرار دارد؟

متاسفانه یکی از ناهنجاری‌هایی که در سطح استان قزوین وجود دارد، سرقت از شبکه های برق و تاسیسات برقی است که باعث ایجاد خسارت در شبکه های برق و نیز باعث خاموشی و ایجاد خسارت به لوازم الکتریکی مشترکان می شود.

برای حل این معضل چندین مرحله اقدامات فنی بر روی شبکه‌ها و جمع آوری سیم‌های مسی و تبدیل آن‌ها به کابل‌های خودنگهدار و تبدیل شبکه فشار ضعیف زمینی روشنایی به شبکه هوایی، کارهای جوشکاری و استحکام در پایه پست‌های برق صورت گرفت تا سرقت کاهش یابد و همچنین تفاهم نامه‌ای با نیروهای فراجا منعقد کردیم که به صورت هدفمند در مکان‌هایی که افزایش سرقت وجود داشته، گشت زنی صورت گیرد که باعث افزایش دستگیری سارقان شد.

سرقت‌ها ۴۸ درصد از نظر مبلغ و ۶ درصد از نظر تعداد کاهش یافته است.

شعبات ویژه‌ای نیز در حوزه قضایی برای این سرقت‌ها در استان قزوین تشکیل شد و جرایم سنگینی برای سارقان در نظر گرفتیم که این اقدامات باعث شد در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱، ۴۸ درصد از نظر مبلغ و ۶ درصد میزان سرقت ها کاهش یابد.

ایرنا. چند درصد از مشترکان استان الگوی مصرف برق را رعایت می کنند؟

۸۳ درصد از مشترکان برق در قزوین الگوی مصرف برق را رعایت کردند و ۱۷ درصد از مردم متاسفانه این رعایت را ندارند؛ در حوزه مصرف آنچنان که باید به جایگاه مناسبی نرسیدیم و هنوز کارهایی در این زمینه باید صورت گیرد.

طرح پویش ملی و سراسری با انرژی توسط وزارت نیرو و با استفاده از همه مردم و با شعار "با تو ایران روشن است" در سال جاری بنا دارد ۱۵ درصد در مصرف برق را صرفه جویی کند که در قالب این پویش قرار است ۸۰ میلیون جایزه از جمله خودرو، وسایل الکترونیکی کم‌مصرف، اینترنت و پاداش‌های دیگر به مشترکان صرفه‌جو هدیه داده شود.

ایرنا. به عنوان کلام آخر چه توصیه ای به شهروندان دارید؟

شرکت توزیع نیروی برق قزوین تمام تلاش خود را برای برق رسانی به مردم به کار می گیرد و انتظار داریم در ایام اوج مصرف برق، مشتکران صرفه جویی به عمل آورند و برنامه های اعلامی را رعایت کنند تا برق بیشتری در اختیار واحدهای صنعتی قرار گیرد و همچنین با توجه به آغاز فصل گرما به جای کولرهای گازی از کولرهای آبی استفاده کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha